Report plenary meeting
Report
Verslag
Dames en heren, aan de orde is het verslag namens de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken over het verzoekschrift over geluidswerende wanden langs de E314.
Mevrouw Fournier, verslaggever, heeft het woord.
Op 22 augustus 2021 werd een verzoekschrift ingediend over geluidswerende wanden langs de E314. Dit verzoekschrift werd ontvankelijk verklaard op 5 oktober 2021, en voor verdere behandeling verwezen naar de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken. De commissie besprak het verzoekschrift een eerste maal op 21 oktober, en Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, besliste om een standpunt te vragen over dit verzoekschrift.
Volgens de verzoeker volgen de Vlaamse volksvertegenwoordigers klakkeloos de aanbevelingen van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dat geen geluidswerende wanden wil plaatsen, in plaats van zich ter plaatse te vergewissen van de reële toestand. Nochtans is de Wereldgezondheidsorganisatie duidelijk: langdurige blootstelling aan geluidsoverlast heeft gevolgen voor de volksgezondheid, zoals hart- en bloedvatenziekten. Neem er gerust psychische klachten bij van bewoners die moeilijk de slaap kunnen vatten.
De commissie stemt unaniem in met het voorstel van commissievoorzitter Bart Claes om hierover meer informatie te vragen aan de minister. De minister bezorgde bij brief van 16 december 2021 een antwoord op het verzoekschrift. Daarin staat vermeld dat geluidsschermen een belangrijke investering zijn, en er dus ook enkele voorwaarden aan verbonden zijn, onder andere dat er minimum vijf woningen op minder dan 100 meter van de snelweg moeten liggen. Uit het verzoekschrift kan worden opgemaakt dat de verzoeker woonachtig is minimum 300 meter van de snelweg. Geluidsmaatregelen zoals het plaatsen van geluidsarm asfalt of geluidsschermen hebben voor woningen die verder van de snelweg gelegen zijn, een zeer beperkt tot geen effect.
Bij de aanleg van de spitsstrook tussen Wilsele en Aarschot, waarvan de werken eerstdaags volledig afgerond zullen zijn, werd intussen wel de volledige rijwegverharding vervangen door een nog stillere variant, wat een geluidsreductie van circa 2 dB(A) oplevert. De minister beseft dat dit niet het antwoord is dat de verzoeker verwachtte, maar hoopt hem alsnog voldoende te hebben geïnformeerd.
Op 16 december 2021 kwam de commissie tot een besluit. De commissie stemt unaniem in met het standpunt van de minister.
Wij stemmen nu bij zitten en opstaan over de conclusies van de commissie.
De volksvertegenwoordigers die de conclusies wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik sta op’.
De volksvertegenwoordigers die de conclusies niet wensen aan te nemen, drukken op ‘Ik blijf zitten’.
Het Vlaams Parlement neemt de conclusies van de commissie aan. Ik zal de verzoeker hiervan in kennis stellen.