Report plenary meeting
Report
Bespreking
Dames en heren, de bespreking is geopend.
De heer de Kort, verslaggever, verwijst naar het schriftelijke verslag.
Mevrouw De Ridder heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik wil een kleine toelichting geven bij dit voorstel. We zijn uitgegaan van diverse principes, die terug te vinden zijn in het ontwerp van Mobiliteitsplan Vlaanderen, de beleidsbrief Openbare Werken en het ontwerp van Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen. Daarin staat onder meer dat het vrijwaren van de bereikbaarheid en het terugdringen van de schade aan milieu en natuur als beleidsdoelstellingen worden vooropgesteld. Ook wordt gepleit voor het optimaal benutten van wegcapaciteit via een dynamisch verkeersbeheer. Dat alles moet uiteraard ook worden ingebed in een duurzame ruimtelijke ordening.
Uitgaand van die principes zijn we ervan overtuigd dat, door het gebruik van zelfregulerende verkeerslichten en sensoren die die verkeerslichten passend afstellen, de wachttijd voor voertuigen tijdens spitsuren aanzienlijk kan worden verminderd. Als men de files en het aanschuiven vermindert, heeft dat natuurlijk ook positieve gevolgen voor de uitstoot en het milieu. Daarom vragen we met dit voorstel van resolutie aan de Vlaamse Regering een proefproject op te starten met zelfregulerende of slimme verkeerslichten op bepaalde kruispunten, om na te gaan of dat een effect heeft op de fileduur en de milieuhinder. Uiteraard vragen we ook dat bij het opstarten van de proefprojecten rekening zou worden gehouden met de verkeerslichtenbeïnvloeding zoals die momenteel al bestaat ten behoeve van het openbaar vervoer.
Mevrouw Heeren heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, waar studiereizen zoal goed voor zijn: de leden die mee waren in Birmingham en Kopenhagen kunnen het getuigen. In Kopenhagen zijn we getuige geweest van een aantal zaken met betrekking tot slimme verkeerslichten. Ik heb begrepen dat de commissie voor Openbare Werken er in het verleden ook is naartoe gegaan, onder leiding van de heer Gabriels, om dat te bestuderen.
Persoonlijk ben ik alleszins zeer blij met het voorstel van resolutie. Ik hoop dat dit navolging kan kennen. Onze ervaringen in Kopenhagen leren immers dat dat een heel efficiënt middel is.
De heer Decaluwe heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik wil een aanvulling geven op wat mevrouw De Ridder naar voren heeft gebracht. Het is belangrijk te stellen dat, als het parlement straks, hopelijk met een zo groot mogelijke meerderheid, dit voorstel van resolutie goedkeurt, dat een belangrijk signaal is aan de regering om in de nodige middelen te voorzien in de begroting van 2009 om daadwerkelijk met proefprojecten te beginnen. Dat is het belangrijke signaal van de timing nu.
De milieuaspecten die hieraan verbonden zijn, zijn niet onbelangrijk. Nu moet men 's nachts regelmatig stoppen aan stoplichten, zelfs als er geen verkeer is. Die 'stop and run' is niet zo goed omwille van de uitlaatgassen. Dat moet mee in overweging worden genomen in de algemene discussie.
Dit is een milieuvriendelijke maatregel. Uit evaluaties in een aantal andere steden blijkt dat het een essentieel element is om de files goed aan te pakken. Dit is maar een klein deel in de totaalaanpak, maar het zou lovenswaardig zijn dat er zo snel mogelijk met pilootprojecten wordt begonnen.
De heer Peumans heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik wil een aspect van het voorstel van resolutie belichten, namelijk het derde onderdeel van wat we aan de regering vragen. We vragen dat de regering proefprojecten zou opstarten in verband met verkeerslichtenbeïnvloeding en openbaar vervoer, al dan niet met voorbehouden rijstroken.
In het verleden heeft de regering investeringen gedaan die niet het beoogde resultaat hebben opgeleverd. Eigenaardig genoeg ontvingen alle indieners deze week van een ingenieur van openbare werken de mededeling dat dit soort systeem al lang bestaat. Zoals mijn collega's al gezegd hebben, Vlaanderen kan nog heel wat inspanningen doen die niet alleen het milieu maar ook de vlotheid van het verkeer ten goede komen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van resolutie houden.