Report meeting Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media
Report
Mevrouw Almaci heeft het woord.
Minister-president, op 9 december 2022 keurde de Vlaamse Regering het eervol ontslag goed van Luc Delrue, secretaris-generaal bij het Departement Cultuur, Jeugd en Media, waardoor deze positie vacant werd verklaard met ingang van 1 juli 2023. Daarbij werd de firma Search & Selection als extern selectiebureau aangeduid. Daar is volgens het decreet een minicompetitie aan voorafgegaan. Intussen werd de vacature voor deze positie al uitgeschreven en afgesloten. Alles is dus en route om de heer Delrue te vervangen.
De administratie – dat hoef ik de collega’s niet te vertellen – is een belangrijke schakel in ons Vlaamse cultuurbeleid en dus bij uitbreiding de hele culturele sector. Het belang van een goede en geschikte opvolger aan het hoofd van deze schakel, hoeft dan ook geen betoog. Daarom was de nota over de vervanging van de heer Delrue en de vacature ook redelijk uitgebreid.
Bij het lezen van de functiebeschrijving heb ik echter moeten vaststellen dat het begrip ‘cultuur’ en kennis van het culturele veld niet voorkomen met betrekking tot de verwachtingen inzake deelnemingsvoorwaarden, competenties of kennis en vaardigheden van de kandidaten. De functieomschrijving die als bijlage bij de bovengenoemde beslissing gaat, dateert bovendien van augustus 2015.
Ook bij de verspreiding van de vacature en de beperkte periode waarbinnen men zich kandidaat kon stellen, stellen wij ons vragen. De oproep werd voor Kerstmis gelanceerd, rond 23 december, met een deadline op 20 januari. Dat is toch een periode waarin heel veel mensen met vakantie zijn of toch een tijdje minder actief hun kanalen checken. Dat is een bijzondere en beperkte periode waarbinnen men zich kandidaat kon stellen, al zat de datum van het ontslag er natuurlijk ook voor iets tussen.
Wanneer werd de oproep tot kandidaatstelling gelanceerd? Hoe lang stond de vacature open en via welke verschillende kanalen werd deze oproep verspreid? In de nota van de Vlaamse Regering staan er wat betreft de verspreiding een aantal kanalen vermeld, maar is het daartoe beperkt gebleven of is het breder verspreid? Als het over specifieke jobkanalen als LinkedIn gaat, waarover gaat het dan eigenlijk?
Welke stappen werden ondernomen om een brede en diverse poel aan kandidaturen te verwerven? Hoeveel kandidaten tekenden uiteindelijk in op de vacature? Is er voldoende diversiteit in de profielen aanwezig, in alle breedheid van het woord? Tegenwoordig durf ik al eens te vragen naar heldere omschrijvingen, maar hoe is dat dan bepaald? Hoe wordt dat dan gestaafd?
Wie is er, naast het extern selectiebureau, nog betrokken bij de procedure? Ik stel die vraag omdat de cultuursector voor het hoofd van zijn administratie toch mag hopen op iemand met een hart voor cultuur en voeling met het veld. Daar gaan we allemaal van uit, dat is de gedeelde betrachting, maar aangezien de vacature daar niet naar verwees, is de vraag hoe deze bezorgdheid werd meegenomen in de vacature. Voor een departementshoofd Cultuur is, naast kennis van management, efficiëntie en omgaan met mensen, het ook belangrijk om bruggen te bouwen en deze bijzondere sector goed te kennen.
Tot daar mijn vragen, minister-president.
Minister-president Jambon heeft het woord.
Mevrouw Almaci, de functie van secretaris-generaal voor het Departement Cultuur, Jeugd en Media werd op 9 december 2022 vacant verklaard en nog diezelfde dag werd de vacature gepubliceerd. Ze stond open tot 20 januari 2023. Tussen 9 december en 20 januari zitten er toch een aantal werkweken, voor en na Kerst. Topkaderfuncties dienen minimaal twintig werkdagen of vier weken opengesteld te worden. In dit geval stond de functie zes weken open.
De functie werd bekendgemaakt via verschillende kanalen: via de website www.werkenvoorvlaanderen.be; via enkele specifieke jobkanalen zoals LinkedIn, met ook een bijhorende campagne; via de krant De Tijd; via interne kanalen, zoals de nieuwsbrief inzake vacatures voor topkader; en via verschillende diversiteitsnetwerken, waaronder Fierce Ladies, Artemis, #SheDITIT, Markant vzw, She & Company, Alumninetwerken, en A Seat At The Table (ASATT). Verder werd er ook een extern searchkantoor ingeschakeld, namelijk Mentorprise, dat actief zocht naar geschikte en diverse kandidaten voor deze functie.
De selectieprocedure is nog lopende. Ik verwacht deze af te ronden eind april 2023. Op dit moment kan ik vanwege vertrouwelijkheid dus nog niet communiceren over het aantal en de profielen van kandidaten die intekenden op de vacature.
Wie is betrokken bij de procedure? Naast het extern selectiekantoor Search & Selection zijn volgende partijen betrokken: het Agentschap Overheidspersoneel (AgO), dat de verschillende stappen coördineert in de selectieprocedure en voor de opvolging zorgt; het searchkantoor Mentorprise, dat tijdens de sollicitatietermijn op zoek ging naar geschikte en diverse kandidaten; twee externe experten die een rol opnemen tijdens het assessment center; en uiteraard de Vlaamse Regering, voor de finale keuze.
Wat de bezorgdheid betreft dat het departementshoofd een hart voor cultuur moet hebben: voorafgaand aan de selectieprocedure is er een uitgebreid intakegesprek met het selectiekantoor, zoals altijd. Tijdens dit gesprek kon ik al mijn bezorgdheden meegeven, waaronder de noodzaak om een hart voor cultuur en voeling met het veld te hebben. Op die manier kunnen ze hiermee rekening houden bij het uitvoeren van hun opdracht. Deze bezorgdheden werden ook verwerkt in het vacaturebericht. Ook mijn collega-minister van Jeugd en Media, Benjamin Dalle, die mee bevoegd is, had overigens een dergelijk intakegesprek en heeft die bezorgdheid meegegeven.
Ik kan inderdaad niet genoeg beklemtonen hoe belangrijk het de dag van vandaag is om bruggen te bouwen en verbindingen aan te gaan met andere partners binnen de Vlaamse overheid en daarbuiten. Enkel op die manier kunnen we de uitdagingen waarmee de Vlaamse overheid geconfronteerd wordt, op een structurele manier aanpakken. Ik heb dit uiteraard meegenomen in het intakegesprek waarnaar ik verwees. Het is bovendien ook een van de competenties waar kandidaten specifiek op gescreend worden tijdens de selectieprocedure.
De vacatureperiode heeft dus zes weken geduurd, geen drie.
Mevrouw Almaci heeft het woord.
Bedankt voor die verduidelijking, minister-president. Ons was het rond 23 december opgevallen, maar het is goed dat u verduidelijkt dat het nog twee weken langer was.
Het is goed dat u aangeeft dat zowel uzelf als minister Dalle – ik had deze vraag eerst aan minister Dalle gericht, maar het maakt niet uit van wie het antwoord komt – die intakegesprekken hebben gehad en dat u dat verduidelijkt, want in de nota zelf staat niet ingevuld wat de verwachtingen zijn inzake cultuur zelf. Misschien is het de moeite waard om dat in de nota op te nemen, specifiek aangepast aan het departement dat geleid zal moeten worden, want dat is de logica zelve. Zoals ze nu geschreven is, gaat het vooral om een managementnota. Ik dank u dus voor uw antwoord en die verduidelijkingen, want het stelt me toch wat gerust over de situatie.
Ik heb er uiteraard begrip voor dat u niet kunt zeggen wat de stand van zaken is met betrekking tot de kandidaten. Ik hoop in elk geval dat er een flinke pool van mensen met flink wat diversiteit heeft gesolliciteerd en ik kijk uit naar het resultaat.
Ik heb wel nog een slotbedenking. Iemand die een hart heeft voor de sector en cross- en multisectoraal kan denken, ik ben blij dat u het belang daarvan bevestigt. Onder ‘innovatie’ vallen niet enkel digitale start-ups of digitalisering, maar ook artistieke innovatie. We hebben al een paar debatten gehad in deze commissie over de aandacht voor kleine kunstenaars, de makers, de artistieke humus, die toch wel heel uniek is en in Vlaanderen van oudsher heel erg aanwezig is. Verbindingen stimuleren met collega’s uit andere domeinen om net die spelers de ruimte te geven, dat zal ongelooflijk belangrijk zijn in de toekomst, ook om de grote thema’s van onze tijd te tackelen, zoals klimaat, migratie, armoede. Dat zijn belangrijke aandachtspunten. Ik hoop op een waardige vervanger die die thema’s met uw zegen op een cross- en multisectorale manier kan waarmaken. Dat is nog een boodschap die ik wil meegeven, want de persoon die op die post terechtkomt, zal cruciaal zijn voor hoe de sector zich zal kunnen handhaven in de toekomst, met al die kleine makers, individuele kunstenaars en ook grote spelers. Dat crosssectorale is belangrijk voor de grote uitdagingen van onze tijd.
De vraag om uitleg is afgehandeld.