Report plenary meeting
Report
Ruimtelijke ordening
Aangehouden stemmingen
De voorzitter : Dames en heren, aan de orde zijn de aangehouden stemmingen over de amendementen op de artikelen 2, 8, 9 en 12 en tot invoeging van nieuwe artikelen 1bis en 12bis en over de artikelen 2, 8, 9 en 12 van het voorstel van decreet van de heren Lachaert en Tobback, mevrouw Vertriest en de heer Lauwers houdende wijziging van het decreet van 18 mei 1999, houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, en van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996.
- Het amendement tot invoeging van een nieuw artikel 1bis wordt niet aangenomen.
Dit voorstel van decreet gaat over door een ingreep van de overheid zonevreemd gemaakte maar legale woningen. Onder druk van actiegroepen en de parlementaire oppositie van vooral het Vlaams Blok, herinneren de VLD-leden zich hun verkiezingsbeloftes en de uitspraken van de heer De Gucht. Ze hebben echter niet het lef hierover in debat te treden.
We kunnen met u niet debatteren want het Vlaams Blok is niet aanwezig tijdens de debatten in commissie. Niemand van de acht ondertekenaars was aanwezig bij de bespreking van uw twee voorstellen van decreet.
Wij hebben alle besprekingen gevolgd. Het oorspronkelijke voorstel van decreet van de SP is niet eens besproken, want het werd ingetrokken.
De leden van de VLD krijgen van hun voorzitter het verbod om aan debatten hierover deel te nemen.
Als we willen zorgen voor rechtszekerheid, moeten alle zonevreemde woningen zone-eigen worden, zo eenvoudig is dat. Dat bepaalt dit voorstel van decreet niet. Zonevreemde woningen blijven zonevreemd, meer nog : er wordt een onderscheid ingevoerd tussen zonevreemde woningen in kwetsbare gebieden en andere zonevreemde woningen. Bovendien worden de planbaten niet afgeschaft.
Ik wil erop wijzen dat de sprekers enkel hun amendementen mogen toelichten. Zij kunnen straks nog wel een stemverklaring doen.
Ik krijg hier te horen dat ik iemand van mijn partij verboden zou hebben de discussie aan te gaan met iemand van het Vlaams Blok. Ik heb hem dat niet verboden, maar ik heb hem wel gevraagd dat niet te doen.
Waarom mogen de leden van uw partij het debat met ons niet aangaan? Dat zou volgens u toch de manier zijn om ons te verslaan? Over poujadistische uitspraken gesproken trouwens : u zegt dat de zonevreemdheid en de planbaten worden afgeschaft, terwijl dat helemaal niet waar is. (Applaus bij het Vlaams Blok)
Wij willen graag de discussie met het Vlaams Blok aangaan, maar wel op onze voorwaarden en niet op uitnodiging van de Vlaams Blok-jongeren.
De uitnodiging kwam van de vzw 'Ruimte voor Mensen'.
Dat is niet waar. Wij menen een belangrijke rol te spelen in de verdediging van de democratie, maar niet op de manier zoals u dat ziet.
De zonevreemdheid en de planbaten blijven dus verder bestaan. De VLD is plat op de buik gegaan voor Agalev en de SP. Onze amendementen zijn principieel en duidelijk : zonevreemd moet zone-eigen worden en de planbaten moeten worden afgeschaft.
Dit nieuwe voorstel van decreet bouwt voort op het vorige decreet van 18 mei 1999. Het vorige decreet was al een draak, deze draak heeft er nu alleen maar een aantal koppen bij. (Applaus bij het Vlaams Blok)
De voorzitter van de commissie beschuldigt mijn fractieleden ervan niet aanwezig geweest te zijn tijdens de besprekingen in commissie. Ik heb de aanwezigheidslijsten erop nageslagen en kan dit dan ook weerleggen. Ik vraag aan de voorzitter van het Vlaams Parlement dat hij de voorzitter van de commissie zou vragen zijn excuses aan te bieden.
Op die bewuste dag werden de verschillende voorstellen van decreet in de voormiddag toegelicht, waarna de amendementen in de namiddag werden besproken. 's Morgens is één commissielid van het Vlaams Blok zich komen verontschuldigen, de andere leden van het Vlaams Blok waren niet aanwezig. In de namiddag stelde de heer Huybrechts heel de tijd vragen die in de voormiddag al waren behandeld, wat zeer vervelend was en aanleiding heeft gegeven tot een incident tussen hem en mij. De heer Huybrechts heeft toen de zaal verlaten.
Dit incident werd veroorzaakt door een totaal gebrek aan eerbied en respect.
De aanwezigheidslijst vormt geen bewijs voor een deelname aan de debatten.
Waarom worden deze lijsten dan gepubliceerd in het jaarverslag?
We zoeken samen met het Algemeen Secretariaat naar een meer verfijnde manier om de aanwezigheid bij debatten weer te geven.
- De amendementen op de artikelen 2 en 8 worden niet aangenomen.
- De artikelen 2 en 8 worden aangenomen.
Gisteravond hebben we hier het debat over door heirkracht verwoeste zonevreemde woningen gevoerd. Volgens de persartikelen heeft de medaille alleen een gouden kant, maar niets is minder waar. De heer Bril wees er in 1997 al op dat er een grote wettelijke lacune is voor de gezinnen en mensen die in dergelijke woningen wonen. Wij hebben dan ook een amendement ingediend om te vragen dat dergelijke woningen steeds kunnen worden heropgebouwd of verbouwd. (Applaus bij de CVP)
Er is geen enkele reden waarom een woning die door brand in een kwetsbaar gebied werd vernield, niet zou kunnen worden heropgebouwd. Maar als een bouwvergunning uitzonderlijk zou worden geweigerd, wordt bepaald dat de grond moet worden vergoed, evenals de 20 percent van de waarde van de woning die door de verzekering niet wordt gedekt.
De CVP heeft nog geen fractie kunnen realiseren van wat wij nu bereikt hebben. Tijdens de vorige regeerperiode werden mijn talrijke amendementen systematisch verworpen.
Het is perfect mogelijk om via een gemeentelijke stedebouwkundige voorschrift en een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan een zonevreemd gebouw opnieuw op te bouwen in proiritaire gebieden.
Ik dacht dat we gisteravond een goed debat hadden gevoerd. We hebben in dit dossier de volle verantwoordelijkheid genomen. Met de decreetswijziging van 26 april 2000 hebben we het toepassingsgebied uitgebreid zodat de beperkingen op de heirkrachtregeling grotendeels wegvielen.
Met deze decreetswijziging gaan we nog een stap verder. In niet-kwetsbare gebieden zijn er nu geen problemen meer. In kwetsbare gebieden kan het criterium van instandhoudingswerken met constructieve elementen aangegrepen worden voor heropbouw. Wanneer een bouwvergunning zou geweigerd worden, geldt de terugkoopverplichting van het Vlaams Gewest met betrekking tot de aanvulling van de verzekeringspremie en met betrekking tot de waarde van het terrein. Alle kwestieuse bouwaanvragen van 1 januari tot 31 december van dit jaar zullen geïnventariseerd worden. In februari van volgend jaar zal ik hier verslag over uitbrengen. Op die manier kan het parlement dan controleren of de door het parlement ingenomen standpunten wel gerespecteerd worden door de administratie. Tevens zal men zo onvolkomenheden op de regelgeving kunnen opsporen en zodoende hieruit besluiten trekken. Ik dacht dat we hierover gisteravond een politiek akkoord hadden.
Bij de kwetsbare gebieden werd er nog nooit gesproken over het duinengebied en de landbouwzone die hierbij hoort. In een nota van de administratie Arohm staat echter duidelijk dat woningen die in dit gebied voorkomen, zelfs bij heirkracht, niet mogen herbouwd worden. Ik zou het aantal woningen die in dit gebied voorkomen en die op geen soelaas kunnen rekenen zeker niet onderschatten. In Koksijde alleen al gaat het hier alleen al om 280 woningen. En dan heb ik het nog niet over alle woningen die voorkomen op het grondgebied van Middelkerke, Bredene en Oostende.
In deze gebieden speelt het probleem van zonevreemdheid niet : een landbouwbedrijf in exploitatie is niet zonevreemd in een landbouwduinengebied en valt dus niet onder beperkingen.
Als een zonevreemde woning in een duinengebied zou getroffen worden door een ramp valt ze onder het principe van de heropbouw via instandhoudingswerken of geldt de terugkoopplicht.
Het gaat voor Koksijde om een vierhonderdtal zonevreemde woningen waarvan de helft in natuurgebied. Dat is niet het gebied dat ressorteert onder het Duinendecreet. In principe staan daar immers geen woningen. Voor een aantal niet-landbouwbestemmingen rekenen we op het gezonde verstand.
In elke coalitie moet men water bij de wijn doen. De VLD kon de beker echter niet volledig laten leegdrinken door de SP en Agalev. Men moet wel eerlijk durven zeggen wat men niet heeft binnegehaald. Het is de heer De Gucht zelf die met zijn verklaringen in de pers de anti-politiek heeft gevoed. Zijn uitspraken stemmen niet overeen met wat in de commissie is goedgekeurd. (Applaus bij de CVP en het VB)
Deze uitspraak wekt verwondering en ergernis op als men weet dat wij een decreet proberen te verbeteren dat twee jaar geleden precies door de CVP werd goedgekeurd. (Rumoer)
Ik vind dat het van veel hypocrisie getuigt dat de CVP in dit debat zelfs maar het woord durft te nemen. (Rumoer)
Ik dacht overigens dat de heer De Roo hier het woord zou nemen om ons te bedanken omdat wij dit dossier hebben opgelost. Wij hebben in feite alles geregeld voor de CVP. (Rumoer)
De teksten zijn ondubbelzinnig. Als een woning in een kwetsbaar gebied afbrandt, dan heeft men theoretisch het recht onderhouds- en herstelwerken uit te voeren, maar men heeft daarvoor wel een bouwvergunning nodig. Als het huis evenwel volledig is afgebrand, zoals in het geval dat de heer Bril aanhaalde in 1997, dan is de tekst duidelijk. De woning moet gesloopt worden en daarmee afgelopen. Daaraan wil ons amendement verhelpen : mensen moeten hun woning in de oorspronkelijke staat kunnen herstellen wanneer ze afbrandt.
- De amendementen worden niet aangenomen.
- De artikelen 2, 8, 9 en 12 worden aangenomen.
Hoofdelijke stemming
Aan de orde is de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet van de heren Patrick Lachaert en Bruno Tobback, mevrouw Isabel Vertriest en de heer Herman Lauwers houdende wijziging van het decreet van 18 mei 1999, houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, en van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996.
De CVP-fractie heeft de laatste maanden en weken zeer constructief werk verricht. Na de Septemberverklaring hebben we maanden op een tekst gewacht en in februari hebben we dan zelf een constructief voorstel van decreet ingediend, maar dat werd niet besproken omdat er een voorstel van de meerderheid zou komen.
Het initiatief van de regering kwam er dan eindelijk op 30 maart en er werd gezegd dat alles door deze tekst zou opgelost worden. Op 8 juni kwam er echter een nieuwe tekst waardoor die van 30 maart volledig veranderd werd.
Deze tekst is wel een belangrijke verbetering tegenover het vorige decreet. We zijn niet te beroerd om dat toe te geven; we doen niet aan volksverlakkerij door mensen dingen te laten gevolgen die niet correct zijn. In de media verneem ik dat 95 procent van de woningen zone-eigen zullen worden. Zelfs de minister geeft toe dat zulks complete nonsens is, maar niemand van de meerderheid spreekt deze berichten tegen. Daardoor verkeert de publieke opinie in de waan dat het probleem van de zonevreemdheid en dat van de planbaten volledig opgelost zijn. Op een vergelijkbare manier leeft de publieke opinie al maanden of jaren in de waan dat het Kijk- en Luistergeld is afgeschaft, terwijl dat pas over zes maanden zal gebeuren. Aan de ene kant zegt men dat de antipolitiek niet zal gevoed worden, maar aan de andere kant heeft de inhoud geen belang meer wanneer men wil scoren in de media. (Applaus bij de CVP en het VB)
We stellen vast dat door deze tekst de grofste onrechtvaardigheden worden geschrapt. Zo wordt het nu mogelijk een zonevreemde woning in goede staat te houden. Wij menen echter nog steeds dat de eigenaar van een perfect legale woning in een kwetsbaar gebied het recht moet hebben deze woning herop te bouwen wanneer ze door overmacht vernield wordt. Zolang de meerderheidspartijen er geen probleem mee hebben dat er in Opgrimbie midden in een natuurgebied een klooster wordt gebouwd, terwijl zonevreemd gemaakte eigenaars tot tweederangsburgers worden gemaakt, zullen wij blijven ijveren voor de basisrechten van zonevreemd gemaakte eigenaars. (Applaus bij het VB)
Er is een trendbreuk gerealiseerd in de benadering van het probleem van de ruimtelijke ordening. Wat in april 1999 volgens de meerderheid nog ondenkbaar was, is nu een feit geworden.
We hebben ons bij het opstellen van deze tekst gebaseerd op een aantal basisbeginselen, namelijk het begrip ruimtelijke ordening, de rechtszekerheid en het respect voor de subsidiariteit.
Aan het Vlaams Blok zou ik willen antwoorden dat de planbaten niet meer bestaan voor de zonevreemde woningen. Ze bestaan nog slechts voor de zone-eigen woningen waaraan een grote meerwaarde werd gegeven. Voor 95 procent van de zonevreemde woningen in niet-prioritaire gebieden is een volledige oplossing gerealiseerd. Nu moeten de gemeenten er het nodige voor doen.
Op basis van een verstandig gesprek tussen de meerderheidspartijen werd een coherent geheel gerealiseerd. Voor sommigen is het moeilijk te aanvaarden dat vandaag werd gerealiseerd wat twee jaar geleden onmogelijk was. (Appluas bij de VLD, de SP, AGALEV en VU&ID)
- Het voorstel van decreet wordt met 64 stemmen bij 45 onthoudingen aangenomen.