Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Collega’s, naar aanleiding van de Zuiddag word ik vergezeld door Lieselotte Marroyen. We zullen er een duobaan van maken.
De heer De Meyer heeft het woord.
Voorzitter, minister, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is bevoegd voor het onderhoud van de bermen langs de autosnelwegen en gewestwegen. Uiteraard moet het decreet in verband met het bermbeheer gerespecteerd worden. Jaarlijks ontvang ik meerdere klachten over bermen langsheen gewestwegen die niet onderhouden zijn en veel te laat gemaaid worden. Daardoor verspreidt het zaad van distels en onkruid zich over de aanpalende gronden. Bovendien kennen we daar soms zeer gevaarlijke situaties wat betreft de verkeersveiligheid.
Hoe kan dit in de toekomst vermeden worden? Krijgen de diensten richtlijnen om dit te voorkomen? Zo ja, welke? Is hierop controle?
Minister Weyts heeft het woord.
Voor het beheer van de snelweg- en gewestwegbermen is AWV inderdaad – u haalde het zelf al aan – gebonden aan het bermbesluit. Het bermbesluit legt op dat – als er twee keer gemaaid wordt – er pas een eerste keer gemaaid mag worden vanaf 15 juni en een eventuele tweede keer vanaf 15 september. Hierop zijn er enkele uitzonderingsmogelijkheden, en ik vind dat goed; een eerste reden is de verkeersveiligheid en een tweede het ecologisch beheer.
Omwille van de verkeersveiligheid, bijvoorbeeld de zichtbaarheid, kan men besluiten om op een ander moment alsnog te gaan maaien. Als door de aangroei het zicht wordt ontnomen, heeft dat gevolgen voor de verkeersveiligheid. Daarnaast zijn er de ecologische gronden met als doel zo veel mogelijk biodiversiteit in de bermen te bereiken door het stimuleren van bloemrijke graslanden. Ook dat kan een reden zijn om andere besluiten te nemen inzake maaien. Dat is niet alleen nuttig voor de biodiversiteit maar ook voor het mooie zicht en de verfraaiing van die bermen. Dit gebeurt altijd met de goedkeuring van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). Er kan vroeger worden gemaaid in de periode mei-juni.
De plantengroei in de bermen is zeer onderhevig aan de seizoensomstandigheden. Dit en vorig jaar was de beplanting er zeer vroeg bij. Andere jaren schiet de beplanting pas echt uit na de maaibeurt. U begrijpt ongetwijfeld ook dat de ploegen die de maaibeurten uitvoeren op 15 juni niet overal tegelijk kunnen zijn. Vanaf 15 juni wordt van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat gemaaid om zo snel mogelijk alles gemaaid te krijgen.
Hierbij dient rekening gehouden te worden met bepaalde tijdsvensters in functie van de verkeersveiligheid en doorstroming. Men mag de openbare weg niet al te zeer innemen.
Er mogen geen biociden worden gebruikt in de bermen.
Bij planten die problemen kunnen veroorzaken voor de aanpalende gronden wordt in deze individuele zones actie ondernomen, alsook bij de bestrijding van exoten.
De methodiek van het maaien wordt uitvoerig beschreven in het standaardbestek. Verder werkt AWV met uniforme onderhoudsbestekken over heel Vlaanderen zodat dezelfde regels overal van kracht zijn. De controle gebeurt door de wegentoezichters, die dagelijks op de baan zijn.
De heer De Meyer heeft het woord.
Ik dank u voor uw correcte antwoord, minister. We zijn allemaal op de hoogte van de twee maaibeurten, de uitzonderingsmogelijkheden, verkeersveiligheid en biodiversiteit. Na plaatsbezoek op uitnodiging van mensen die werden geconfronteerd met veel onkruid dat zich verspreidde over aanpalende percelen, was ik geïnspireerd om deze vraag te stellen.
Ik geef een voorbeeld inzake verkeersveiligheid. Ik heb in het verleden verschillende schriftelijke vragen gesteld over de N41, de heraanleg ervan in Sint-Niklaas en Temse over de E17. Daar zijn spijtig genoeg de laatste maanden meerdere verkeersongevallen gebeurd. Als men de N41 verlaat naar de E17, staat men op een helling. Men moet rekening houden met tegenliggers die eveneens op een helling staan aan de andere kant en die eventueel ook naar de E17 rijden. De verkeerslichten zijn al aangepast, maar op de verhoogde middenberm zijn er grassen, kruiden en onkruiden en dergelijke waardoor het zicht echt belemmerd is voor mensen met de wagen. Ik ondervind dit zelf meerdere keren per week.
Uiteraard moet u daar niet vandaag op antwoorden, maar ik zou toch appreciëren mocht u dat laten onderzoeken. Er zijn meerdere ernstige verkeersongevallen gebeurd. Ik zeg hoegenaamd niet dat die dit als oorzaak hebben, maar het is mede een element voor de verkeersveiligheid op die plaats. Het is nuttig dat u dat eens laat onderzoeken door uw diensten. Ik ben achteraf uiteraard geïnteresseerd in het antwoord, waarvoor ik u bij voorbaat dank.
Minister Weyts heeft het woord.
Ik zal de heel specifieke casus die u aanhaalt, doorspelen aan de administratie. Ik veronderstel dat, indien ik lang wacht met een antwoord, u mij wel zult vatten met een schriftelijke vraag.
Ik ben graag bereid om die mensen te begeleiden bij een eventueel plaatsbezoek, zodat ik heel duidelijk de situatie kan uitleggen waarmee de mensen die regelmatig gebruikmaken van dat punt worden geconfronteerd. Ik dank u.
De vraag om uitleg is afgehandeld.