Report plenary meeting
Report
Voorstel tot spoedbehandeling
Dames en heren, vanmiddag heeft mevrouw Mieke Schauvliege bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan van het voorstel van resolutie van Johan Danen, Elisabeth Meuleman, Björn Rzoska en Meyrem Almaci over een doortastende aanpak van het lerarentekort.
De heer Danen heeft het woord.
Na het zien van de nieuwsberichten van de laatste weken lijkt ons voorstel mij evident. Gisteren was er een noodkreet van de koepels. Het lerarentekort is een gigantisch probleem vandaag, niet morgen. Daarom ook vragen we vandaag de agendering. (Applaus bij Groen)
De heer Daniëls heeft het woord.
Collega’s, we hebben vorige week een actualiteitsdebat gehouden en vandaag waren er een aantal gekoppelde actuele vragen hierover. Dat er op het vlak van het lerarentekort inderdaad dingen moeten gebeuren en dat er al dingen zijn gebeurd, kwam aan bod in het debat van vorige week en in het debat van vandaag. Zonder op de inhoud in te gaan – jullie brengen drie dingen aan – denk ik dat we dit beter meer uitgebreid bespreken in een commissie en daar ook de andere punten aanhalen, en dit hier niet vandaag spoorslags met spoed behandelen, want ik denk dat dit een meer gedegen behandeling vraagt. Daarom zullen wij de spoed nu niet steunen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
Dan stemmen wij bij zitten en opstaan over het voorstel tot spoedbehandeling.
De volksvertegenwoordigers die het voorstel wensen aan te nemen, wordt verzocht op te staan.
Collega’s, ik ga een hoofdelijke stemming houden, want zo kan ik het echt niet zien. De parlementsleden die het voorstel tot spoedbehandeling willen aannemen, drukken op de groene knop. De anderen drukken op de rode knop.
Stemming nr. 1
Ziehier het resultaat:
94 leden hebben aan de stemming deelgenomen;
43 leden hebben ja geantwoord;
51 leden hebben neen geantwoord.
Het voorstel tot spoedbehandeling is niet aangenomen. Derhalve blijft het voorstel van resolutie naar de Commissie voor Onderwijs verwezen.
Het incident is gesloten.
Voorstel tot het verlenen van voorrang in commissie
De heer Danen heeft het woord.
Voorzitter, ik zou op basis van het reglement een versnelde behandeling in de commissie willen vragen.
Het is de commissie die dat zelf regelt. De commissievoorzitter knikt van ja. Dat is dus geregeld.
Voorrang, wat collega Danen vraagt, impliceert dat dit morgen als eerste punt op de agendacommissie komt. En hij heeft het recht op basis van het reglement om dat te vragen.
Hij heeft het recht om dat te vragen, maar het is de commissie die beslist in de regeling der werkzaamheden.
Mevrouw Grosemans, ofwel kan het morgen, zoals de heer Danen het vraagt, met volledige spoed als eerste punt op uw commissieagenda, ofwel stemmen we nu om de vraag van collega Danen weg te stemmen en het op de agenda te zetten wanneer het past.
Dan stemmen we over de vraag van de heer Danen.
Collega’s, wie het eens is met het voorstel tot het verlenen van voorrang in commissie, wat impliceert dat het morgen als eerste punt op de agenda van de Commissie voor Onderwijs staat, drukt op de groene knop. De anderen drukken op de rode knop.
Stemming nr. 2
Ziehier het resultaat:
96 leden hebben aan de stemming deelgenomen;
96 leden hebben ja geantwoord.
Het voorstel tot het verlenen van voorrang in commissie is aangenomen. Het voorstel van resolutie zal dus als eerste punt worden toegevoegd op de agenda van de Commissie voor Onderwijs van morgen.
Het incident is gesloten.