Verslag vergadering Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
Verslag
De heer Bertels heeft het woord.
Minister, iets meer dan een week geleden vernamen we dat Sensoa, het expertisecentrum over seksualiteit en relaties, een campagne lanceert – en wat mij betreft, terecht – die komaf wil maken met misvattingen over seksualiteit, lust, genot en vruchtbaarheid. Een belangrijk onderdeel ervan, naast het bestrijden van andere ‘taboes’, is het bestrijden van de perceptie dat ouderen geen of minder seksuele contacten hebben of minder behoefte hebben aan seks en intimiteit. In een uitgebreid artikel in het weekblad Knack worden zelfs verschillende senioren aan het woord gelaten over hoe hun seksleven evolueerde, in de positieve zin, met het ouder worden. Het doel is duidelijk om stereotiepe beeldvorming te doorbreken en de eerste indruk is alvast dat Sensoa daarin slaagt. Dat is een positieve zaak.
In het verleden konden we in deze commissie al vaststellen dat er nood was en is aan spreken over seksbeleving van ouderen, zeker in de residentiële ouderenzorg en de professionele thuishulpverlening. We stellen vast dat het personeel niet altijd even goed weet hoe om te gaan met ouderen die nog seksueel actief zijn of wensen te zijn. Het dagelijks ritme in woonzorgcentra is ook niet altijd op hen afgestemd. Ouderen worden nog te vaak gezien als aseksuele wezens en bijgevolg ook zo behandeld. Gelukkig evolueren we op dat vlak in een positieve zin.
Minister, ik neem aan dat u achter de campagne van Sensoa staat, in het algemeen en specifiek naar ouderen toe. Hebt u nog specifieke initiatieven gepland om te zorgen dat deze campagne in het bijzonder doordringt tot bij het verzorgend personeel en de brede ouderenzorg?
Minister Vandeurzen heeft het woord.
Ik ondersteun de campagne. De uitvoering ervan valt immers binnen de beheersovereenkomst die met Sensoa werd gesloten, de partnerorganisatie voor seksuele gezondheid. Sensoa heeft mijn diensten gebrieft over de voorbereidingen van de campagne en zo was ik op de hoogte van het concept en van de keuze van de zes mythes die erin aan bod zouden komen. Een van de mythes luidt: ‘Seks is iets voor jonge mensen’. Er is dus zeker specifieke aandacht voor ouderen en seksualiteit.
De campagne is inderdaad niet alleen een mediagebeuren om bij de Vlaming aandacht voor dit thema op te wekken. Sensoa werkt samen met verschillende organisaties om op verschillende terreinen te werken aan een klimaat waarin er ruimte is voor seksualiteit. Specifiek voor de doelgroep ouderen werkt Sensoa samen met de vzw Aditi. Deze samenwerking staat omschreven in de beheerovereenkomst 2016-2020 en getuigt alvast van een bewust accent dat ik in de komende jaren gelegd wil zien.
De samenwerking Aditi-Sensoa heeft tot doel een aanbod te formuleren voor ‘mensen met een beperking en volwassenen die in woonzorgcentra of voorzieningen voor geestelijke gezondheidzorg verblijven of ondersteuning krijgen vanuit thuiszorgdiensten’. Zo staat het in de beheersovereenkomst. Het verzorgend personeel en de brede ouderenzorg vallen daar zeker onder.
De heer Bertels heeft het woord.
Minister, ik ben blij te horen dat u vooraf gebrieft was en de campagne dus ook volmondig steunt. Ik hoop dan ook dat de samenwerking met de verschillende partners op het terrein en de vzw Aditi constructief kan worden voortgezet, want ze verdienen een meer dan mentaal steuntje in de rug.
De heer Persyn heeft het woord.
Opnieuw wil ik de collega bedanken voor de interessante vraag. Taboes en stereotypes dienen gesloopt te worden. Ik wil ook nog vermelden dat er blijkbaar een grote film op komst is met twee Hollywoodcoryfeeën, die hopelijk kunnen meehelpen om de verkeerde beeldvorming rond dit onderwerp de wereld uit te helpen.
De heer Bertels heeft het woord.
De heer Persyn verwijst terecht naar deze film. Vlaanderen mag daarover ook een beetje trots zijn, want in deze film speelt er zelfs een Vlaming mee.
De vraag om uitleg is afgehandeld.