Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer de Kort heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, om de doelstellingen en de operationele werking van de interne en externe departementen te monitoren, werd lange tijd gewerkt met beheersovereenkomsten. In het regeerakkoord werd ervoor geopteerd om deze management- en beheersovereenkomsten, behalve voor de VRT en De Lijn, af te schaffen met de bedoeling ze te integreren in de jaarlijkse of meerjarige ondernemingsplannen. Die zouden een operationele vertaling moeten zijn van de doelstellingen in de beleidsbrieven. Dit zou een flexibelere en snellere werking en opvolging moeten toelaten.
Artikel 5/1, paragraaf 1, van het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid stelt met het oog hierop dat voor de intern verzelfstandigde agentschappen de Vlaamse Regering, op voorstel van het hoofd van het departement of het intern verzelfstandigd agentschap, jaarlijks een ondernemingsplan vaststelt, alsook een jaarrapport over de uitvoering van dit ondernemingsplan. Het ondernemingsplan omvat onder meer de beleids- en beheersdoelstellingen, zowel meerjarig als voor het komende jaar, en de operationele vertaling ervan. Verder wordt bepaald dat het ondernemingsplan voor het lopende kalenderjaar uiterlijk op 31 januari van dat jaar wordt vastgesteld. Als bij het verstrijken van een ondernemingsplan geen nieuw ondernemingsplan in werking is getreden, blijft het bestaande ondernemingsplan van toepassing tot op het ogenblik dat het nieuwe ondernemingsplan in werking treedt.
Voor het Agentschap Wegen en Verkeer werd de laatste beheersovereenkomst gesloten voor de periode 2011-2015. Daarna zou men volgens het kaderbesluit met jaarlijkse ondernemingsplannen moeten werken, maar daar is tot op heden nog geen spoor van te bekennen.
Minister, van wanneer dateert het laatste jaarlijkse ondernemingsplan van AWV? Hebt u voor 2016 en 2017 een voorstel van ondernemingsplan gekregen van AWV zoals bepaald door het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid? Waarom werden ze niet vastgesteld door de Vlaamse Regering? Wat is de stand van zaken en wanneer wordt er een nieuw jaarlijks ondernemingsplan verwacht? Op basis van welke beleids- en beheersdoelstellingen en bijhorende operationele vertaling werkt AWV ondertussen? Hoe monitort u met andere woorden de werking van AWV en of deze in lijn is met de doelstellingen van uw beleidsbrieven? Wat is de stand van zaken van de ondernemingsplannen van de andere agentschappen?
Minister Weyts heeft het woord.
Collega’s, het klopt dat er nog geen door de Vlaamse Regering vastgesteld ondernemingsplan is voor het Agentschap Wegen en Verkeer. Waarom niet? Omdat het voorgestelde ondernemingsplan te vrijblijvend was en voorwerp van verdere discussie met concretere engagementen. We hebben ook veel energie gestoken in het opmaken van een meerjareninvesteringsprogramma, gebaseerd op vervoersregio’s en hoofdwegen. Dat concept wou ik ook vertaald zien in het ondernemingsplan. Dat ondernemingsplan is ook een engagement tegenover burgers, gemeenten en andere overheden.
Deze oefening zijn we nu, samen met AWV, grondig aan het doen, en ik bezorg rond Pasen een eerste versie aan de Inspectie van Financiën. Dat betekent niet dat AWV een stuurloos schip is, zoals u terecht ook aanduidt. AWV werkt volgens de beleids- en beheersdoelstellingen zoals opgenomen in mijn beleidsnota en de jaarlijks beleidsbrieven. Tweewekelijks is er overleg met AWV en het kabinet. Hier worden ook beleidsprioriteiten besproken. En jaarlijks wordt ook de administrateur-generaal van AWV geëvalueerd.
De ondernemingsplannen van de andere administraties bevinden zich in een eindstadium. De meeste heb ik ondertussen mogen ontvangen en worden momenteel behandeld.
De heer de Kort heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw verduidelijking. Het is dus nog niet verder in het circuit gebracht omdat u het te vaag vindt. U stelt een korte timing voorop waarna we dan wel kennis zullen kunnen nemen van de ondernemingsplannen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.