Verslag vergadering Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Verslag
De heer Caron heeft het woord.
Minister, een week of drie geleden kondigde federaal minister van Financiën Johan Van Overtveldt aan dat hij hoopt de bank Belfius nog deze legislatuur naar de beurs te brengen. Dat zou dus grofweg binnen dit en twee jaar kunnen gebeuren. In de media stelde hij zelf de planning voorop om kort na de paasvakantie, nu dus, met een voorstel te komen. “Ik pleit ervoor om niet te lang meer te wachten,” zei hij in een interview met De Tijd. De N-VA’er wil wel dat de Belgische staat 50,1 procent van de bank in handen houdt.
Daarover wil ik het niet hebben – ik ken daar trouwens niets van. Ik wil het wel hebben over de kunstcollectie van Belfius. Het is, naar verluidt, de grootste verzameling van Belgische kunst van ons land. Belfius probeert die collectie voor iedereen toegankelijk te maken. Mensen kunnen de collectie live bekijken op de bovenste verdieping van de Belfiustoren, of in een van de musea waarmee Belfius samenwerkt, en deels ook op de website.
Deze collectie van meer dan 4300 kunstwerken is een samensmelting van de kunstcollecties van het Gemeentekrediet zaliger, Paribas Bank België zaliger en BACOB Bank zaliger. Die zijn nu allemaal verenigd in de Belfiusbank. Zowel het Gemeentekrediet als Paribas België begon na de Tweede Wereldoorlog met een collectievorming om te vermijden dat het nationale erfgoed naar het buitenland zou verdwijnen. Het Gemeentekrediet legde van in het begin het accent op Belgische kunst vanaf 1860, terwijl Paribas België kunst uit de 16e tot 18e eeuw en moderne kunst kocht. BACOB Bank kocht hedendaagse kunst. Het is een collectie met werk uit bijna vijf eeuwen, met Vlaamse meesters uit de 16e en 17e eeuw, met topwerken van Antoon Van Dijck, Jacob Jordaens, Pieter Paul Rubens, Pieter Pourbus, Henri met de Bles en Jan Breughel I, enzovoort. De collectie moderne kunst toont alle stromingen vanaf het realisme. Belangrijke figuren hier zijn Charles Degroux, James Ensor, Constant Permeke, Théo Van Rysselberghe, Paul Delvaux en René Magritte. En ten slotte is er de collectie hedendaagse kunst van 1960 tot vandaag met werk van Marcel Broodthaers, Roger Raveel, Luc Tuymans, Jan Fabre, Pierre Alechinsky, Berlinde De Bruyckere, Ann Veronica Janssens, enzovoort. Ik had er nog niet aan gedacht, maar het is misschien een tip voor het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest, als het per se een museumcollectie nodig heeft. Ik zeg het hier, minister, omdat u ook minister van Brussel bent.
Kortom, het is een zeer waardevolle collectie waarvan een aantal werken – uiteraard niet allemaal – ook op de Vlaamse topstukkenlijst voorkomen.
Het belangrijke is – en daarom stel ik ook de vraag, minister – dat deze collectie bij wijze van spreken van u en van mij is. Ze is aangekocht door een publieke openbare bank, en dus niet door private banken. Dat is niet helemaal zo, ik weet ook wel dat BAC, de voorloper van BACOB, een coöperatieve bank was. Nu is die collectie minstens in mentaal opzicht van de gemeenschap of van de gemeenschappen in dit land. Ik zou niet graag hebben dat een deel van die collectie zou vervreemden door de beursgang of de eventuele verkoop van de bank.
Minister, zijn er contacten geweest tussen u en Belfius, en eventueel met minister Johan Van Overtveldt? Is het niet wenselijk afspraken te maken over de toekomst van de collectie? Weliswaar heeft Belfius een wat apart statuut.
Hebt u weet van eventuele plannen van de bank om een deel van de collectie van de hand te doen? Ik denk van niet, maar ik hoop dat u mij dit kunt bevestigen.
Is het niet aangewezen de collectie bestuurlijk af te splitsen van de bank zodat de beursgang geen invloed heeft op de collectie? Zou deze collectie niet beter ondergebracht worden bij een vehikel dat wel voor 100 procent in handen is van de overheid, en dus los van een eventuele beursgang of gedeeltelijke privatisering van Belfius? Dit is meer een voorstel dan een vraag. Daardoor wordt die publieke collectie met publieke middelen van ons allemaal verworven. Kan dit in overleg met de gemeenschappen gebeuren?
Minister Gatz heeft het woord.
Mijnheer Caron, op dit ogenblik zijn er nog geen contacten geweest met Belfius of met minister Van Overtveldt over de toekomst van de kunstcollectie waarover u het in uw vraag had.
De Belfius-kunstcollectie is zeker een van de belangrijkste bedrijfscollecties in België. Het is positief dat de bank sinds enkele jaren opnieuw deze collectie naar waarde schat en ontsluit, zoals onlangs nog met een tentoonstelling op Art Brussels. Ik zie op dit ogenblik geen onmiddellijke bedreigingen voor de collectie. Maar het zou inderdaad goed zijn indien de federale overheid, nu de enige eigenaar van Belfius, bij de voorbereiding van een eventuele gedeeltelijke beursgang ook al zou nagaan welke toekomst zij aan de collectie wil geven en of zij wil toelaten om deze collectie op termijn al dan niet te vermarkten. Ik ben dan ook bereid hierover contact op te nemen met de Federale Regering. Dat zal in de komende weken gebeuren.
Ik heb geen kennis van eventuele plannen van de bank om een deel van de collectie van de hand te doen. Het gaat om een collectie in volle eigendom van een bank, die op haar beurt dan weer volle eigendom is van de Belgische Staat. Ik denk dat het inderdaad goed zou zijn indien de federale overheid zich zou bezinnen over de bestemming op langere termijn van deze collectie. Het is aan de federale overheid om, in overleg met Belfius, te overwegen welke piste daartoe het best bewandeld kan worden. U zult uit mijn antwoord hebben begrepen dat ik daarover met de minister van Financiën in gesprek wil gaan, om daarover minstens duidelijkheid te verkrijgen, en te bekijken welke verdere opvolging aan dat gesprek kan worden gegeven.
De heer Caron heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw korte en krachtige antwoord. Dat mag ook eens zo. Ik ben er blij mee. Ik ben blij dat u contact gaat opnemen met uw federale collega. Dat was de wens die ik hier uitdrukte. Zo zal het probleem niet op tafel komen op het moment dat er effectief tot een beursgang wordt beslist. Er moet worden nagedacht over de toekomst van die collectie. Ook al is die collectie federaal, wij zijn met de gemeenschappen bevoegd en bekommerd over de kunstcollecties die wij hebben.
De vraag om uitleg is afgehandeld.