Basisbereikbaarheid

Het Vlaams Parlement heeft op 3 april 2019 het decreet betreffende de basisbereikbaarheid aangenomen. Daarmee wordt overgestapt van een aanbodgericht naar een vraaggericht openbaar vervoer. Het vervoersaanbod zal bestaan uit vier lagen: het treinnet, het kernnet (bussen en trams tussen grote woonkernen), het aanvullend net (kleinere woonkernen) en het vervoer op maat (buurtbussen, OV-taxi’s enzovoort). Combimobiliteit (deelfietsen, autodelen enzovoort) moet reizigers via overstappen aan mobiliteitspunten (Hoppinpunten) vlot op hun bestemming brengen. Een ander nieuw element is de inspraak van de lokale overheden via de daarvoor opgerichte vervoerregioraden.

De concrete uitrol van de basisbereikbaarheid werd al twee keer verschoven. In de zomer van 2022 lanceerde minister Lydia Peeters echter een plan voor een gefaseerde uitrol vanaf januari 2023. Daarbij vertrekt ze vanuit het bestaande aanbod, de huidige vervoeraanbieders en het bestaande flexvervoer. Zodoende wil ze blinde vlekken vermijden. De Lijn wordt beheerder van het vervoerssysteem.

Parlementaire initiatieven

Gedachtewisselingen

  • Gedachtewisseling over de huidige werking en de toekomst van De Lijn (4 februari 2021)

Herbekijk de bespreking en lees het verslag

Hoorzittingen

  • Hoorzitting over de uitrol van het vervoer op maat (10 juni 2021)

Herbekijk de bespreking en lees het verslag

Voorstellen van resolutie

  • Voorstel van resolutie over een sterk openbaar vervoer als hefboom voor een ambitieuze modal shift en als wapen in de strijd tegen vervoersarmoede

Herbekijk de bespreking in de commissie en lees het verslag: 29 april 2021 en 1 juli 2021

Lees meer over het decreet Basisbereikbaarheid:

Scroll naar boven