Report plenary meeting
Report
Hoofdelijke stemming
De heer Bex heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, deze met redenen omklede motie is nadien mee ondertekend door de heren Peumans en Vermeiren.
Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om te wijzen op een eigenaardig incident dat zich heeft voorgedaan naar aanleiding van de interpellatie. Ik ben opgebeld door de ombudsman, de federaal ambtenaar, van de luchthaven die gemeend heeft om mij met ruw woordgebruik te antwoorden in plaats van de minister. Ik wilde dit meedelen.
De heer Glorieux heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, beide met redenen omklede moties gaan over een belangrijke materie waarmee duizenden mensen in de regio dagelijks te maken hebben, jammer genoeg ook 's nachts. Het is ondertussen duidelijk dat de enige oplossing voor iedereen - zowel mensen in Brussel als in de Vlaamse oostrand en noordrand - is om effectief naar een luchthaven te gaan zonder nachtvluchten en ook een luchthaven die overdag het aantal vliegbewegingen beperkt binnen de grenzen van het ecologische draagvlak. We hebben deze zaken opgenomen in onze met redenen omklede motie.
Ik zal me persoonlijk onthouden op de motie van de meerderheid omdat ze lang niet zo ver gaat als we zouden willen. Het betekent in elk geval een stap in de goede richting.
De heer Vermeiren heeft het woord.
Ik ben bijzonder verheugd over het initiatief van de heer Bex omdat er evolutie is in het dossier. Na jarenlang aandringen, stellen we vast dat men naar het historisch baangebruik wil terugkeren. Er wordt aan de bevoegde staatssecretaris gevraagd om in die richting te evolueren.
Als ik de heer Glorieux hoor, dan denk ik aan de woorden van de heer Sauwens van daarnet over diplomatiek taalgebruik. Ik stel trouwens vast dat de heer Martens tekent en dat de heer Glorieux zich onthoudt. Het komt er eigenlijk op neer dat men op een correcte en behoorlijke manier ecologie en economie met elkaar moet verzoenen. Bovendien moet iedereen - dat blijkt ook uit deze motie - zijn deel van de koek krijgen, en dat nemen ze al. Om die koek te maken, moet iedereen ook zijn deel geven.
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Ook wij ondertekenen die motie. Twee jaar geleden viel de Belgische regering bijna over het vertrek van DHL. In de motie staat er dat 10.000 nachtvluchten kunnen verdwijnen omdat DHL het aantal nachtvluchten met 66 percent heeft verminderd. In de tekst staat dat de milieuvergunning daaraan moet worden aangepast. Het aantal nachtvluchten moet worden beperkt van 25.000 naar 16.000. De interpellatie en de bespreking in de commissie hebben uitgewezen dat BIAC een verhoging vraagt, tot 18.000. Zo zou men dan terug naar 25.000 nachtvluchten evolueren, wat uiteindelijk zou betekenen dat alle discussies van de afgelopen jaren tot niets hebben geleid. Dat is dus de reden waarom in de motie heel expliciet het getal van 16.000 nachtvluchten is opgenomen.
Een tweede punt is niet zonder belang: men moet rekening houden met het historisch baangebruik en men moet concentraties van weekend- en nachtverkeer vermijden. Ik hoop dat iedereen die de motie steunt die ook in zijn of haar partij verdedigt. Een aantal elementen in vorige spreidingsplannen zijn niet langer aanvaardbaar voor ons. Die motie moet de richtlijn zijn voor de Vlaamse Regering in de discussies die de komende weken over het nieuwe spreidingsplan zullen worden gevoerd.
Dames en heren, de stemming begint.
Stemming nr. 7
Ziehier het resultaat:
99 leden hebben aan de stemming deelgenomen; 68 leden hebben ja geantwoord; 4 leden hebben neen geantwoord; 27 leden hebben zich onthouden.
Dientengevolge neemt het Vlaams Parlement de met redenen omklede motie aan. Ze zal aan de Vlaamse Regering worden overgezonden.