Verslag vergadering Commissie voor Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid
Verslag
Mevrouw Peeters heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, eind april trok een delegatie van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM), Flanders Investment & Trade (FIT) en Belgapom samen met drie exportbedrijven naar Zweden om te onderzoeken of er daar voor de Belgische aardappelhandel opportuniteiten liggen. De conclusie bleek afwachtend en weinig concreet. Meer bepaald stelt men vast dat de Zweedse markt zich niet gemakkelijk laat inpalmen, omdat de Zweden loyaal zijn tegenover hun leveranciers. Dat is meteen ook goed nieuws, omdat Zweden voor de Belgische aardappelhandel nog een kleine, maar groeiende markt is. In 2015 exporteerde België 23.000 ton aardappelbereidingen naar Zweden, waarvan 20.000 ton frieten. In 2005 was dat nog maar de helft. De export van verse aardappelen is nog zeer beperkt, maar ook stijgend. Het komt er dus op aan het vertrouwen van de Zweden te winnen om de afzetmarkt duurzaam te kunnen vergroten.
Als we kijken naar het jaarprogramma 2016 van VLAM, merken we dat er werd aangekondigd dat er een nieuwe contactdag in Scandinavië zou worden georganiseerd. Daarnaast staat ook de ontwikkeling van een campagne ‘verwerkte aardappelen in derde landen’ vanaf 2017 op de agenda en mogelijk ook een meerlandencampagne ‘verse aardappelen’ vanaf 2018. Hiervoor wordt de reserve aardappelen in 2016 aangevuld met 85.000 euro.
Minister, staat de reis van de delegatie van VLAM, FIT, Interpom en de drie exporteurs los van de aangekondigde contactdag in Scandinavië of wordt die contactdag enkel beperkt tot Zweden? Zo ja, waarom enkel in Zweden? Hoe is de afzet van verwerkte en verse aardappelen naar de andere Scandinavische landen dan geëvolueerd?
De conclusie van de delegatie blijft voorzichtig en vrij abstract na haar bezoek aan Zweden. Welke opvolging zal VLAM hier nu aan geven om de Zweedse markt te veroveren? Welke strategie zal VLAM hiervoor hanteren? Worden er ook kwantitatieve doelstellingen voor verwerkte aardappelen vooropgesteld?
Minister Schauvliege heeft het woord.
Mevrouw Peeters, de delegatie die onlangs naar Zweden trok, deed dat in het kader van de vakbeurs Gastronord in Stockholm, waaraan de aankondigde contactdag werd gekoppeld. Die beurs is zeer representatief voor de hele Scandinavische markt. Dit initiatief was een eerste verkenning van die markt voor eventuele toekomstige export van onze aardappelproducten. VLAM faciliteert samen met FIT de eerste contacten met plaatselijke operatoren, maar de verdere opvolging gebeurt uiteraard door de bedrijven zelf. Het is dus nooit zo, ook niet bij andere missies, dat VLAM zelf kwantitatieve doelstellingen vooropstelt.
Als er commerciële deals volgen uit die contacten, dan behoren die tot de private ondernemingssfeer van de betrokken bedrijven. We hebben daar niet altijd zicht op en kunnen die ook niet zomaar publiek maken. Wij faciliteren heel graag. Indien er vragen zijn, wordt dat voortgezet. Op dat vlak zijn vooral die eerste contacten van belang. Nadien verloopt het uiteraard met de bedrijven zelf.
Mevrouw Peeters heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik begrijp dat het alleen maar faciliterend is. Is het dan echt naar alle Scandinavische landen of op dit ogenblik enkel naar Zweden? (Opmerkingen van minister Joke Schauvliege)
Naar alle landen, oké.
In het jaarprogramma van VLAM werd ook de focus gelegd op een extra frietcampagne voor het jaar 2015. Op het einde van 2015 zou men daarvan een verdere evolutie kunnen zien. Kunt u ook daarover iets meer zeggen? Hoever staat die uitwerking daarvan voor dit jaar?
Kunt u iets meer vertellen over de meerlandencampagne van de verse aardappelen, zeker wat betreft de derde landen die daarvoor zijn opgenomen in het jaarprogramma van VLAM?
Minister Schauvliege heeft het woord.
Mevrouw Peeters, de ‘frietcampagne’ waarnaar u verwijst, heeft te maken met James Bint, die heel prominent aanwezig was op de wereldexpo in Milaan. Daarbij wordt er vooral gepromoot dat België het frietland is en dat het begrip ‘french fries’ eigenlijk niet helemaal correct is. Die campagne werkt, maar ik moet daarvan de resultaten nog opvragen.
Ik zal eveneens de resultaten van de derdelandencampagne opvragen bij VLAM. Ik zal ze bezorgen via het secretariaat van deze commissie.
Mevrouw Peeters heeft het woord.
Ik dank u voor het gevolg dat u eraan geeft.
De vraag om uitleg is afgehandeld.