Report plenary meeting
Report
De heer Keulen heeft het woord.
Minister, u bezondigt zich aan aankondigingspolitiek. Ik kan niet anders dan u citeren. U hebt op 7 november in een uitzending van De Zevende Dag aangekondigd dat er tegen Kerstmis een trajectcontrolesysteem zou komen op de E17 ter hoogte van Gentbrugge. We zijn intussen meer dan een maand na Kerstmis, en het trajectcontrolesysteem lijkt verder af dan ooit. Er moeten immers nog twee belangrijke stappen genomen worden. Ten eerste moeten er proeven worden gedaan in een laboratorium in Nederland. Ik heb vernomen dat die offerte nog altijd niet gegund is door de Vlaamse aannemer. Ten tweede moeten die proefresultaten worden overgemaakt aan de FOD Economie, dienst Metrologie, om tot een geijkt en gehomologeerd trajectcontrolesysteem te komen.
Minister, u hebt niet de reputatie zich te bezondigen aan aankondigingspolitiek. Nu hebt u dat wel gedaan. Hoe komt het eigenlijk dat u hier de bal zo ver hebt misgeslagen? Want we zijn nog niet aan het einde van dit dossier. Dat gaat op zijn minst nog een aantal weken duren. Wat is er misgelopen? Wanneer wordt dit nieuwe systeem om snelheidsovertredingen te meten operationeel?
Minister Crevits heeft het woord.
Mijnheer Keulen, ik ben blij dat u die vraag stelt, omdat ik ervan overtuigd bent dat u dat doet omdat u graag zou hebben dat dat systeem snel werkt. Ik denk dat ik daarvoor Open Vld nodig zal hebben.
Die trajectcontrole staat er al sinds eind 2009. Het systeem werd gedurende heel het jaar 2010 getest. De aannemer kon geen modelgoedkeuring aanvragen, om de eenvoudige reden dat er geen koninklijk besluit bestond. Er was dus geen basis.
Eind oktober is er dan plots schitterend nieuws voor mij. Staatssecretaris Schouppe en al zijn collegas laten het koninklijk besluit, dat de basis regelt om die trajectcontrole te kunnen invoeren als primeur in ons land en dus ook in Vlaanderen, publiceren. Ik informeer mij. Het systeem is volledig getest. Het werkt. Het werkt zelfs zeer punctueel, en het moet zo werken. De politie bevestigt mij dat we klaar zijn om te starten. Dan vraag ik hoelang het duurt vooraleer je een modelgoedkeuring krijgt. Men meldt mij dat het een paar weken duurt nadat de aannemer het dossier heeft ingeleverd. Zo stond het ook in de krant. Ik neem een veiligheidsmarge en ga uit van een zestal weken. Met heel veel enthousiasme zeg ik dat we er eindelijk zullen doorgeraken, ik dacht zelfs voor het einde van het jaar. Maar waar hebben wij ons misrekend en waarover ben ik nu toch een beetje gefrustreerd?
Dat KB bepaalt dat een aantal stukken bij het dossier moeten worden gevoegd. We hebben die stukken geteld. De lijst beslaat 26 bladzijden. De Dienst Metrologie stelde een checklist samen: er moeten honderd attesten, honderd antwoorden op vragen gegeven worden om zon modelgoedkeuring te krijgen. De aannemer en de Nederlandse fabrikant, die al een dergelijk systeem heeft staan in Nederland, zeggen dat dit niet zo moeilijk zal zijn, want zij gaan ervan uit dat zij die attesten moeten vragen aan het Nederlandse instituut omdat het Belgische instituut dit niet kan aangezien een dergelijk systeem hier niet bestaat. Het Nederlandse instituut heeft al zulke attesten gegeven en daarom gingen ze ervan uit dat ze die attesten zouden kunnen gebruiken.
De Dienst Metrologie zegt nu dat dit niet gaat en dat er dus opnieuw attesten moeten worden opgemaakt. We moeten bijvoorbeeld aantonen dat die installatie vorstbestendig is. 2010 was de koudste winter in 100 jaar. Die installatie werkt nog altijd perfect. Toch moet de fabrikant ze in de ijskast of de diepvries steken om te bewijzen dat ze tegen de vorst kan. We moeten bewijzen dat ze vochtbestendig is. Het heeft enorm veel geregend in 2010, en toch moeten we de installatie onder de douche plaatsen om aan te tonen dat ze vochtbestendig is.
Dat is voor mij een frustratie, voor de fabrikant en voor de aannemer ook. Ik hoop dat we daar wat soepelheid in zullen krijgen. Minister Van Quickenborne is daarvoor bevoegd. Ik heb hem maandagvoormiddag gebeld. Hij ging mij terugbellen. Hij heeft dat niet gedaan. Ik vind dat spijtig. Ik hoop dat we hiervoor allemaal samen spoedig een oplossing zullen vinden. (Applaus bij CD&V)
Ik verwachtte mij een beetje aan deze reactie. Ik heb ook informatie ingewonnen. Men heeft op 16 november 2010 een eerste keer samengezeten met de FOD Economie en de fabrikant om te spreken over het indienen van het dossier. De tweede bijeenkomst vond plaats op 24 november 2010. De fabrikant diende toen een onvolledig dossier in. Hij wist dat het onvolledig was. Hij wist dat hij eerst de proef- en de testresultaten moest hebben van het labo in Nederland. Op 29 november 2010 was er een laatste bijeenkomst, met de fabrikant, de FOD Economie, het kabinet-Crevits en het kabinet-Van Quickenborne.
Ik heb begrepen dat dit op initiatief van het kabinet van minister Van Quickenborne is gebeurd. Het was de bedoeling iedereen duidelijk te maken wat de regels zijn en na te gaan hoe dit dossier zo snel mogelijk kan worden uitgeklaard. Die procedure bestaan al langer. De minister kon de spelregels perfect kennen. Nu merk ik een poging op om de zwartepiet door te schuiven. Het kabinet van minister Van Quickenborne zou voor de vertraging hebben gezorgd. Volgens mij is dat kabinet helemaal bij de les. Die mensen hebben zich ertoe geëngageerd elk dossier dat ze uit Nederland ontvangen zo snel mogelijk uit te klaren. Hierdoor zal het trajectcontrolesysteem op de E19 ter hoogte van Gentbrugge in werking kunnen treden.
Minister, ik denk dat u in dit verband iets sneller hebt gesproken dan er daden volgen. Soms krijgen weggebruikers een boete omdat ze te snel hebben gereden. U verdient nu een boete omdat u te snel hebt beloofd.
De heer Reekmans heeft het woord.
Voorzitter, uit bezorgdheid voor mijn collegas zal ik heel stil praten. Ik heb vandaag gemerkt dat de kregeligheid van sommige leden van de meerderheid vooral ten gevolge van gehoorschade ontstaat. Ik zal dan ook proberen mijn stem te temperen.
Wat dit dossier betreft, schiet me een woord te binnen: Kafka. Wie zoiets aanvangt, moet weten waaraan hij begint. De minister heeft net verklaard dat ze gefrustreerd is. Als ze op die manier belastinggeld wil uitgeven en een dergelijk systeem wil invoeren, moet ze eerst haar dossier voorbereiden.
Dit is niet nieuw. Een tijdje geleden heeft de politie zelf kritiek geuit en verklaard dat verschillende onbemande flitscameras in Vlaanderen zijn opgesteld op plaatsen waar ze eigenlijk geen nut hebben. Hierop heeft de minister in de pers verklaard dat ze de efficiëntie van die palen zou onderzoeken. Ik veronderstel dat dit onderzoek nu loopt. Voor de aanvang van het onderzoek heeft de minister echter nog 140 flitspalen besteld.
Dit is niet de manier waarop goed bestuur wordt ingevuld. Ik zal even toelichten hoe een bedrijfsleider dit aanpakt. Een bedrijfsleider bereidt eerst zijn dossier voor. Hij kijkt waar hij zijn geld aan wil besteden. Als hij het geld besteedt, kijkt hij ook of alles optimaal werkt. De Vlaamse Regering bestelt systemen zonder te weten hoe ze werken. Gedurende maanden werken die systemen niet. Aangezien ze niet kunnen worden gebruikt, is de minister gefrustreerd.
Minister, in alle ernst, kunt u niet gewoon zeggen dat het dossier niet compleet was en dat het uw fout was? Dat zou ten aanzien van het Vlaams Parlement veel eerlijker zijn. Het zou tevens deze steeds weerkerende betogen overbodig maken.
Mevrouw Smaers heeft het woord.
Voorzitter, ik vind dit hemeltergend. Als we iets willen oplossen, kunnen we beter andere wegen bewandelen. De heer Keulen zou eenvoudigweg bij minister Van Quickenborne een aantal zaken kunnen aankaarten. Minister Van Quickenborne is tenslotte bevoegd voor de administratieve vereenvoudiging, voor de FOD Economie en voor de metrologie.
We zijn er allemaal voor dat de trajectcontrole snel operationeel kan worden. We zouden, over de partijgrenzen heen, voor een goede werking van dat systeem moeten zorgen. Blijkbaar ligt het aan de vele attesten die door een andere overheid moeten worden gehomologeerd. Dit doet mijn tenen krullen.
We spreken hier vaak over administratieve vereenvoudiging en over de versnelling van maatschappelijk belangrijke investeringsprojecten. Voor we de bevoegde minister in het Vlaams Parlement vragen stellen, moeten we nagaan hoe we iets constructief kunnen oplossen. De minister heeft er alles aan gedaan dit systeem zo snel mogelijk operationeel te krijgen. (Applaus bij CD&V)
De heer Roegiers heeft het woord.
Voorzitter, ik wil mevrouw Smaers wat helpen. Het antwoord is eigenlijk tijdens het actualiteitsdebat daarnet gegeven. We hebben vernomen dat Open Vld vandaag enkel voor de 22 eigen volksvertegenwoordigers spreekt en heeft afgesproken vandaag niet over het muurtje te kijken.
Maar dat is niet het punt dat ik wilde maken, collegas. Op 24 mei 2006 heeft dit Vlaams Parlement een resolutie goedgekeurd die een proefproject installeerde op het viaduct in Gentbrugge. Dat verhaal is dus al een tijdje bezig. Ik deel de frustratie die de minister, de heer Keulen en wij allemaal in dezen hebben.
Minister, in de verklaringen die de afgelopen week zijn afgelegd, zei de hoofdcommissaris van de federale wegpolitie dat als niet alles rond is voor einde juni, de hele procedure dan van vooraf aan moet worden herbegonnen. Klopt die bewering? Durft u nog een timing voorop te stellen in dit dossier?
Mevrouw Jans heeft het woord.
Voorzitter, ik moet voor een keer de heer Reekmans gelijk geven: dit is Kafka. Iedereen moet erkennen dat we in een situatie zijn terechtgekomen waarbij de ene zegt dat het de andere zijn fout is. We moeten hieruit leren.
Het andere element dat de heer Reekmans aanhaalde in verband met de flitspalen, wil ik even rechtzetten. Mijnheer Reekmans, als u niet alleen de persberichten zou lezen, maar ook naar de commissievergadering zou komen, dan zou u weten dat de berichtgeving in de pers over de flitspalen totaal verkeerd was. De minister heeft dat heel grondig uitgelegd en punt per punt rechtgezet. Maar ja, als u alleen maar afgaat op wat er in de pers staat, dan kan ik begrijpen dat u foute conclusies trekt.
Minister, wat de trajectcontrole betreft, wil ik heel kort zijn. Zorg gewoon dat het opgelost raakt. De heer Roegiers zei dat we er in 2006 mee zijn begonnen. We zijn nu 2011. Zorg dat het opgelost raakt. Spreek met uw federale collegas en zorg dat de trajectcontrole er binnen dit en enkele weken is en we niet moeten vaststellen in juni dat heel de boel opnieuw in gang moet worden gezet.
Ik ben heel blij met wat mevrouw Jans daarnet zei over de commissievergadering. Er is inderdaad bijzonder grondig gediscussieerd over de efficiëntie van de flitspalen. Mijnheer Reekmans, de resultaten van die studie zijn er. Ik heb ze uitvoerig gecommuniceerd. Ze zijn zeer efficiënt, ze werken goed. Als u daar kritiek op hebt, dan is die niet op zijn plaats.
Als er flitspalen zijn geplaatst, moeten die na drie jaar worden geëvalueerd. Je moet eens kijken wanneer het gros van de palen is geplaatst. Een zorgvuldig bestuurder moet een evaluatie doen. Dat gebeurt ook in dezen.
Wat de trajectcontrole betreft, moet de Vlaamse overheid niets aanvragen: het is de fabrikant van het systeem die moet zorgen dat er een modelgoedkeuring komt van zijn systeem. We hebben in Vlaanderen jaren geleden gekozen en het parlement heeft er zelfs een resolutie over goedgekeurd om een voorloper te zijn. We hebben ervoor gekozen om de trajectcontrole uit te testen in Vlaanderen. Die is eind 2009 geplaatst. Ze is uitvoerig uitgetest.
Mijnheer Keulen, u moet me er niet van verdenken iemand de zwartepiet te willen toespelen. Ik heb inderdaad meermaals overleg gehad met mijn federale collega Van Quickenborne. Ik heb hem maandag zelfs nog gebeld en gevraagd of we dat niet op een of andere manier zouden kunnen versnellen. Ik was een beetje verrast het verwijt te krijgen dat ik aan aankondigingspolitiek doe. We hebben maar één gemeenschappelijk belang, en dat is er zo snel mogelijk voor zorgen dat er effectief aan handhaving mag worden gedaan. Het systeem staat er. Het werkt, er zijn testen gebeurd en die testen zijn betrouwbaar.
Ik begrijp de mensen van de dienst Metrologie die zeggen dat we ervoor moeten zorgen dat het betrouwbaar blijft. Als binnen een paar jaar blijkt dat er fouten aan zijn, dan heb je wel een punt. Het systeem is in 2010 volledig getest. De firma heeft gelijkaardige systemen staan in Nederland en heeft een aantal attesten. Ze ging ervan uit al dan niet ten onrechte dat die attesten hergebruikt zouden kunnen worden in ons land. Dat is nu blijkbaar niet het geval. Dat betekent dat de testen allemaal opnieuw moeten worden gedaan.
Collegas, ik hoop dat we het systeem zo snel mogelijk effectief zijn werk kunnen laten doen. Mijnheer Roegiers, ik durf daar vandaag geen datum op te kleven op het gevaar af dat men mij straks weer verwijt dat het er niet is. Ik hoop dat het heel snel in orde is. Het is niet zo dat juni de deadline is. Er is contact opgenomen met de man in wiens mond die uitspraak wordt gelegd. In dat artikel stonden nogal wat fouten. Zo wordt de administratie in de mond gelegd: Crevits heeft geen dossier ingediend. Crevits moet echter helemaal geen dossier indienen.
Ik zal in elk geval alles doen wat ik kan om mede ondersteuning te bieden om het zo snel mogelijk in orde te krijgen.
Collegas, we leven in een democratie, en er is een meerderheid en een oppositie. De minister heeft de verklaring op eigen gezag op de tv gedaan. Ze heeft aangekondigd dat Kerstmis de vervaldatum was. We zijn nu meer dan één maand na datum, ik vind het dan ook mijn plicht en mijn goed recht als lid van het parlement en van de oppositie om te vragen wat er aan de hand is. Er zijn ondertussen een aantal alarmerende berichten verschenen in de pers en we voelen dat men bezig is met het doorschuiven van de zwartepiet. Onze collega, federaal minister Van Quickenborne, doet al wat nodig is om het dossier snel van de baan te krijgen, maar er is nog altijd geen dossier.
Minister, het is een punt van geloofwaardigheid om beloftes ook hard te maken met daden. Het is aan u om nu de daden te leveren, zo simpel is het. (Applaus bij Open Vld)
Het incident is gesloten.