Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer de Kort heeft het woord.
Mobility as a Service (MaaS) is een concept dat vaak terugkomt als we spreken over de mobiliteit van de toekomst. Het staat voor een geïntegreerd betaalmodel waarbij men betaalt voor mobiliteit die op maat kan worden ingevuld. Een soort Netflix van de mobiliteit waarin flexibiliteit centraal staat.
Op het terrein zijn er heel wat initiatieven inzake Mobility as a Service. Maar die initiatieven botsen wel eens op hindernissen of op lacunes in het beleid. Overheden moeten ook oppassen dat ze zelf de spelregels nog in handen blijven houden en dat de evolutie op het terrein hen niet voorbij zal steken.
Minister, in welke mate bent u bezig met het formuleren van spelregels voor MaaS-initiatieven? Hoe moeten die spelregels er volgens u uitzien?
Minister Weyts heeft het woord.
Inzake Mobility as a Service nemen we verschillende initiatieven. We kunnen daarbij het onderscheid maken tussen de diensten die apps ontwikkelen en de aanbieders van de vervoersdiensten zelf. Voor de apps is het van cruciaal belang, als we de markt ter wille zijn en willen stimuleren, dat we moeten zorgen dat alle beschikbare data voor hen open zijn. We voeren een open-datapolicy. Ik gaf al aan dat De Lijn Mobility as a Service actief ondersteunt. Ontwikkelaars kunnen vandaag al gebruikmaken van de open data van De Lijn voor routeplanning, alsook van het open ticketing api-platform (application programming interface).
Om ook effectief diensten te kunnen verkopen, sluiten deze bedrijven overeenkomsten met onder andere De Lijn. De Lijn heeft al overeenkomsten gesloten met vijf partners, en de interesse groeit nog steeds. Meerdere MaaS-projecten en startende MaaS-operatoren nemen m-tickets van De Lijn in hun aanbod op, bijvoorbeeld Olympus Mobility, Optimile en Be-Mobile. Verschillende andere bedrijven hebben zich aangemeld en doorlopen de procedure om ook te kunnen instappen in het m-ticketverhaal of in de digitale tienrittenkaart, wat nog interessanter is.
De Lijn werkt ook actief mee aan MaaS-piloten die door private MaaS-operatoren werden opgezet, bijvoorbeeld MaaS Global met Whim in Antwerpen. Ik denk dat de beste stimulans voor de markt is om maximaal voor creativiteit en open data te zorgen, zodat ze kunnen komen tot zo gebruiksvriendelijk mogelijke toepassingen.
Voor de eigenlijke aanbieders van vervoer geven we met twee belangrijke initiatieven een impuls. Ik kom in het najaar met een vernieuwd Taxidecreet met stimulansen om veel meer diensten van bezoldigd personenvervoer te kunnen aanbieden dan vandaag het geval is, op een manier die tegelijk aantrekkelijker is voor de aanbieder van het vervoer en voor de reiziger.
Ook aan het decreet Basisbereikbaarheid werken we. We proberen tot een samenhangend aanbod te komen, zeker inzake mogelijkheden voor vervoer op maat. Dat past naadloos in de filosofie van MaaS.
Belangrijke principes, bijvoorbeeld inzake interoperabiliteit tussen vervoerdiensten, open data en uitwisseling van real-time data, en de standaarden waaraan die moeten voldoen, wil ik verankeren in dit decreet Basisbereikbaarheid. Daarin voorzie ik in de mogelijkheid om sterker in te zetten op halte-infrastructuur, dus zogenaamde combipunten waar overstappen tussen verschillende modi worden gestimuleerd. Hierdoor wordt Mobility as a Service ook in de praktijk gefaciliteerd en worden er knooppunten georganiseerd waar openbaar vervoer, auto- en fietsdeelsystemen, taxidienst en privaat vervoer combineerbaar zijn. We zorgen voor een ruim kader en voor stimulansen voor de effectieve uitrol van MaaS in Vlaanderen.
De heer de Kort heeft het woord.
Minister, ik heb goed begrepen dat u alle initiatieven hebt genomen, maar nog bijkomende initiatieven gaat nemen. Niet alleen openbare aanbieders zoals De Lijn gaan daar verder mee instappen, maar ook private aanbieders gaan hun beschikbare data delen. Ze zullen ook mee instappen in zo'n systeem, zodat het voor alle burgers heel gebruiksvriendelijk wordt om zo te betalen voor hun mobiliteit. Dat zal worden verankerd in het decreet Basisbereikbaarheid .
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Minister, ik sluit me aan bij uw antwoord. Ik noteer dat de creativiteit en het openstellen van die data voor de aanbieders van apps twee belangrijke principes en te ondersteunen ingesteldheden zijn. Ik wil wel waarschuwen dat we zelf niet mogen overreguleren. Voor alle duidelijkheid, dat is ook niet wat ik in uw antwoord lees. Sommigen zouden fan kunnen zijn om alles in detail in een keizer-kostermentaliteit vast te leggen. Daar wil ik voor waarschuwen, want dan maken we de creativiteit in de markt kapot. Uw antwoord stelt me gerust, in die zin dat creativiteit en open data heel belangrijk zijn, en dat een en ander zal worden verankerd in het decreet dat volgt. Dat is vanzelfsprekend. We moeten ons wel hoeden voor overregulering.
Het is belangrijk dat er ruimte is voor innovatie en creativiteit. We kunnen geen te stringente wetgeving maken. Het moeten natuurlijk ook juiste data zijn, zodat de reiziger kan bogen op betrouwbare informatie.
De vraag om uitleg is afgehandeld.