Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Ik verneem dat er wat vragen waren bij het feit dat dit een vraag om uitleg is, maar het is een omgezette schriftelijke vraag.
De heer Vandenbroucke heeft het woord.
Voorzitter, ik ga er geen gewoonte van maken om mijn schriftelijke vragen om te zetten in een vraag om uitleg, maar ik vond dat de antwoordtermijn in dit geval ver genoeg was verstreken om dat toch eens te doen.
Minister, eigenlijk is mijn bedoeling heel eenvoudig. In het regeerakkoord staat dat de investeringen in fietsinfrastructuur zullen worden versterkt. Dat hebt u tot op heden nog niet kunnen hardmaken. U hebt dat ook gezegd. U zegt ook dat dat in de loop van de legislatuur wel mogelijk zal zijn. U hebt steeds gezegd dat u op zijn minst wel het investeringsritme of de bedragen die in het verleden werden geïnvesteerd, op dat niveau wilt handhaven. Ik heb u een aantal schriftelijke vragen gesteld om te controleren of dat inderdaad zo is. Ik kon mijn lijstje voor 2015 niet vervolledigen, omdat er met betrekking tot een aantal investeringen nog geen duidelijkheid was of die nog in 2015 zouden worden vastgelegd of niet. Is die duidelijkheid er ondertussen wel? Kunt u me het totaalbedrag meedelen dat in 2015 naar fietsinfrastructuur is gegaan?
Minister Weyts heeft het woord.
Mijn excuses voor de laattijdigheid van de schriftelijke vraag, maar soms wordt het ook wat te veel. Ik zit aan 2600 schriftelijke vragen, en dan heb ik het nog niet over de vragen om uitleg en de actuele vragen. Ik sta er ook op om dat alles zelf zo veel mogelijk te kunnen lezen. Dat is dan aan een ritme van 100 vragen per week. Daardoor komt soms de tijdigheid wel wat in het gedrang. Dit heeft wat geduurd omdat ook het aandeel van het Agentschap Wegen en Verkeer wat op zich liet wachten. Dat moest altijd worden uitgesplitst: welke specifieke investeringen zijn naar de fietspaden gegaan?
Ik geef u de ruwe cijfers. In 2011 was dat 88 miljoen euro, in 2012 98 miljoen euro, in 2013 90 miljoen euro en in 2014 89 miljoen euro. Voor 2015 zitten we nu op 81.751.149,98 euro, om precies te zijn, maar voor de duidelijkheid kan ik u ook meegeven dat ik nog een bedrag moet vastleggen van 9 miljoen euro van het Financieringsfonds voor Schuldafbouw en Eenmalige Investeringsuitgaven (FFEU), toe te wijzen aan de hst-fietsroute vanuit Zaventem. Dat is een van de meest prioritaire fietssnelwegen in de Vlaamse Rand. Het gaat meer bepaald over de fietsbrug over de R0. Ik gebruik die 9 miljoen euro van het FFEU van 2015 daarvoor, wat maakt dat we dan aan een investeringsbudget van 91 miljoen euro zitten, en dus het beleidskrediet van de afgelopen jaren op peil houden. We zitten er iets boven. We kunnen dat niveau dus op zijn minst handhaven. Het blijft de ambitie om de volgende jaren te proberen daar toch gestaag wat bij te kunnen doen.
De heer Vandenbroucke heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Dat is wat ik wou weten.
De vraag om uitleg is afgehandeld.