Report plenary meeting
Report
Bespreking
Dames en heren, de bespreking is geopend.
De heer Peumans, verslaggever, heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mijn verslag zal niet zo uitgebreid zijn als dat van de heer Verstreken.
Wat door sommigen wordt aanzien als een lokaal probleem, wordt door anderen beschouwd als iets van nationaal belang. Ik heb het dan over de geluidsoverlast. Sinds de werken die werden uitgevoerd aan het viaduct in Gentbrugge, hebben we in de commissie voor Openbare Werken vier keer gesproken over deze resolutie. Het voorstel was ingediend door de heer Roegiers en een aantal andere Oost-Vlamingen.
De commissie heeft eerst vrij lang gediscussieerd over het feit of een voorstel van resolutie het beste instrument is om de minister te bewegen tot de nodige actie. De minister was zich daar trouwens heel duidelijk van bewust. In het oorspronkelijke voorstel was opgenomen om op het viaduct een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur voor wagens in te voeren en 70 kilometer per uur voor voertuigen van meer dan 3,5 ton.
Minister Peeters heeft zich geëngageerd om de verkeersimpact en -veiligheid te laten inschatten. Hij heeft in de commissie samen met een expert in verkeersmodellen, de heer Eddy Peetermans, een uitgebreide toelichting gegeven bij de effecten van de snelheidsverlaging via een quickscan. De conclusie was dat de indieners het voorstel van resolutie hebben aangepast. De commissie vraagt de regering om een proefproject op te zetten op het viaduct van Gentbrugge waarin de snelheid wordt beperkt tot 90 kilometer per uur. Er wordt gevraagd om gedurende het proefproject op regelmatige basis geluidsmetingen uit te voeren. Er wordt gevraagd om er bij de bevoegde instanties op aan te dringen een coherent handhavingsbeleid met betrekking tot de snelheidsbeperking te voeren. Er wordt ook gevraagd om het proefproject in samenspraak met de buurtbewoners te evalueren en desgewenst over te gaan tot een permanente maatregel. Tot slot wordt gevraagd te onderzoeken welke structurele oplossing kan worden geboden voor de slechte staat van het wegdek en de daaruit voortvloeiende verkeersveiligheids- en geluidsproblemen.
Er waren ook een aantal amendementen. Mevrouw Dua pleitte voor het onmiddellijk plaatsen van geluidschermen langs de E17 over een afstand van 500 meter. Er waren ook twee amendementen van de heer Deckmyn. Het amendement van mevrouw Dua werd verworpen met vijf stemmen voor en acht stemmen tegen. De amendementen van het Vlaams Belang werden met dezelfde stemming verworpen. Het amendement van de meerderheid waarin het volledige voorstel van resolutie van de heer Roegiers en anderen betreffende een proefproject tot snelheidsbeperking werd vervangen, werd aangenomen met dertien stemmen. (Applaus)
De heer Roegiers heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, ik dank de verslaggever, maar wil hem meteen ook terechtwijzen. Mijnheer Peumans, dit is geen aangelegenheid van lokaal of nationaal belang, maar wel van internationaal belang. De snelweg loopt van Helsinki naar Lissabon, maar alle gekheid op een stokje.
Ik wil alle collega's en de minister bedanken voor de constructieve debatten die we in de commissie over ettelijke namiddagen hebben gevoerd. Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om het belang van dit proefproject te onderlijnen. Het proefproject geeft ons de mogelijkheid om op gefundeerde basis een verband te leggen tussen de snelheid op de snelwegen en de leefbaarheid in de woonkernen rond de autosnelwegen. Ik ben ervan overtuigd dat we uit de resultaten een en ander zullen kunnen leren en hopelijk ook conclusies zullen kunnen trekken.
Ik wil er bij de minister op aandringen om tijdens het proefproject regelmatige geluidsmetingen te doen. Op die manier krijgen we echt een zicht op de resultaten van de snelheidsvermindering. Ik hoop ook dat u er bij de federale regering op zult aandringen om het handhavingsbeleid inzake de snelheidsbeperking uit te voeren, zo niet heeft dit proefproject weinig of geen zin. Ik dring er ook op aan dat na afloop van het project de evaluatie effectief in samenspraak met de buurtbewoners gebeurt. Ook vandaag reeds krijg ik ettelijke mails, brieven en telefoons met de vraag wanneer het proefproject wordt ingesteld en hoelang het zal lopen. Communicatie is erg belangrijk.
De heer De Meyer heeft het woord.
Het probleem van slecht geconcipieerde voegen in het brugdek van een autoweg wordt idealiter niet in een resolutie van het Vlaams Parlement opgelost, hoe ernstig de gevolgen van de conceptfout voor de omwonenden ook moge zijn.
Laat ons duidelijk zijn. Voor de mensen uit de nabijheid is het een reëel probleem dat dringend een oplossing nodig heeft. Het kan echter niet de bedoeling zijn belangrijke doorvoerverkeersaders te hypothekeren door verlaagde snelheden in te voeren die de internationale functie van wegen in het gedrang brengen. Wij hebben daarover deskundig advies gekregen. Dat moet er ons van weerhouden snelheden van vrachtvervoer en personenwagens in het belang van de verkeersveiligheid, de verschrikkelijke kopstaartongevallen en de files, al te ver uiteen te laten lopen. Voor ons is het belangrijk dat het mankement aan de viaduct te Gentbrugge én voor de nachtrust van de omwonenden én voor de veiligheid én voor de doorstroming snel, structureel en blijvend kan worden opgelost.
Onze fractie keurt de resolutie goed en wijst op de hoogdringendheid ervan gezien de nieuwe problemen die zich hier voordoen.
De heer Deckmyn heeft het woord.
Al gaat het om een probleem van internationaal belang, ik heb ook van heel wat mensen mails gekregen die er vooral een lokale invalshoek in zien. Tijdens de diverse besprekingen van deze resolutie in de commissie heb ik altijd gesteld dat dit voorstel geen grondige oplossing zal bieden voor het probleem aan de E17-viaduct te Gentbrugge.
Het proefproject maakt weinig kans op slagen, aangezien men het niet kan koppelen aan afdwingbare maatregelen. Dit voorstel dat op vraag van de minister en na een tussentijdse studie werd afgezwakt tot een algemene 90 kilometer-per-uurregeling, lost het probleem niet ten gronde op. De heraanleg van de viaduct zorgde voor een sterke verhoging van de geluidsoverlast voor de omwonenden in Gentbrugge. Wie over de viaduct rijdt, kan niet anders dan vaststellen dat er bij de heraanleg fouten zijn gemaakt, al wordt dat her en der ontkend.
Terwijl de minister tijdens de commissievergaderingen met klem benadrukte dat hij niet heeft gezegd dat een bepaald concept bij de heraanleg slecht werd uitgevoerd, kan men in het vijfde punt van het besluit van deze resolutie van de meerderheid lezen dat het wegdek er zich in slechte staat bevindt. Structurele maatregelen zijn dus noodzakelijk.
Toch vindt het Vlaams Belang dat er sneller een initiatief tegen de plaatselijke geluidsoverlast moet komen. Vandaar ons amendement voor het plaatsen van geluidsschermen. Tot mijn grote voldoening werd het voorstel door mevrouw Dua van Groen! overgenomen. Zij gaat wel verder dan ik door het werk op kosten van de Vlaamse Gemeenschap te laten uitvoeren. Ik wil dit voorstel gerust steunen, mevrouw Dua. In essentie doet het er niet toe wie de geluidsschermen betaalt, als ze er maar komen.
Vandaar dat ik het voorstel van Groen! wil steunen. Ik hoop dat Groen! in het belang van de bewoners van Gentbrugge mijn voorstel ook zal steunen. Ik herhaal het. Wie betaalt, doet er niet toe, mevrouw Dua. Als de geluidsschermen er maar komen.
Wij zullen het voorstel van resolutie van de meerderheid ook goedkeuren, al blijven we erbij dat snelheidsbeperkingen het probleem niet zullen oplossen. Het gaat echter om een proefproject en we zullen dan ook met veel belangstelling de resultaten van het proefproject opvolgen.
Mevrouw Dua heeft het woord.
Het gaat inderdaad in eerste instantie om een plaatselijk dossier, al heb ik vandaag geleerd dat de viaduct van Gentbrugge van internationaal belang is. Ik verzeker u dat de geluidslast voor de mensen in de buurt zeer zwaar doorweegt en een serieuze hypotheek legt op de leefkwaliteit van de mensen.
Ik wil in de eerste plaats de heer Roegiers feliciteren met zijn initiatief. Hij probeert een oplossing voor het probleem te vinden. Die oplossing heeft de vorm van een proefproject aangenomen. Gezien de fijnstofproblematiek in Gent zou het om een vrij langdurig proefproject kunnen gaan. We weten immers dat de fijnstofnormen ginds dagelijks worden overschreden. Het is eigenlijk twijfelachtig of we dit een proefproject mogen noemen.
Ik heb uit de discussie in de commissie kunnen afleiden dat veel commissieleden aan de oplossing twijfelen. Iedereen beseft dat er een probleem met het wegdek is. Dit probleem moet worden opgelost. Indien we een duurzame oplossing tot stand willen brengen, moeten we in eerste instantie het wegdek vervangen. Waar geen geluidsschermen staan, moeten geluidsschermen worden geplaatst.
Ter informatie van het Vlaams Belang wil ik hier nog aan toevoegen dat ik expliciet heb verklaard dat het Vlaamse Gewest deze werkzaamheden moet financieren. De stad Gent beschikt absoluut niet over voldoende middelen om dit te betalen. Om de indiener te helpen, wil ik de Vlaamse Regering vragen te onderzoeken of het Vlaamse Gewest dit kan betalen.
Ook als ons amendement wordt weggestemd, zal mijn fractie het voorstel van resolutie goedkeuren. We willen een signaal geven. Dergelijke lokale problemen zijn van groot belang voor de mensen die ter plaatse wonen. Ik wil de meerderheid evenwel oproepen om ons amendement goed te keuren. (Applaus bij Groen!)
Minister Peeters heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, ik wil de indieners van het voorliggend voorstel van resolutie feliciteren. De manier waarop het debat in de commissie is gevoerd, is een voorbeeld van de manier waarop we een probleem met de nodige deskundigheid en met aandacht voor ieders inbreng kunnen behandelen.
Het gaat hier om een probleem dat mij ter harte gaat. Of het hier om een internationaal of een lokaal probleem gaat, speelt voor mij geen rol. Er is geluidshinder op het viaduct. Het door de meerderheid weerhouden proefproject veronderstelt uiteraard dat de nodige metingen zullen worden uitgevoerd, dat hierop een handhavingsbeleid zal volgen en dat, zoals eerder afgesproken, de evaluatie van het proefproject samen met de buurtbewoners zal worden uitgevoerd.
Eenmaal het Vlaams Parlement dit voorstel van resolutie heeft behandeld, zullen we hierover de nodige communicatie op poten zetten. Ik meen dat we vrij snel tot de uitvoering van het pilootproject moeten overgaan. We zullen hier in de bevoegde commissie verder over communiceren.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De bespreking is gesloten.
We zullen straks de stemmingen over de amendementen en de hoofdelijke stemming over het voorstel van resolutie houden.