Report plenary meeting
Report
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van bijzonder decreet van de dames Kathleen Deckx en Kathleen Helsen, de heren Kris Van Dijck en Boudewijn Bouckaert en de dames Elisabeth Meuleman en Marleen Vanderpoorten houdende wijziging van het bijzonder decreet van 14 juli 1998 betreffende het gemeenschapsonderwijs, wat betreft de schoolraad.
De algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Poleyn, verslaggever, heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, dit decreet is een vervolg op het decreet Leerlingenparticipatie waar we daarnet over gesproken hebben. Dit is besproken in de commissie van 13 maart. Mevrouw Deckx heeft toegelicht dat het Participatiedecreet van 2 april 2004 zoals het wordt gewijzigd door het ontwerp van decreet betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs, geen betrekking heeft op de schoolraden in het gemeenschapsonderwijs. Die worden immers geregeld in het bijzonder decreet van 14 juli 1998. Ten einde de samenstelling van de schoolraden in het gemeenschapsonderwijs in overeenstemming te brengen met de samenstelling in de andere netten, wordt dit voorstel van bijzonder decreet ingediend. Hierdoor zullen nu ook in het gemeenschapsonderwijs de leerlingen van het secundair onderwijs in de schoolraden kunnen worden vertegenwoordigd.
In de commissie is er een klein amendement over de inwerkingtreding goedgekeurd. Het ontwerp van bijzonder decreet werd goedgekeurd met twaalf stemmen voor en drie onthoudingen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van bijzonder decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2013-14, nr. 2481/3)
– De artikelen 1 tot en met 3 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van bijzonder decreet houden.