Report plenary meeting
Actuele vraag over het reclame- en sponsoringbeleid binnen de scholen
Actuele vraag over het reclame- en sponsoringbeleid binnen de scholen
Report
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heer De Cock, mevrouw Claes en de heer Huybrechts tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over het reclame- en sponsoringbeleid. Minister Van Mechelen zal op deze vraag antwoorden.
Minister Vanderpoorten heeft ons dit weekend laten weten dat scholen zich voortaan zullen mogen laten sponsoren. Zowel de SERV als de VLOR, de koepel van het katholiek basisonderwijs en Unizo hebben al verbaasd gereageerd. Ze hebben hun twijfels en vragen daarom duidelijke afspraken. Wanneer zal minister Vanderpoorten grenzen afbakenen? Waar zullen die precies liggen? Wanneer zal ze die grenzen voorleggen aan het Parlement?
Reclame is alomtegenwoordig en bijgevolg zal het moeilijk worden om het uit ons onderwijs te halen. Dat betekent evenwel niet dat we er geen kritische bedenkingen bij mogen maken. Zo moet de Vlaamse regering ervoor zorgen dat scholen niet afhankelijk worden van sponsoringinkomsten. Bovendien mogen we het dualiseringsgevaar niet uit het oog verliezen.
Ik vraag me zelfs af of dit niet strijdig is met het verbod op handelspraktijken in het onderwijs, dat in het Schoolpact wordt geformuleerd. Reclame hangt immers steeds samen met een bepaalde handelspraktijk.
In welke mate zal sponsoring mogelijk zijn? Zal het enkel gaan over het ter beschikking stellen van producten of zullen er financiële middelen gegeven worden in ruil voor bepaalde lessen? (Applaus)
Tot op heden is sponsoring in scholen verboden. Indien men het nu zal toestaan, zal dat - onafgezien van de invloed op de kinderen - de ongelijkheid tussen de scholen vergroten. Welke tegenprestaties zullen de scholen moeten leveren? Hoe zal de gelijkheid van de scholen en de onafhankelijkheid ten opzichte van de sponsors verzekerd worden?
De Vlaamse regering heeft het voorontwerp van verzameldecreet, ook wel het mozaiekdecreet genoemd, goedgekeurd. In het hoofdstuk over zorgvuldig bestuur zijn een aantal bepalingen over reclame en sponsoring opgenomen. Momenteel werken al heel wat scholen met reclame en sponsoring.Ook de commissie voor de laakbare praktijken in het basisonderwijs heeft om een duidelijk regelgevend kader gevraagd.
De doelstellingen in het voorontwerp zijn : rechtszekerheid creëren; de belangen van ouders en leerlingen beschermen; zorgvuldige communicatie hierover via het schoolreglement garanderen. Een definitie, omkadering, omschrijving, enzovoort van wat aanvaardbaar is, kan en mag de objectiviteit en de kwaliteit van het onderwijs niet in gevaar brengen. Het ontslaat de Vlaamse regering evenmin van de verplichting om in voldoende materiële steun voor het onderwijs te voorzien.
Het voorontwerp is nu naar de Raad van State voor advies. Hier kan men oordelen of de bepalingen al dan niet strijdig zijn met het schoolpact. Na advisering door de Raad van State en bekrachtiging door de Vlaamse regering, zal het Vlaams Parlement hierover grondig kunnen debateren.
Ik onthou dat de minister rekening houdt met de opmerkingen van de parlementsleden en een regelgevend kader wil creëren om de sponsoring in goede banen te leiden.
Rechtszekerheid en de vrijwaring van de belangen van ouders en kinderen moeten inderdaad nagestreefd worden.
Ik vrees dat reclame en sponsoring, zelfs als de regels duidelijk in het schoolreglement staan, altijd een invloed op kinderen zal hebben.
Het incident is gesloten.