De leesvaardigheid en de wiskundige en wetenschappelijke geletterdheid van 15-jarigen en de resultaten voor wiskunde, wetenschappen en begrijpend lezen van leerlingen uit het vierde leerjaar gaan erop achteruit. Daarnaast wordt het lerarentekort steeds nijpender. Het komt steeds vaker voor dat leerlingen gedurende een langere periode een bepaald vak missen omdat er geen leerkracht gevonden wordt. Scholen moeten alle creativiteit aan de dag leggen en noodmaatregelen nemen om hun onderwijsopdracht zo goed mogelijk in te vullen. 

Die twee grote uitdagingen voor het onderwijs hebben in belangrijke mate de agenda van het zittingsjaar bepaald. Zowel in de Commissie voor Onderwijs als in de plenaire vergadering werd erover gedebatteerd en werden er vragen aan de minister gesteld. Externe deskundigen werd gevraagd naar hun visie over de te nemen beleidsmaatregelen.

Herbekijk en lees

  • Actualiteitsdebat over het lerarentekort in Vlaanderen (20 oktober 2021) 

Herbekijk het actualiteitsdebat en lees het verslag

  • Vraag om uitleg van Koen Daniëls aan minister Ben Weyts over de expertengroep Beter Onderwijs (28 oktober 2021) 

Herbekijk de bespreking en lees het verslag

  • Actuele vraag van Karolien Grosemans, Jan Laeremans, Kim De Witte en Loes Vandromme aan minister Ben Weyts over maatregelen om het lerarentekort aan te pakken (8 december 2021) 

Herbekijk de bespreking en lees het verslag

  • Hoorzitting over centrale toetsen voor het basis- en secundair onderwijs (16 december 2021) 

Herbekijk de hoorzitting en lees het verslag

  • Gedachtewisseling over het rapport van de Commissie Beter Onderwijs (27 januari en 2 juli 2022) 

Herbekijk de gedachtewisseling van 27 januari 2022 en lees het verslag 

Herbekijk de gedachtewisseling van 2 juli 2022 en lees het verslag 

  • Vraag om uitleg van Loes Vandromme aan minister Ben Weyts over het vervangen van afwezige leerkrachten (10 februari 2022) 

Herbekijk de bespreking en lees het verslag

  • Vraag om uitleg van Johan Danen en Steve Vandenberghe aan minister Ben Weyts over de pensioneringsgolf in het onderwijs (17 februari 2022) 

Herbekijk de bespreking en lees het verslag

  • Gedachtewisseling over de conceptnota van de Vlaamse Regering 'Onderwijskwaliteit verder monitoren via Vlaamse toetsen' (31 maart 2022) 

Herbekijk de gedachtewisseling en lees het verslag

  • Vraag om uitleg van Elisabeth Meuleman, Koen Daniëls en Jan Laeremans aan minister Ben Weyts over de resultaten van de peilingsproeven in de derde graad van het beroepssecundair onderwijs (21 april 2022) 

Herbekijk de bespreking en lees het verslag

  • Actuele vraag van Steve Vandenberghe, Loes Vandromme en Jean-Jacques De Gucht aan minister Ben Weyts over proeftuinen in de strijd tegen het lerarentekort (4 mei 2022) 

Herbekijk de bespreking en lees het verslag

  • Vraag om uitleg van Jan Laeremans aan minister Ben Weyts over de aanbevelingen in het rapport van de commissie Beter Onderwijs en het gebrek aan acties om de onderwijskwaliteit te verbeteren (12 mei 2022) 

Herbekijk de bespreking en lees het verslag

  • Actualiteitsdebat over de dalende leerprestaties en over het lerarentekort (1 juni 2022) 

Herbekijk het actualiteitsdebat en lees het verslag

  • Actuele vragen van Johan Danen, Jan Laeremans, Loes Vandromme, Koen Daniëls, Hannelore Goeman, Els Ampe en Kim De Witte aan minister Ben Weyts over het lerarentekort (8 juni 2022) 

Herbekijk de bespreking en lees het verslag

  • Hoorzitting over het voorstel van resolutie over een doortastende aanpak van het lerarentekort (14 juli 2022) 

Lees het voorstel van resolutie 
Herbekijk de hoorzitting en lees het verslag

Scroll naar boven