De coronacrisis heeft ook op openbaarvervoersmaatschappij De Lijn een enorme impact gehad. Door de lockdown en het verplicht telewerken telde De Lijn 42 procent minder reizigers dan voor de coronaperiode. Ann Schoubs, topvrouw van De Lijn, vreest dat 10 procent nooit meer zal terugkeren. In Studio Vlaams Parlement bespreekt Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) deze problematiek met journalist Jan De Meulemeester.

Blijf op de hoogte van nieuws van het Vlaams Parlement

“Wanneer die 10 procent de fiets neemt in plaats van de bus, dan is er geen probleem. Maar we weten dat een heel groot deel van die mensen de wagen neemt in plaats van de bus. Het wordt een uitdaging voor De Lijn om die mensen uit de wagen te lokken en terug op de trams en bussen te krijgen”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA). Volgens de oppositie zouden de reizigers de bussen en trams te vuil en te onveilig vinden en daarom verkiezen ze de auto. Maertens is het daar fundamenteel mee oneens. “De oppositie slaat de bal volledig mis. De Lijn doet echt haar uiterste best om de hygiënemaatregelen en de voorschriften te volgen.”

De Lijn is momenteel aan het bekijken op welke manier ze de reizigers terug kunnen halen. Door in te zetten op flexibele abonnementsformules wil de openbaarvervoersmaatschappij inspelen op de huidige situatie. “Sinds 1 januari zijn er Flex abonnementen mogelijk bij de NMBS. Ik begrijp niet dat dit nog steeds niet in orde is bij De Lijn”, zegt Maertens. “Maar we moeten ook onderzoeken hoe ons openbaar vervoer is georganiseerd. Drie dingen zijn van cruciaal belang. Ten eerste: dat het een betrouwbare dienstverlening is. Met andere woorden: een bus die aangekondigd is, die moet komen. Ten tweede moeten het veilige bussen zijn, en ten derde moeten het vlotte verbindingen zijn. Dat gaat over goede aansluitingen van de bus op het treinnet, maar ook op deelwagens, op taxi’s, en zeker op de fiets. Dat is een punt van kritiek dat vaak terugkeert: de fiets is soms moeilijk te combineren met de bus en de tram. Ik denk dat we daar echt nog extra inspanningen moeten leveren.”

(CDF)

Scroll naar boven