Report meeting Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Report
– Een aantal sprekers nemen mogelijk deel via videoconferentie.
De heer Pieters heeft het woord.
Minister, ten laatste vanaf 1 januari 2023 zou elke netgebruiker normaal gezien het recht moeten hebben om voor een bekabelde digitale meter te kiezen. De bekabelde digitale meter zou door meer mensen aangevraagd kunnen worden dan oorspronkelijk vermoed. De reden daarvoor is dat niet alle digitale meters te allen tijde kunnen communiceren met de netbeheerders via 4G. De dekking van het 4G-netwerk is immers niet in heel Vlaanderen even sterk en soms staan de digitale meters ook diep in betonnen kelders, waar minder verbinding is.
Hebt u nog overleg gepleegd met Fluvius omtrent de bekabelde digitale meter? Zo ja, Hoe staat het met de ontwikkeling van die bekabelde digitale meter?
Wat kunt u ondernemen indien Fluvius de deadline van 1 januari 2023 niet zou halen?
Kan Fluvius aangeven hoe het de klanten kan voorbereiden op de kabelaansluiting? Welke aanpassingen dient de klant te doen of hoe kan de router ingeschakeld worden? Is de klant een poort van de router kwijt?
En bij uitbreiding, wat met een bekabelde gasmeter? En wat met de bekabelde watermeter?
Minister Demir heeft het woord.
Fluvius geeft aan dat de digitale meter met bekabeling beschikbaar is vanaf januari 2023. Indien Fluvius zich niet houdt aan de verplichtingen zoals opgelegd door het Energiebesluit, is het aan de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) om hierop toe te kijken en ook te handelen. Zoals eerder gezegd, komt de VREG op 30 november naar hier, dus ik zou dat dan zeker nog eens onder de aandacht brengen.
De oplossing van een bekabelde digitale elektriciteitsmeter bestaat uit het bijplaatsen van een externe buitenantenne op de gevel of aan de rooilijn die via een kabel wordt geconnecteerd met de digitale elektriciteitsmeter. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van de internetverbinding van de klant.
Indien de bekabelde digitale meter geplaatst wordt op vraag van de klant, zal daar een kostprijs voor de klant tegenover staan. Indien de bekabelde digitale meter geplaatst wordt vanwege slechte ontvangst, stelt Fluvius voor om deze kosten ten laste te nemen, maar het is finaal de VREG die over de toe te passen tarieven zal beslissen.
De interne antenne van de digitale meter wordt in het geval van een bekabelde digitale meter uitgeschakeld, waardoor er geen straling meer zal zijn in de woning. Ook de draadloze communicatie tussen de elektriciteits- en gasmeter zal dan worden uitgeschakeld.
Indien de plaatsing gebeurt op initiatief van Fluvius, dan zorgt Fluvius voor alle voorbereidende werken.
Een aparte bekabelde digitale gasmeter is gelijkaardig aan deze van de elektriciteitsmeter.
Wat de bekabelde digitale watermeter betreft: de elektromagnetische straling van de digitale watermeter is uitvoerig getest en ligt ver onder de Europese en Vlaamse normen. De straling van deze digitale meter is lager dan die van een wifi- of gsm-signaal. Het lijkt me dan heel duidelijk wat we moeten doen.
De heer Pieters heeft het woord.
Bedankt voor het antwoord.
De vraag om uitleg is afgehandeld.