Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Van de Wauwer heeft het woord.
Voorzitter, dit was oorspronkelijk een schriftelijke vraag, maar door laattijdige beantwoording is deze omgezet in een vraag om uitleg. Ondertussen weten we dat de minister kampioen is op vlak van vragen, zowel qua aantal als het niet tijdig beantwoorden ervan. Eigenlijk ben ik daar blij om omdat het mij de mogelijkheid geeft om een vraag om uitleg te stellen in deze commissie. Op een andere manier is het vaak heel moeilijk om hier vragen geagendeerd te krijgen.
Op 19 oktober 2017 bracht KBC Verzekeringen cijfers uit over het aantal ongevallen tijdens het woon-werkverkeer. In de eerste helft van het jaar bleken ongevallen met de fiets voor de eerste keer de meerderheid van het aantal incidenten uit te maken. Vorige jaren lag dit rond de 40 procent. Deze stijging wordt onder meer toegeschreven aan de toename in het gebruik van elektrische fietsen.
Uit een bijkomende enquête van KBC Verzekeringen in en rond Leuven blijkt dat 31 procent van de fietsers betrokken in een ongeval voor verzorging naar het ziekenhuis moest worden gebracht, dat 45 procent van de ongevallen op een recht stuk weg gebeurt en dat slechts 21 procent op kruispunten gebeurt. Een opvallende conclusie is dat bij de meerderheid van de ongevallen geen andere weggebruikers betrokken zijn, maar dat het gaat om enkelvoudige ongevallen.
Minister, beschikt u over gegevens die deze conclusies bevestigen? Kunnen de cijfers van ongevallen in woon-werkverkeer voor 2016 en de eerste drie kwartalen van 2017 gegeven worden? Is deze situatie voor heel Vlaanderen dezelfde of zijn er verschillen tussen de regio's of provincies? Zo ja, kunt u een overzicht geven van de cijfers en verschillen?
Minister Weyts heeft het woord.
Wij maken net zoals Vias Institute gebruik van de officiële ongevallengegevens die door de politiediensten worden geregistreerd. Ook de verkeersveiligheidsbarometer van Vias is daarop gebaseerd. Die had voor de eerste negen maanden heel positieve cijfers in petto.
Er is een laagterecord opgetekend van het aantal doden ter plaatse, van 34 naar 27, of een daling van 20 procent. Ook het aantal gewonde fietsers evolueert gunstig, met een daling van 6,2 procent. Het aantal letselongevallen daalt met 5,3 procent.
Er zijn soms wel wat verschillen tussen de provincies, maar je moet daar wel wat opletten. Als je opsplitst per provincie, zeker wat betreft het aantal doden ter plaatse, zit je met kleinere getallen en krijg je heel snel statistische vertekeningen. Als het gaat over letstelongevallen, spreken we wel over enkele honderden en kan er een procentuele aanduiding worden gemaakt. Er is overal een daling te zien, maar vooral in Vlaams-Brabant, met 9,6 procent en in Antwerpen met 5,2 procent. Enkel in Oost-Vlaanderen is er een kleine stijging, met 2 procent. Bij het aantal doden ter plaatse is er een kleine stijging van 9 naar 11 procent in Antwerpen en van 4 naar 5 procent in West-Vlaanderen, maar de statistische relevantie daarvan is beperkt. In Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant zien we een daling, respectievelijk van acht naar drie doden ter plaatse en van zes naar één.
Op basis van de officiële ongevallenstatistieken kan ik niet zeggen dat de conclusies van KBC Verzekeringen ten aanzien van de ongevallencijfers worden bevestigd, integendeel. Het motief van de verplaatsing wordt niet aangeduid op het formulier dat de politie normaal voor elk letselongeval in het verkeer moet invullen. Ik kan daar dus geen cijfers over geven. De fietsongevallen waarbij geen andere weggebruikers zijn betrokken, worden klassiek veel minder door de politie vastgesteld omdat ze niet worden gemeld. In 2013 deed het toenmalige Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) onderzoek naar de onderregistratie van de enkelvoudige fietsongevallen. Dat toonde aan dat slechts 5 procent van het aantal door de ziekenhuizen geregistreerde ongevallen, wordt gecapteerd in de officiële statistieken. Daar is een zeer grote vertekening. Dat heeft vooral te maken met het feit dat heel wat ongevallen met fietsers geen betrokkenheid hebben van derden. Dat zorgt ervoor dat die minder snel worden aangemeld.
We zijn binnen de schoot van het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid bezig met de mogelijkheid om in de toekomst andere ongevallendata voor het beleid te benutten, maar daar hebben we het vorige week al over gehad.
De heer Van de Wauwer heeft het woord.
Dit was een informatieve vraag en ik heb de cijfers gekregen. Ik ben heel blij om te horen dat de meeste cijfers dalende zijn en ik heb geen bijkomende vragen meer.
De vraag om uitleg is afgehandeld.