Report plenary meeting
Report
Dames en heren, aan de orde is de wijziging van het statuut van het personeel van het Algemeen Secretariaat en van de bijlagen 1b, 4, 5 en 7.
De bespreking is geopend.
De heer Vermeiren, secretaris, heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, het Bureau heeft op 12 december ingestemd met enkele wijzigingen van het personeelsstatuut van het Algemeen Secretariaat van het Vlaams Parlement. Een eerste wijziging heeft betrekking op de schrapping van de harmonisatie van de bepalingen in verband met het geldelijk statuut met dat van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, en een aanpassing van de salarisschalen. Sinds de rechtstreekse verkiezing van 1995 heeft zich een proces van verandering voltrokken in het Algemeen Secretariaat van het Vlaams Parlement. Dat heeft geleid tot de opstelling van een eigentijds personeelsstatuut, dat op 1 januari
Destijds werd geopteerd voor een met de Kamer van Volksvertegenwoordigers geharmoniseerd geldelijk statuut, maar inmiddels heeft het Bureau van het Vlaams Parlement bewust geopteerd voor de uitbouw van een modern personeelsbeleid, met de nadruk op eigen accenten van het Vlaams Parlement en gebaseerd op de inzichten met betrekking tot het human-resourcesbeleid. Hun nut en efficintie in diverse omgevingen is ondertussen bewezen.
De reorganisatie van de diensten in 2003 met onder meer de invoering van een stelsel van mandaathouders is hierbij een belangrijke stap. Ongeacht de discretionaire bevoegdheid van het Vlaams Parlement inzake administratief en geldelijk statuut die steeds werd behouden, is de harmonisatie met het geldelijk statuut van de Kamer van Volksvertegenwoordigers vandaag een van de hinderpalen voor een autonome ontwikkeling.
Het Bureau van het Vlaams Parlement heeft na overleg met de Personeelsraad beslist de harmonisatie met de Kamer van Volksvertegenwoordigers te schrappen. Uiteraard moeten daarvoor een aantal artikels van het personeelsstatuut worden aangepast. Die vindt u in bijlage 1.
Een tweede wijziging heeft betrekking op de personeelsformatie van het Algemeen Secretariaat. Het Bureau keurde op 12 december een aantal technische correcties van de personeelsformatie van het Algemeen Secretariaat goed. In bijlage 2 vindt u de aangepaste personeelsformatie.
Namens het Bureau vraag ik vandaag aan de plenaire vergadering om die wijzigingen in het personeelsstatuut op te nemen en met ingang van de datum van goedkeuring in werking te laten treden, met uitzondering van artikels 8, 10 en 11, evenals de vervanging van de grenswedden, welke worden bedoeld in artikel 6, die uitwerking hebben vanaf 1 januari 2004. (Applaus bij de meerderheid)
Vraagt nog iemand het woord?
De bespreking is gesloten.
Mag ik aannemen dat de wijziging van het statuut van het personeel van het Algemeen Secretariaat en van de bijlagen 1b, 4, 5 en 7 eenparig is aangenomen? (Instemming)
Dan is aldus besloten.