Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer De Clercq heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, we moeten een goede traditie in ere houden. Ik had nog niet het genoegen om een gedicht te mogen brengen. Het is een beetje jammer dat collega Vandaele ons heeft verlaten, want ik denk dat dit gedicht niet zou misstaan in de commissie Cultuur. Het is een gedicht van Wislawa Szymborska, een Poolse dichteres die in 1996 de Nobelprijs voor Literatuur won. Ze werd beroemd met haar gedicht ‘Niets tweemaal’.
Niets tweemaal
Niets gebeurt tweemaal en niets
zal tweemaal gebeuren. Geboren
zonder kundigheden, sterven we
dus als onervaren senioren.
Ook al zijn we nog zo hardleers
op de grote school van ’t leven,
geen winter, geen zomer wordt ons
nog een keertje opgegeven.
Niet één dag keert ooit terug,
twee nachten zijn nooit identiek,
geen kus is als een andere,
elke oogopslag is weer uniek.
Gisteren noemde iemand plots
in mijn bijzijn luid jouw naam
- het leek alsof een rode roos
naar binnen woei door het raam.
Nu we samen zijn vandaag,
haal ik mijn blik van je gezicht.
Een roos? Hoe ziet een roos eruit?
Is dat een bloem? Een steen wellicht?
Onzalig uur, onnodige vrees,
waarom bemoei jij je ermee?
Je bent - je moet voorbijgaan.
Je gaat voorbij - en alles is oké.
Lachend en elkaar omhelzend
verzoenen we ons met elkaar,
ook al zijn we zo verschillend
als twee druppels zuiver water.
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) meldt dat het twee “hypermoderne drones” ter beschikking stelt van onze federale wegpolitie, met als doel ongevallen op autosnelwegen beter en scherper in kaart te brengen. Volgens het BIVV zullen die drones ook een rol spelen in wat men incidentmanagement noemt, en zullen de gevolgen daarvan zijn dat files na een ongeval korter zullen worden. Er wordt ook een positieve impact verwacht wat de verkeersdoorstroming betreft, en vooral – en daar gaat het om – op de verkeersveiligheid na een ongeval. Zo stelt het instituut dat de wil bestaat om de autosnelweg zo snel mogelijk vrij te geven, niet het minst om verdere ongevallen te vermijden, die zich zowel in de staart van de file als in de tegenovergestelde rijrichting voordoen. Men verwijst ook naar het belang vanuit het oogpunt van economische en ecologische schade. Het gebruik van drones moet daarnaast toelaten om de ongevalsscène nauwkeurig vast te leggen. Ze kunnen ook een rol spelen bij een diepteonderzoek van ongevallen.
Minister, op het vlak van accidentologie zijn volgens de afgevaardigd bestuurder, mevrouw Genoe, nog heel veel verbeteringen door te voeren. Ze verwijst bijvoorbeeld naar een lacune op wetgevend vlak wat dit belangrijke onderwerp betreft. Bij de bespreking van uw beleidsbrief maakte u ook al gewag van het gebruik van drones door verscheidene politiezones bij het afwikkelen van ongevallen, in uw antwoord op een vraag van mezelf.
Daarnaast wil ik hier ook nog het door de vorige federale minister van Mobiliteit aangekondigde Instituut voor Accidentologie aanhalen. Dat moest ook dat diepteonderzoek van verkeersongevallen faciliteren. Het moest er komen op basis van een interfederale samenwerkingscommissie, aangezien zowel de federale overheid als de gewestelijke overheden voor bepaalde aspecten bevoegd zijn. U gaf in het verleden aan hieraan uw volledige medewerking te willen verlenen, ook al heb ik de indruk dat dit federaal niet de hoogste prioriteit lijkt te hebben. Bij de bespreking van uw beleidsbrief meldde u hierover contact te hebben opgenomen met de FOD Mobiliteit en Vervoer. Daarover had u echter op dat moment nog geen terugkoppeling gekregen. Vandaar mijn vragen.
Welke impact verwacht u van de ingebruikname van die drones op het incidentmanagement voor de snelwegen in het Vlaamse Gewest? Verwacht u effectief een snellere en betere afhandeling daardoor? Zijn alle gangbare procedures die incidentmanagement betreffen en mede onder uw verantwoordelijkheid vallen, reeds afgestemd op het gebruik van drones bij het afwikkelen? Welke impact verwacht u op het diepteonderzoek van verkeersongevallen? Is er al meer duidelijkheid over dat verhaal? Welke wettelijke lacunes moeten daarvoor verder worden weggewerkt?
Minister Weyts heeft het woord.
Dank u, ook voor uw gedicht. Niets tweemaal: het is een herinnering aan mijn studieresultaten.
We gaan natuurlijk uit van een positieve impact van drones op het incidentmanagement. Als het ongeval sneller kan worden opgemeten met de drone, dan kunnen we ook sneller ontruimen en ervoor zorgen dat er een betere doorstroming is. Er is dus een positieve impact op zowel de verkeersveiligheid als de verkeersdoorstroming.
Op dit moment beschikt de federale wegpolitie over twee drones, met het ter beschikking stellen van twee extra drones door het BIVV. Dat is natuurlijk interessant, om te zien wat het effect is als men dat gefaseerd zou kunnen uitrollen over heel Vlaanderen. Dat impliceert natuurlijk ook een grotere vloot, maar ook meer medewerkers om die te besturen. Die moeten worden opgeleid. Die moeten volgens de nieuwe regelgeving een vliegbrevet behalen.
Op dit moment kan een drone technisch gezien niet in alle omstandigheden worden ingezet. Bijvoorbeeld bij regenweer of mist blijken de beelden vooralsnog niet echt bruikbaar te zijn voor concrete vaststellingen. Wel is het zo dat er wettelijk geen belemmeringen zijn voor de drone om te vliegen.
Mijn administratie heeft eind vorig jaar bij de FOD Mobiliteit nog eens gepolst naar de stand van zaken met betrekking tot dat aangekondigde Instituut voor Accidentologie. Om kort te gaan, daaruit bleek dat het orgaan toch nog niet voor morgen is. Dat is wel eens aangekondigd, maar er is blijkbaar een advies geweest van het College van Procureurs-generaal dat niet zo positief was. Ik veronderstel dus dat dat momenteel in de koelkast zit en dat men eerst die bezwaren van het College van Procureurs-generaal wil wegwerken, om vervolgens een breed gedragen ontwerp voor te leggen, met betrekking waartoe we dan ook zouden worden uitgenodigd voor overleg.
De heer De Clercq heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Het is evident dat het ons gezamenlijke streven is om in eerste instantie ongevallen te voorkomen, maar als die toch zouden plaatsvinden, dan is het inderdaad goed dat nieuwe technologische toepassingen daadwerkelijk kunnen bijdragen tot meer verkeersveiligheid, een vlottere verkeersdoorstroming en dies meer. We moeten daar inderdaad op een verstandige manier mee kunnen omgaan en aan de slag gaan.
‘Incidentmanagement’ is een van mijn stokpaardjes. In Nederland staat men hiermee al verder en ik denk dat wij daarin ook moeten kunnen evolueren. Die nieuwe technologie is daarvoor zeker een goed middel.
De vraag om uitleg is afgehandeld.