Report plenary meeting
Report
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van decreet van Andries Gryffroy, Robrecht Bothuyne, Willem-Frederik Schiltz, Inez De Coninck, Tinne Rombouts en Wilfried Vandaele tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009, wat het invoeren van een databank voor premies en subsidies betreft.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Gryffroy heeft het woord.
Als ik West-Vlaams zou spreken, kan het iets sneller gaan, maar ik zal dat toch maar niet doen.
Ik wil kort toelichten waarom dit voorstel van decreet niet in de commissie behandeld is maar rechtstreeks in de plenaire komt. Er was een besluit van de Vlaamse Regering (BVR) gemaakt in april omtrent de retroactieve investeringspremie. Dat is naar de Raad van State gegaan. De Raad van State had nogal wat opmerkingen. Men heeft een gewijzigde tekst opnieuw doorgestuurd naar de Raad van State. Dan is de Raad van State veranderd van principe en vroeg heel duidelijk een decretale basis voor een databank. Dus is er beslist om een voorstel van decreet te maken voor een premiedatabank, zoals dat heet, die later zal worden gekoppeld aan de woningrenovatiepremies.
Waarom de weg van een voorstel van decreet? Omdat we willen dat de mensen zo snel mogelijk een aanvraag kunnen doen voor hun retroactieve investeringspremie maar ook voor de warmtepomppremie, die uitgewerkt wordt, en we ook de uitbetalingen kunnen laten starten. Wegens de timing in de commissie, hebben we ervoor geopteerd om ervoor te zorgen dat de teksten tijdig op de website stonden. Ik denk dat ze al een week of drie op de website staan. Er is spoedadvies gevraagd aan de Raad van State, alsook VTC-advies (Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens) en GBA-advies (Gegevensbeschermingsautoriteit). Door het feit dat deze teksten persklaar gegeven waren, moesten we werken met amendementen, maar daar kom ik straks op terug. De amendementen staan ook al minstens een week op de website waardoor we ervoor hebben gezorgd dat de teksten er zeker tijdig waren zodat iedereen ze grondig kon doornemen.
De opmerkingen van VTC, GBA en de Raad van State kan men samenvatten in een zestal belangrijke punten. De rechtsgrond moest nog correcter worden aangegeven. Dat is verwerkt in de amendementen 1 en 4. Dat men heel duidelijk het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) als verwerkingsverantwoordelijke moet aanduiden, is verwerkt in amendement 2. Dat de Vlaamse Regering een opdracht moeten geven om de categorieën van persoonsgegevens verder af te bakenen en te verantwoorden, is ook verwerkt in amendementen 1 en 4. Dat de doelstelling van de koppeling met andere databanken verduidelijkt moet worden en ook gebruiksvriendelijker moet zijn, zit in amendement vier. Dat de transparantiemaatregel gedelegeerd moet worden aan de Vlaamse Regering, die ze ook moet uitwerken, zit in amendement 4. Men vond de bewaartermijn van vijftig jaar te lang. Die is aangepast naar twintig jaar. Dat staat in amendement 3. Hoe komen we aan twintig jaar? De groenestroomcertificaten zullen ook in de databank komen. Sommige certificaten kunnen tot vijftien jaar gaan. Als men er dan nog vijf jaar bij rekent, zit men op twintig jaar.
Wat is de verdere timing, toch niet onbelangrijk? We verwachten dat, als dit straks kan worden goedgekeurd, dat waarschijnlijk eind deze week in het Staatsblad kan verschijnen, waardoor men het BVR kan laten goedkeuren door de regering. Dat moet altijd gebeuren nadat het in het Staatsblad is verschenen. Dat zal volgende vrijdag op de laatste ministerraad zijn. Normaal gezien zullen dan vanaf begin augustus de mensen al een retroactieve investeringspremie kunnen aanvragen, en vanaf begin oktober een warmtepomppremie. De uitbetalingen zullen ongeveer vanaf begin oktober kunnen gebeuren.
Er zijn nog twee legistieke amendementen, 5 en 6, met dank aan de legistieke diensten van het Vlaams Parlement die dat hebben opgemerkt. Doordat er nog andere decreten in omloop zijn maar nog niet goedgekeurd, moesten we opletten met de nummering van de hoofdstukken. Dat is aangepast in de amendementen 5 en 6, waarin een paar nummers van hoofdstukken moesten worden gewijzigd.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2020-21, nr. 838/1)
– Er zijn geen opmerkingen bij de artikelen 1 en 2.
Er is een amendement tot vervanging van artikel 3. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2020-21, nr. 838/7)
Er zijn amendementen op artikel 4. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2020-21, nrs. 838/6 en 838/7)
– Er zijn geen opmerkingen bij artikel 5.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemmingen over de amendementen, de artikelen en het voorstel van decreet houden.