Report plenary meeting
Report
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Holemans tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de ondersteuning van informatie- en communicatietechnologie in het onderwijs
Informatie- en communicatietechnologie (ICT) in het onderwijs hangt samen met andere doelstellingen van deze regering zoals het levenslang leren en e-government. Werken met computer is gegroeid uit het engagement van enkele leerkrachten, maar meer en meer overschrijdt dit hun mogelijkheden. ICT in het onderwijs mag niet alleen gaan over voldoende uitrusting, de leerlingen moeten ook kritisch leren omgaan met de computer. Op welke manier zal de minister tegemoetkomen aan de concrete verzuchtingen van de betrokken leerkrachten?
De implementatie van ICT in het onderwijs zit in een stroomversnelling. Dat vraagt niet alleen voldoende uitrusting maar ook een ander soort leraar en lerarenopleiding. Het hangt bovendien samen met levenslang leren. Dat zal het totale onderwijs veranderen. In het verleden is er vooral aandacht besteed aan infrastructuur. Wij hebben de inspanningen van de vorige regering uitgebreid : meer leeftijdscategorieën en onderwijsniveaus kunnen ervan genieten. Er zijn ook regionale expertennetwerken die de leerkrachten ondersteunen en vormen. Er moeten echter nog stappen gezet worden om de scholen te ondersteunen. Een aantal scholen hebben reeds een ICT-coördinator. Zij hebben een aantal grieven geuit en vragen een organisatiestructuur per school. Ik wil mij er niet over uitspreken of dit op korte termijn wenselijk is. Wel hebben een aantal scholen nu al iemand een aantal uren vrijgesteld om de computerinfrastructuur te onderhouden.
Op 12, 13 en 14 december was er een ICT-forum. Op basis van de conclusies hiervan en op basis van een aantal enquêtes wordt nu gewerkt aan een visietekst over de toekomst van ICT in het onderwijs. Wij hopen deze tekst na de paasvakantie aan de bevoegde commissie van het Vlaams Parlement voor te leggen.
Het is goed om te kunnen discuteren over een visietekst die niet enkel handelt over de hard- en software maar ook over de ondersteuning van de leerkrachten en het bijbrengen van een kritische houding aan de leerlingen.
Het incident is gesloten;