Situering

Op basis van het decreet van 28 oktober 2022 heeft het VMRI tot doel om, overeenkomstig de Principes van Parijs, in een geest van samenwerking met de Vlaamse sectorale mensenrechteninstellingen, de mensenrechten te beschermen en te bevorderen in alle aangelegenheden die onder de bevoegdheden van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest vallen.

Het VMRI treedt ook op als orgaan voor de bevordering, analyse, monitoring en ondersteuning van de gelijke behandeling van alle personen.

Het VMRI staat verder in voor de bevordering, de bescherming en de opvolging van de uitvoering van het Verdrag van 13 december 2006 van de Verenigde Naties inzake de rechten van personen met een handicap.

Voor de gedetailleerde omschrijving van de bevoegdheden van het Vlaams Mensenrechteninstituut wordt verwezen naar de tekst van het decreet.

Binnen het VMRI beschikt de raad van bestuur over de volheid van bestuursbevoegdheid. Hij stelt binnen drie maanden na de eerste voltallige samenstelling ervan een organiek reglement op, werft de leden van de geschillenraad, de directeur en de personeelsleden van het VMRI aan.

Samenstelling van de raad van bestuur

De raad van bestuur van het VMRI bestaat uit elf stemgerechtigde leden. De raad van bestuur wordt voorgezeten door een voorzitter en een ondervoorzitter die worden aangewezen door de raad van bestuur onder zijn leden.

De raad van bestuur wordt zo evenwichtig en divers mogelijk samengesteld, met bijzondere aandacht voor een sociale, etnische, religieuze en geografische diversiteit onder de leden.

Er worden minstens kandidaten geselecteerd uit de academische wereld, de gerechtelijke wereld als uit verenigingen die de bescherming van de mensenrechten beogen, met een maximum van vier leden voor elk van de voormelde categorieën.

Ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht.

Minstens één lid van de raad van bestuur woont of werkt op het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad of heeft anderszins een aantoonbare band met dit gebied.

Als de voormelde evenwichten niet kunnen worden gegarandeerd, zal er een nieuwe oproep georganiseerd worden. In afwachting daarvan, kan het Vlaams Parlement overgaan tot een gedeeltelijke samenstelling van de raad van bestuur en worden de aanvullende leden benoemd uit de lijst van kandidaten op basis van die nieuwe oproep.

Opvolgers

Het Vlaams Parlement selecteert onder de kandidaten ook vier opvolgers. Onder de opvolgers is er minstens één persoon uit de academische wereld, uit de gerechtelijke wereld en uit de verenigingen die de bescherming van de mensenrechten beogen, minstens één persoon die woont of werkt op het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad of anderszins een aantoonbare band heeft met dit gebied en minstens één persoon van elk geslacht.

Als de voormelde vereisten op basis van de kandidaatstellingsprocedure niet kunnen worden gegarandeerd, wordt een nieuwe oproep georganiseerd.

Bij voortijdige beëindiging van een mandaat van een lid van de raad van bestuur, duidt het Vlaams Parlement de opvolger aan die dit lid vervangt, waarbij rekening wordt gehouden met de voormelde evenwichten. Deze opvolger wordt benoemd voor een periode van zes jaar.

Formele benoemingsvoorwaarden

De leden van de raad van bestuur:

  • zijn Belg, of onderdaan van de Europees Economische Ruimte (Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein);
  • zijn niet ontzet uit hun recht om openbare ambten, bedieningen of betrekkingen te vervullen (art. 31, eerste lid, 1° Strafwetboek).

Kenmerken van het mandaat van lid van de raad van bestuur van het VMRI

De leden van de raad van bestuur zetelen in eigen naam. Ze worden voor zes jaar benoemd. Het mandaat van de leden van de raad van bestuur is één keer hernieuwbaar, op voorwaarde dat de hoger genoemde evenwichten gerespecteerd blijven.

De leden van de raad van bestuur oefenen hun functie op onafhankelijke, zorgvuldige, onpartijdige en toegankelijke wijze uit. Zij krijgen geen instructies van de Vlaamse Regering, van het Vlaams Parlement of van een andere bestuurlijke of particuliere entiteit, noch op directe noch op indirecte wijze. Behalve in geval van wettelijke uitzonderingen zijn de leden van de raad van bestuur tijdens en na de uitoefening van hun respectieve mandaat of overeenkomst, verplicht het vertrouwelijke karakter te bewaren van de informatie waarvan ze door hun functie op de hoogte zijn, conform artikel 458 van het Strafwetboek.

Het lidmaatschap van de raad van bestuur is onverenigbaar met:

1° de hoedanigheid van lid van het Europees Parlement, van een van de federale kamers, van een gemeenschaps- of gewestparlement, van de provincie-, gemeente- of districtsraad, van een orgaan van een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn of van een bijzonder comité voor de sociale dienst;

2° de hoedanigheid van lid van de Europese Commissie, van de Federale Regering, van een gemeenschaps- of gewestregering, of van een deputatie, een college van burgemeester en schepenen of een districtscollege, of de hoedanigheid van gewestelijk staatssecretaris van het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest;

3° de uitoefening van een functie in een kabinet of beleidscel van de regeringen, vermeld in punt 2°.

De vergoedingen zoals bepaald voor categorie II in artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 9 maart 2007 tot regeling van de vergoedingen van de bestuurders van de publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschappen van de Vlaamse overheid, en van de regeringsafgevaardigden die toezicht uitoefenen bij deze agentschappen, zijn van overeenkomstige toepassing voor de leden van de raad van bestuur van het VMRI. U vindt de tekst van dit besluit hier.

 Selectieprocedure

De leden van de raad van bestuur worden benoemd op grond van hun expertise, ervaring en belangstelling op het gebied van de bescherming en bevordering van mensenrechten, in het bijzonder in de aangelegenheden die onder de bevoegdheden van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest vallen. De selectie verloopt volgens het procedurereglement, dat op 23 november 2022 door de plenaire vergadering werd aangenomen, en waarvan u hier de tekst vindt.  

Kandidaatstelling

Bezorg uw gemotiveerde kandidatuur en een uitgebreid curriculum aan de stafdienst HR van het Vlaams Parlement op het mailadres: stafdiensthr@vlaamsparlement.be .  Voeg hierbij ook een nationaliteitsbewijs en een uittreksel uit het strafregister dat maximaal drie maanden oud is.

Vermeld in voorkomend geval voor welke categorie (academische wereld, de gerechtelijke wereld of verenigingen die de bescherming van de mensenrechten beogen) de kandidatuur wordt ingediend. Het is mogelijk te kandideren zonder enige band met de genoemde drie categorieën. Het is eveneens mogelijk om meerdere categorieën te vermelden.

Vermeld ook, in voorkomend geval, of u woont of werkt op het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad of anderszins een aantoonbare band met dit gebied heeft.

Het Vlaams Parlement moedigt personen met een beperking of personen met een bijzondere kennis van de rechtspositie van personen met een beperking aan zich kandidaat te stellen.

Uw kandidaatstelling wordt uiterlijk verwacht op 9 januari 2023. Kandidaturen ontvangen na dit tijdstip zijn onontvankelijk.

De persoonsgegevens van de kandidaten worden verwerkt overeenkomstig de privacyverklaring vermeld op de website van het Vlaams Parlement

Scroll naar boven