Report plenary meeting
Report
De heer Van Malderen heeft het woord.
Voorzitter, collegas, een paar weken geleden kon de minister goed nieuws brengen. Er was wat meer ruimte binnen het Vlaamse budget. Als gevolg van een wat aantrekkende inflatie, werd de dotatie uit de federale middelen ook wat groter. Dus was er zuurstof in de Vlaamse begroting.
Bij de bespreking in de commissie hebben we gezegd dat ook deze medaille twee kanten heeft. Bij een aantrekkende inflatie gaan op een bepaald moment onvermijdelijk de lonen en andere kosten van de overheid stijgen. En kijk, gisteren heeft het Planbureau gezorgd voor een toch niet geringe aanpassing van de prognoses inzake inflatie.
Op één maand tijd zien zij de inflatie stijgen van 2,7 naar 3,3 procent. We zitten opnieuw in cijfers die ons toch stilaan zorgelijk moeten stemmen. Gelukkig voor die duizenden Vlaamse ambtenaren en onderwijzers zullen zij in juni als gevolg daarvan een loonaanpassing krijgen. De keerzijde van deze medaille, minister, is dat u ongetwijfeld met een nieuw probleem zit dat zal moeten worden verrekend. Hoe groot is de impact van deze versnelde indexaanpassing op de Vlaamse begroting en hoe gaat u daarmee om?
Minister Muyters heeft het woord.
Ik reken uiteraard nog met de cijfers van de begrotingsopmaak 2011. Dat wil zeggen: een inflatie van 2 procent, die maakte dat de spilindex zou worden overschreden in september, met invloed op de lonen van november. Met 2,7 procent ging dat al drie maanden vooruit. Met 3,3 procent gaat dat vijf maanden vooruit. In plaats van september is het dan mei. Dat verschil moeten we bekostigen. Dat betekent voor de lonen 90 miljoen euro extra.
Maar bij de begrotingsopmaak hebben we de dotaties en de eigen inkomsten ook berekend met een inflatie van 2 procent. Als die inflatie groter is, verhogen ook de dotatie van het federale niveau en de eigen belastingen en inkomsten. De ervaring leert dat dat volstaat om de extra kosten te dekken.
Dat moeten we uiteraard bekijken in de begrotingscontrole, die nu bezig is. De bilaterales zijn op dit moment bezig. Daarna zullen we dat bekijken in de politieke bilaterale in de regering. Ik neem dat mee. We zullen er opnieuw, net zoals vorig jaar, voor moeten zorgen dat we die uitgaven kunnen doen. Maar we zullen dat in zijn geheel bekijken.
Ik zie niet direct een probleem bij de budgetcontrole. Bij de begrotingsopmaak 2011 is nog geen rekening gehouden met die verhoogde dotatie. De verwachting van extra middelen waar u het over hebt, hebben we nog helemaal niet besteed binnen de Vlaamse begroting. Die hadden we voorbehouden voor de bespreking van de budgetcontrole.
Het zou toch nuttig zijn, minister, om te kunnen inschatten wat nu eigenlijk het netto-effect is. U zegt dat het ongeveer zal uitkomen. Dat kan, maar het is nuttig om dat zo snel mogelijk te berekenen, al is het maar omdat we, gezien de oorzaken van deze inflatie, namelijk de instabiliteit op de markten van aardolie, wellicht nog niet aan het afremmen van die inflatie zijn. We moeten absoluut proberen te vermijden dat er ik zeg maar iets nog een tweede overschrijding van de spilindex zou zijn in dit begrotingsjaar. Ik pleit voor grote voorzichtigheid en het zeer goed opvolgen van dit dossier. Nogmaals: ik probeer te peilen van welk netto-effect u uitgaat.
De heer Van Mechelen heeft het woord.
Voorzitter, collegas, er is een gezegde dat de geschiedenis zich herhaalt en een ander dat een ezel zich maar één keer stoot aan dezelfde steen. Vorig jaar hebben we ook in ijltempo, op ons verzoek trouwens, een nieuwe begroting moeten goedkeuren om die indexsprong te kunnen valoriseren, in plaats van te werken met een begrotingsberaadslaging. Ik neem aan dat we opnieuw een aangepaste begroting voorgelegd zullen krijgen. Minister, zouden we niet opnieuw beginnen met de voorzieningen die we in het verleden aanlegden, namelijk conjunctuurprovisies en indexprovisies, om dit te voorkomen?
Let op wat de Federale Regering gaat doen met haar begroting 2011. Die doorstortingen meenemen in de Vlaamse begroting zal afhangen van wanneer de Federale Regering wat doet. Een aanpassing dringt zich wel op.
De heer Vereeck heeft het woord.
Minister, in het SERV-rapport was er al sprake van die extra inkomsten, geschat op 250 miljoen euro. De SERV heeft toen voorgesteld om die in een buffer onder te brengen omdat er wordt gevreesd voor achterstallige betalingen. Komt dit bedrag er dan niet gewoon bovenop?
Ik denk dat iedereen weet dat wij nog geen budgetcontrole hebben gedaan. Wij hebben extra inkomsten nog op geen enkele manier besteed. Het advies van de SERV zegt dat, als er extra middelen zijn, we rekening moeten houden met het feit dat er nog eenmalige, niet-structurele besparingen zijn.
Als we uitgaven doen, doen we die het best niet structureel, maar eenmalig. We moeten misschien rekening houden met onvoorziene dingen. We moeten onze begrotingscontrole nog doen. Laten we die doen wanneer we ze moeten doen. Mijnheer Van Mechelen, uiteraard zullen we daarna een aantal voorstellen aan het parlement voorleggen, op basis van die controle. Dan zal in die vervroegde index zijn voorzien.
Mijnheer Van Malderen, ik kan u geen netto-effect geven, want ik weet niet met welke parameters de Federale Regering rekening zal houden. We kunnen geen mathematisch correcte conclusie trekken met betrekking tot de vraag met hoeveel onze eigen belastingen zullen stijgen. Natuurlijk heb ik al wel berekend wanneer er een volgende indexsprong zou kunnen plaatsvinden. Aan het huidige tempo wordt de index in september niet overschreden. Er zou sprake zijn van 1,1 procent extra inflatie in september. Dan is het effect niet meer voor dit jaar. De kans dat dit nog dit jaar opnieuw gebeurt, is vrij gering. Het verleden leert ons dat dit op zich geen probleem vormt voor de inkomsten en de uitgaven. Bovendien zijn er nog de gekende extra dotaties. Er is het SERV-rapport, maar er zijn ook andere rapporten. We kunnen een inschatting maken. De parameters zijn beter. De groei is beter dan verwacht. De inflatie is wat hoger dan verwacht. Dat geheel moeten we bekijken. Dat zullen we allemaal mee in overweging nemen bij de begrotingscontrole. De technische bilaterales zijn nu bezig. We zullen bekijken welke mogelijkheden de regering dan heeft.
Ik neem toch akte van enige onzekerheid met betrekking tot de federale overheid. Ik ga ervan uit dat de Vlaamse Regering haar werk correct zal doen bij de begrotingscontrole. Over de federale onzekerheid kunnen we weinig uitspraken doen. Ik zou er toch voor pleiten er minstens voor te zorgen dat we voldoende betalingskredieten hebben om alle engagementen te honoreren en minstens als werkgever een valabele en betrouwbare partner te zijn.
Het incident is gesloten.