Report plenary meeting
Report
Dames en heren, de algemene bespreking is geopend.
De heer De Meulemeester, verslaggever, heeft het woord.
Ik verwijs naar het schriftelijk verslag.
Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, geachte collega's, de samenleving verandert. Uit onderzoek blijkt dat om de drie jaar ieder gezin met een juridisch probleem te maken krijgt. Niet voor alle burgers is de stap naar de rechtbank evident. Er zijn financiële drempels; er is de schroom om dat te doen en soms ook is er onwetendheid. Een van de oplossingen die de overheid kan aanbieden, is de creatie van een laagdrempelige, neutrale geschillenbeslechter, zodat mensen niet verplicht zijn om naar de rechtbank te stappen.
In Vlaanderen hebben we een zeer goede klachtenregeling en een Ombudsdienst. Met ons voorstel willen we de burger helpen een oplossing te vinden voor het geschil dat hij met de Vlaamse overheid heeft. Uit het Jaarverslag van de Vlaamse ombudsdienst blijkt dat de Vlaamse ombudsman jaarlijks dertig klachten gegrond en herstelbaar verklaart, maar dat de Vlaamse overheid de burgers geen oplossing aanbiedt. Dat leidt tot heel wat verzuring. Het gaat maar om een beperkt aantal gevallen, maar toch weegt dat door. Die mensen hebben immers gelijk, maar toch krijgen ze van de overheid geen genoegdoening. Met dit voorstel willen we een oplossing aanbieden.
Na overleg met de Vlaamse ombudsman stellen we voor dat bij een klacht die door de Vlaamse ombudsman gegrond en herstelbaar wordt verklaard maar toch niet leidt tot genoegdoening door de Vlaamse administratie, de functioneel bevoegde minister een omstandige nota moet opmaken waarin wordt uiteengezet waarom de Vlaamse overheid de fout of de vergissing niet rechtzet. Dat verslag wordt dan overgemaakt aan de bevoegde commissie. De commissie kan dan een beslissing nemen: een minnelijke oplossing uitwerken of een voorstel van decreet indienen om het probleem decretaal op te lossen. Dat geeft de burger een extra instrument om een goed onderbouwd juridisch advies in te winnen en voor de rechtbank zijn gelijk af te dwingen.
Dit voorstel is een bescheiden stap om de toegang van de burger tot een klachtenregeling te verbeteren en de implementatie van het Ombudsdecreet te versterken. Ik ben ervan overtuigd dat dit een goed instrument is dat veel verzuring kan voorkomen Het voorstel is in de commissie unaniem goedgekeurd. Ik hoop dan ook dat het straks op uw goedkeuring kan rekenen. (Applaus bij de meerderheid)
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet.
De artikelen 1 tot en met 3 worden zonder opmerkingen aangenomen. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2004-2005, nr. 440/1)De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.