Report meeting Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Report
Mevrouw Moors heeft het woord.
Minister, PS-Kamerlid Laurence Zanchetta stelt voor om de hoogte van een verkeersboete afhankelijk te maken van het loon van de overtreder. Want, zo stelt ze, boetes van 100 euro voor overdreven snelheid zijn verwaarloosbaar voor iemand met een heel hoog inkomen, terwijl ze zwaar wegen op mensen met een laag loon. Ook de federale Mobiliteitsminister Georges Gilkinet steunt het idee. “Door boetes te vermenigvuldigen op basis van het loon, krijgen overtreders een duidelijker signaal. Het maakt het systeem eerlijker en dus ook efficiënter”, zegt hij.
Verkeersveiligheidsinstituut Vias is een pak minder enthousiast en kijkt eerder afkeurend naar de praktische kant van het voorstel. Vias stelt correct in vraag hoe de overheid ten eerste de lonen van alle Belgen zal kunnen inschatten en ten tweede hoe men dit voor zelfstandigen zal aanpakken. Vias stelt voor om de focus opnieuw te leggen en te houden op de realisatie van het rijbewijs met punten. Dat komt de verkeersveiligheid eens te meer ten goede.
Dat brengt mij tot de volgende vragen, minister.
Wat is uw standpunt in dezen?
Hoe beoordeelt u dit voorstel in het licht van de verkeersveiligheid?
Hoe zult u de Vlaamse belangen in dit dossier verdedigen?
Kaartte u de invoering van het rijbewijs met punten recent nog aan bij uw federale collega's? Welke acties ondernam u recentelijk om de invoering ervan te bespoedigen?
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u wel, mevrouw Moors, voor uw vraag.
Ik denk dat ik mijn standpunt al in een reactie in de pers heb meegegeven. Voor mij komt dat eerder over als een soort manoeuvre om af te wijken van wat men daadwerkelijk moet doen. Alleszins is het voor mij geen optie om de boetes afhankelijk te maken van het inkomen. Ik denk dat daar veel te veel problemen mee gepaard gaan. Ik vind desalniettemin dat men eerder veel sneller werk moet maken van een rijbewijs met punten, iets wat al sinds 1990 is ingeschreven in de Belgische verkeerswet. Nu staat het ook expliciet opgenomen in het federale regeerakkoord en het is ook expliciet opgenomen in onze gemeenschappelijke of interfederale visie ‘All For Zero’. Op 32 Europese landen kennen er vandaag al 27 een rijbewijs met punten. België is samen met Zwitserland, Estland, Slovakije en Zweden het enige land zonder het systeem van een rijbewijs met punten.
In het kader van de uitvoering van de visie ‘All For Zero’ is er ook nog overleg met de federale overheid en de andere gewesten. Zowel op ambtelijk als op politiek niveau als op onze interministeriële conferentie (IMC) komt dit regelmatig aan bod, dat we wel degelijk een rijbewijs met punten willen.
Het verhaal dat nu in de pers kwam of het voorstel van het PS-Kamerlid is volgens mij absoluut geen goed voorstel. Daar passen wij dan ook voor. Dank u.
Dat is duidelijk, minister.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Minister, dank u wel voor uw klaar en duidelijk antwoord. Onze fractie sluit zich daar volledig bij aan. Wij denken inderdaad dat het voorstel van de PS niet de oplossing is voor meer verkeersveiligheid.
Ik denk dat het sluitstuk moet zijn dat niemand te snel rijdt, onafhankelijk van zijn inkomen. In het verkeer moeten voor iedereen dezelfde regels gelden. Ik denk dat we meer moeten inzetten op een rijbewijs met punten. Ik heb geen bijkomende vragen.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Heel kort om duidelijk te maken dat ook onze fractie het standpunt hier deelt, namelijk dat we veel beter zouden inzetten op dat rijbewijs met punten, dat we op die manier iedereen op dezelfde manier aanpakken, arm of rijk. Wie aan zijn punten komt, wordt bestraft, met als ultieme straf het verlies van het rijbewijs. Ik denk ook dat de pakkans verhogen veel meer de verkeersveiligheid ten goede komt dan boetes. Dus in die zin wil ik hier zeker de andere collega’s en de minister bijtreden.
De heer Bex heeft het woord.
Ook wat de Groenfractie betreft – en trouwens ook wat Ecolo betreft – is het absoluut nodig om te werken aan dat rijbewijs met punten en is dit voorstel eerder een populistisch afleidingsmanoeuvre. De essentie is dat we naar dat rijbewijs met punten moeten gaan. Hoewel het natuurlijk klopt dat 100 euro voor de ene meer is dan voor de andere, laat de wetgeving vandaag ook al toe dat je differentieert in bestraffing in functie van het inkomen. Wij denken dus dat dat hier een drogreden is en dat we absoluut moeten werken aan dat rijbewijs met punten, dat er voor ons liever vandaag dan morgen mag komen.
Minister Peeters heeft het woord.
Ik ben blij dat we allemaal op diezelfde golflengte zitten. Ik hoop dan ook dat er snel een doorbraak zal kunnen komen in de hele kwestie van het rijbewijs met punten. Dank u.
De vraag om uitleg is afgehandeld.