Report plenary meeting
Report
Ondersteuning van het autodelen
De voorzitter : Aan de orde is de actuele vraag van de heer Holemans tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de ondersteuning van het autodelen door het Vlaams Gewest.
Een van de belangrijkste opdrachten van de Vlaamse regering is het streven naar meer duurzame mobiliteit, wat zich moet vertalen in inspanningen van De Lijn en een meer verantwoord gebruik van de auto. De praktijk in het buitenland toont aan dat autodelen een sociale en economisch verantwoorde manier is om het autogebruik te laten verminderen. Experimenten waarbij twaalf personen een auto delen, leiden tot de conclusie dat het aantal gereden kilometers per persoon daalt en dat heel wat geld kan bespaard worden.
Vlaanderen heeft op dit vlak steeds een pioniersrol gespeeld met tal van privé-initiatieven, maar geeft deze voorbeeldrol nu blijkbaar uit handen. Twee jaar geleden nam Taxistop samen met een Duitse firma het initiatief om een professioneel project van autodelen in te voeren in België. Dit resulteerde in een Waals akkoord, waardoor nu in drie Waalse steden projecten lopen. De gesprekken met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn net afgerond en binnenkort zullen in Brussel op zes plaatsen projecten van start gaan.
Vlaanderen hinkt intussen achterop. Minister Stevaert heeft Taxistop doorverwezen naar De Lijn, omdat mensen die willen autodelen, ook fervente gebruikers van het openbaar vervoer zijn en het aangewezen is om de projecten te organiseren op knooppunten van het openbaar vervoer. In zijn nieuwsbrief van 2003 maakt Taxistop echter melding van het feit dat de organisatie nog geen uitsluitsel kan geven over de startdata van eventuele projecten in Vlaanderen.
Het bevorderen van het autodelen is een belangrijke opdracht van de Vlaamse regering. Welke inspanningen levert De Lijn om hieraan daadwerkelijk mee te werken? Wanneer kunnen we projecten in Vlaanderen verwachten?
De Lijn, Taxistop en het Duitse Cambio hebben een overeenstemming bereikt over de aard en de omvang van een autodelenproject. De afspraak werd gemaakt dat eerst de Vlaamse steden Antwerpen en Gent aan de beurt zullen komen. In Gent werd al een intentieverklaring ondertekend. De Lijn heeft Taxistop ook een voorstel tot samenwerking bezorgd, waarin de juridische en financiële aspecten worden geregeld. Ik ga verder niet in de op de inhoud van deze commerciële overeenkomst.
Ik hoop dat De Lijn een goed voorstel zal doen.
Het incident is gesloten.