Hoe campagne voeren? En hoeveel mag dat kosten?
Sperperiode
In een periode van 4 maanden voor de verkiezingen (de sperperiode) moeten de kandidaten en de partijen bij het voeren van hun kiescampagne rekening houden met wettelijke beperkingen over:
- hoeveel geld partijen en kandidaten in die periode maximaal mogen besteden aan hun campagne;
- welke campagnemiddelen ze mogen gebruiken.
Maximumfactuur voor de partijen
Verkiezing waaraan de partij deelneemt | Maximaal campagnebedrag |
Vlaams Parlement | 800.000 euro |
Vlaams Parlement plus Europees Parlement en/of Brussels Hoofdstedelijk Parlement | 1.000.000 euro |
Maximumfactuur voor de kandidaten
Soort kandidaat | Maximaal campagnebedrag |
|
|
Elke andere effectieve kandidaat en de eerste kandidaat-opvolger | 5.000 euro |
Overige kandidaat-opvolgers | 2.500 euro |
Verboden campagnemiddelen
In de sperperiode is het gebruik van de volgende campagnemiddelen verboden:
- commerciële reclameborden of affiches;
- niet-commerciële reclameborden of affiches die groter zijn dan 4 m²;
- het verspreiden van gadgets en geschenken (balpennen, ballonnen, kaartspelen, enz.);
- voeren van commerciële telefooncampagnes, commerciële reclamespots op radio, televisie en in bioscopen.