Report meeting Commissie voor Welzijn, Volksgezondheid, Gezin en Armoedebestrijding
Report
Mevrouw Wouters heeft het woord.
In de krant Het Laatste Nieuws van 6 december konden we lezen dat er in heel wat vaccinatiecentra problemen waren achter de schermen. Zo was er onlangs in een vaccinatiecentrum in de provincie Antwerpen onzekerheid of een nieuwe lading covidvaccins nog bruikbaar was. In de doos van de vaccins was er geen informatie aanwezig over de omstandigheden van bewaring. Dat is nochtans cruciaal. De personen die de vaccins moeten toedienen, moeten voor 100 procent zeker zijn dat de vaccins op de juiste temperatuur bewaard zijn. Indien ze deze informatie niet hebben, zouden ze de vaccins plaatsen op eigen risico. Loopt het dan fout, dan zijn ze daarvoor aansprakelijk. Opmerkelijk is dat het ook nog uren duurde vooraleer er bevestigd kon worden dat de vaccins veilig waren voor gebruik. Blijkbaar gebeurt het regelmatig dat men bij ladingen geen informatie meer krijgt over hoe de vaccins bewaard zijn.
Minister, op 8 december kondigde u aan dat u de vaccinatiecentra tegen het einde van de maand zult sluiten. Maar toch blijft mijn vraag belangrijk, want de covidvaccinatie zal vanaf januari georganiseerd worden via het normale circuit voor vaccinatie: huisartsen, apothekers, thuisverpleegkundigen, bedrijfsgeneeskundige diensten. Maar ook zij moeten in het bezit zijn van de juiste informatie over hoe de vaccins bewaard zijn.
Het Vlaams agentschap Zorg en Gezondheid bevestigde na het publiceren van de problemen in de vaccinatiecentra dat er wel degelijk iets aan de hand is. De oorzaak is volgens hen de overgang naar een nieuwe logistieke partner. De campagne werd recent overgenomen door Movianto. Hun manier van werken zou anders zijn dan bij de vorige partner. Movianto stelt dat de deelstaten extra vereisten zouden hebben die niet in het contract staan dat met de FOD Volksgezondheid deze zomer werd afgesloten.
Minister, erkent u dat er problemen zijn bij sommige vaccinatiecentra met betrekking tot de nodige documenten?
Hoe reageert u op het gevolg dat artsen, apothekers en verpleegkundigen hierdoor toch vaccins op eigen risico zouden gaan zetten?
Welke initiatieven neemt u, desnoods in samenspraak met uw federale collega-minister, om de problemen in de vaccinatiecentra op te lossen, maar ook bij de andere diensten die het vaccin zullen plaatsen?
Minister Crevits heeft het woord.
Recent was er een verandering van transporteur voor het leveren van de covidvaccins. Het gaat om contracten van de federale overheid. De werkwijze van deze transporteur verschilt van de werkwijze van de transporteur die vroeger de bestellingen leverde.
De vaccinatiecentra waren ondertussen al twee jaar gewoon aan een bepaalde werkwijze, waarbij ze samen met de vaccins ook een aantal documenten ontvingen. De nieuwe transporteur levert volgens de werkwijze die vergelijkbaar is met die voor de leveringen van de courante non-covidvaccins. Daardoor was er bij sommige vaccinatiecentra een beetje verwarring.
Ondertussen zijn er diverse overlegmomenten geweest met de nieuwe transporteur. Er is verkregen dat er zoveel mogelijk volgens de werkwijze gewerkt zal worden zoals de vaccinatiecentra gewoon waren. Momenteel zorgt team Tovax van Zorg en Gezondheid voor de begeleidende documenten voor transfers, en is het de bedoeling dat de transporteur ook zou verwittigen via telefonisch contact alvorens te leveren. Dat zal hopelijk al de problemen oplossen.
Om op uw tweede vraag te antwoorden: het is nooit de bedoeling geweest dat artsen, apothekers en verpleegkundigen vaccins toedienen waarvan niet zeker is of ze nog gebruikt mogen worden. Het is belangrijk om de nodige informatie in te winnen over deze vaccins bij onzekerheid en ze pas daarna toe te dienen, zelfs indien dit betekent dat de vaccinatie uitgesteld moet worden.
Wat is er gebeurd? Er is een wekelijks overleg met de federale overheid en de gemeenschappen. Daarbij worden eventuele problemen naar voren gebracht, waarbij nadien met de transporteur gekeken wordt hoe deze problemen op te lossen.
Daarnaast zijn er de afgelopen weken ook een aantal rechtstreekse contacten geweest met de transporteur om kleinere knelpunten op te lossen. Zoals ik al zei zijn er ook afspraken gemaakt met de nieuwe transporteur om de werkwijze wat aan te passen en zo problemen in de toekomst te vermijden. Ik hoop hiermee enige duidelijkheid te hebben verschaft.
Mevrouw Wouters heeft het woord.
Bedankt voor uw antwoord, minister. Ik ben blij dat er overleg is geweest met de betrokken diensten, en dat is ook nodig. Want op een plek waar zoveel mensen worden gevaccineerd, wil je die vraag eigenlijk niet krijgen of iemand weet of bepaalde vaccins nog bruikbaar zijn of niet. En zulke berichten in de kranten doen mensen ook vragen stellen, en terecht. Dus ik hoop dat de problemen opgelost zijn. Bedankt.
Mevrouw Sleurs heeft het woord.
Het is toch wel te betreuren dat dit gebeurd is. Minister, mijn vraag is of u kunt anticiperen. Het is federale materie, maar bent u op voorhand betrokken geweest, of hebt u na de feiten weer zaken moeten aanpassen toen het gebeurd was?
Het valt dan toch wel te betreuren dat zulke communicatiestoornissen echt voor verwarring zorgen op de vloer. Die vaccinatiecentra zijn twee jaar aan het werken, dat heeft zeer goed gedraaid, onder de Vlaamse overheid en onder alles wat daarmee georganiseerd is. En dan komen er foute afspraken. Dat lijkt allemaal misschien heel duidelijk, maar voor de mensen op het terrein, die zich al twee jaar ingezet hebben, was dat toch weer onnodige stress.
Minister Crevits heeft het woord.
Collega’s, er is wel overleg met de federale overheid en met Movianto, en onze administraties. Maar dit is een kinderziekte bij een foute levering van een transporteur.
Trouwens, we hebben vorige week een viering gehad met de vertegenwoordigers van de vaccinatiecentra om het einde – het is nog niet helemaal het einde, maar dat is heel binnenkort – te vieren, en ik heb daarover eigenlijk geen klachten gehoord. Maar ik heb van een aantal mensen wel zeer, zeer ontroerende anekdotes over hoe ze de periode ervaren hebben in de vaccinatiecentra. Maar ik kan u ook niet helemaal ongelijk geven dat dit een beetje vervelend was.
De vraag om uitleg is afgehandeld.