Verslag vergadering Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën en Begroting
Verslag
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Minister, u hebt tijdens de gezamenlijke zitting over Dieselgate gezegd dat u zou onderzoeken – in het kader van het al dan niet opstarten van een procedure tegen Volkswagen – of de sjoemelsoftware ertoe geleid zou hebben dat Vlaanderen een fiscale winst gederfd zou hebben. Meer bepaald hebt u gezegd: om dat te weten, zal ik laten onderzoeken of die sjoemelsoftware ertoe geleid heeft dat een Euro 5-normmotor op papier in realiteit slechts een Euro 4-normmotor is.
Dit is een follow-upvraag. We zijn een kleine maand verder. Hoe staat het met dat onderzoek? Zijn er al resultaten? Wat is de timing daarvan? Als er al resultaten bereikt zijn, kunt u die meedelen? Welke politieke consequenties koppelt u daaraan?
Minister Turtelboom heeft het woord.
Ik wil ten eerste blijven herhalen dat op dit moment nog niet vaststaat of er een derving aan fiscale inkomsten is geweest. Daarvoor moeten we eerst weten of de sjoemelsoftware ervoor gezorgd heeft dat iemand van categorie is veranderd. Het kan zijn dat er gesjoemeld is, maar dat men niet in een andere categorie valt. Dat moet blijken uit nader onderzoek. Ik wacht op de officiële resultaten.
Ten tweede wil ik benadrukken: als er al fiscale ontvangsten gederfd zouden worden, dan is het voor mij heel duidelijk en klaar dat dit nooit kan worden verhaald op de consument of de persoon die de wagen heeft gekocht. Die is in geen enkele mate verantwoordelijk voor de gebeurtenissen. Die heeft te goeder trouw een wagen met bepaalde kenmerken gekocht.
Wat betreft het nader onderzoek is van belang te weten hoeveel van de geïmpacteerde wagens werden ingeschreven in het Vlaamse Gewest. Daarnaast is het van belang te weten of de voertuigen ook zonder de gecontesteerde software de homologatietest van Euro 5-diesel zouden hebben doorstaan.
Momenteel zijn er in België 317.000 voertuigen geïmpacteerd. Van de exclusieve invoerder van de getroffen merken voor het Belgische grondgebied heb ik vernomen dat er 187.162 momenteel zijn ingeschreven in het Vlaamse Gewest. Dit betreft leasing en niet-leasing. U weet dat de belasting op de inverkeerstelling (BIV) in 2012 alleen vergroend werd voor niet-leasing vanwege het al veertien jaar aanslepende probleem van een samenwerkingsakkoord met Brussel en Wallonië.
Wat betreft de vraag naar de eventuele derving is het van belang eerst vast te stellen of het model ook zonder de gecontesteerde software de homologatietest zou hebben doorstaan. De exclusieve invoerder voor België – ik heb hem daarover ondervraagd in een officiële briefwisseling – heeft gemeld dat Volkswagen momenteel wacht op de technische instructies van de Duitse overheidsinstantie Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Deze instantie staat in Duitsland in voor de homologatie van de nieuwe modellen en heeft de leiding in het onderzoek naar de gecontesteerde software.
Pas nadat zij deze technische instructies hebben ontvangen van de KBA weet Volkswagen aan welke voorwaarden moet worden voldaan om het voertuig opnieuw aan de homologatietesten te laten deelnemen. Op dit moment is niemand dus in staat om te bevestigen of de niet-conforme software enige invloed heeft op het al dan niet naleven van de Europese homologatietesten. Het is op dit moment dan ook nog te vroeg om een uitspraak te doen. De exclusieve invoerder heeft wel beloofd om de Belgische instanties en ook Vlaanderen op de hoogte te houden van de voortgang zodra er nieuwe informatie beschikbaar is.
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Minister, misschien mag ik het volgende suggereren: dat is dat u uw brief richt aan de Duitse toezichthouder, kwestie van de zaak wat te laten vooruitgaan, zodat we niet moeten wachten op het doorgeefluik van de Belgische verdeler.
We weten nu dat het onderzoek loopt, op het resultaat waarvan we moeten wachten. Het zou interessant zijn om de timing te kennen. Ik denk dat alleen de Duitse instantie daarop een antwoord kan geven. Het zou natuurlijk over belangrijke bedragen kunnen gaan.
Ik ben het volledig met u eens, als er al een gederfde winst is, dat we die natuurlijk niet mogen verhalen op de consument. Dit is een belangrijk issue. Ik denk dat we de informatie het best verkrijgen rechtstreeks van de officiële bron.
De heer Vandenbroucke heeft het woord.
Minister, er is iets wat ik niet helemaal begrijp. Bij die gezamenlijke zitting een maand geleden heeft de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) verklaard dat zij regelmatig testen uitvoeren om de reële uitstoot van wagens te checken. Minister Schauvliege zei daarop dat de lopende MER-procedures (milieueffectrapport) niet moeten worden herzien, want we beschikken over wat zij noemde ‘real world data’. Ik vraag me af, als er geen enkel probleem is met de lopende MER-procedures naar inschatting van de impact van wagens op de luchtkwaliteit, hoe kan dat dan wel het geval zijn voor het innen van belastinginkomsten op basis van de BIV?
Bij de aanpassing van de BIV in 2012 heeft men gaandeweg vanaf Euro 2-norm tot Euro 5-norm de formule aangepast op basis van de reële uitstoot van die wagens. U hebt ook aangekondigd dat u dat zult doen voor Euro 6. Betekent dit dan niet dat er op dit moment voor de berekening van de BIV al werd en wordt gewerkt met de reële uitstoot van die wagens? We weten al langer dat wat op papier staat, niet noodzakelijk uit de pijp komt. Hoe kan er sprake zijn van derving van belastinginkomsten als er nu al werd gewerkt, op zijn minst tot en met Euro 5-norm, met reële gegevens?
Minister Turtelboom heeft het woord.
Men start van bij het label bij de DIV. De ‘real driving emissions’ voegen wij er nadien aan toe om een correctie door te voeren. Dat is het VITO-verhaal. Voldoet men bij Euro 4- tot en met Euro 6-norm aan de homologatietesten, afhankelijk van wanneer het voertuig op de markt is gebracht en is ingeschreven, dan moet de test uitwijzen of het voertuig met de sjoemelsoftware toch blijvend zou hebben voldaan aan die bepaalde categorie. De vraag van VITO die u stelt, is de vraag die net nadien komt. Voor Euro 4, Euro 5 en Euro 6 komt er een correctie met de real driving emissions. Dat is de correctie die wij vanuit VITO doorvoeren. Wat de Euronorm bij de start betreft, wachten wij op een antwoord vanuit Duitsland. Daarbij wordt nagegaan of men daar onder een andere categorie zou zijn gevallen.
Voor de gederfde inkomsten moet men kijken of Euro 5 eigenlijk maar Euro 4 geweest zou zijn of Euro 5 gebleven zou zijn binnen de marges. Dat is die homologatietest.
De vraag om uitleg is afgehandeld.