Report plenary meeting
Report
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Decaluwe tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de stijging van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in 2000.
Het aantal verkeersdoden in 2000 stijgt. De dalende trend van de voorbije jaren wordt omgebogen. Er moet preventief opgetreden worden. Een doelstelling van het regeerakkoord is dat het aantal verkeersslachtoffers met een derde moet dalen. Welke extra maatregelen zal de minister nemen om de trend opnieuw om te buigen?
Het gaat over Belgische cijfers. In Vlaanderen dalen zowel het aantal ongevallen, het aantal verkeersslachtoffers en het aantal zwaargewonden, maar het aantal dodelijke slachtoffers stijgt. Wij hebben reeds heel wat initiatieven, met ons beperkt instrumentarium, genomen om de doelstelling in het Vlaams regeerakkoord te bereiken. De investeringen zijn enorm toegenomen, maar het grote probleem is de overdreven snelheid. Het aantal slachtoffers in de bebouwde kom daalt, maar op de grote wegen stijgt het.
Eigenlijk zijn er twee grote problemen. Ten eerste is de gereglementeerde snelheid veel te hoog. Eind augustus zal hierover een studie worden afgerond. We stellen voor om het aantal bebouwde dorpskommen te laten stijgen en om in Vlaanderen verkeersborden langs de grote wegen te zetten met de vermelding dat er geen 90 maar 70 kilometer per uur moet worden gereden. We zullen er bij de federale overheid op aandringen dit ook in een algemene regelgeving te gieten, maar daar zijn wij nu eenmaal niet voor bevoegd.
- De heer Johan De Roo, eerste ondervoorzitter, treedt als voorzitter op.
Ten tweede is er nood aan een streng handhavingsbeleid. Ook al wordt de gereglementeerde snelheid verlaagd, toch menen heel wat mensen dat al die regels en borden niet voor hen gelden. Ook dit handhavingsbeleid is een federale aangelegenheid, maar we proberen onze Vlaamse mogelijkheden maximaal te benutten. Mensen die oproepen om de snelheid te verhogen doen onverantwoordelijke uitspraken.
De maatregelen van de minister krijgen de steun van de CVP. Het volstaat wel niet om bijkomende verkeersborden te plaatsen. We moeten zorgen voor meer onbemande camera's en voor het wegwerken van de zwarte punten.
Op het vlak van de zwarte punten doen we een inhaaloperatie. Voor de onbemande camera's werden in de begroting extra middelen uitgetrokken, maar de federale overheid moet dan wel volgen en ervoor zorgen dat die camera's ook daadwerkelijk werken.
Het incident is gesloten.