Report meeting Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Report
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Ryheul heeft het woord.
Goedemiddag, voorzitter, minister, collega's. Vanaf 1 januari 2020 is het nieuwe Taxidecreet van kracht. Dit decreet verplicht onder meer de realtime registratie van elke bezoldigde taxirit in Chiron, de centrale databank van de Vlaamse overheid. Via Chiron zouden geregistreerde ritten meteen geraadpleegd en gevalideerd worden door wettelijk bevoegde personeelsleden van de overheid. De oorspronkelijk voorziene deadline voor de verplichte ritregistratie werd van 1 juli 2020 verschoven naar 1 november 2020.
In een artikel op TaxiPro.be, het vakblad van de taxisector, deelt de woordvoerder van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) kort voor de feestdagen echter mee dat tot op dat ogenblik slechts een derde van de 370 taxibedrijven die ‘Chironplichtig’ zijn, de koppeling met de databank heeft gemaakt.
Nog volgens deze woordvoerder zouden slechts 122 exploitanten de Chironplicht volledig naleven, 107 bedrijven bevinden zich nog in de testomgeving, maar een aanzienlijk deel, in concreto niet minder dan 141 exploitanten, zouden volgens uw departement nog geen enkel initiatief genomen hebben om zich te verbinden met uw overheidsdatabase.
Het ontbreken van onder meer privacyprotocollen en een sluitend uitvoeringsbesluit ligt volgens uw departement aan de basis van deze problemen binnen de taxisector. Ook een effectieve controle door de politie op de naleving van de Chironplicht zou hierdoor niet mogelijk zijn. Zonder een voorafgaand privacyprotocol zou de politie immers geen rechtsgeldige toegang tot uw Chirondatabank hebben.
Minister, klopt het verhaal van de woordvoerder van MOW, en zijn er intussen nog steeds problemen binnen de Vlaamse taxisector wat betreft de naleving van die plicht?
Indien blijkt dat een deel van deze taxibedrijven de plicht nog steeds niet kan of wil naleven, wat zijn hiervan dan de oorzaken en welke maatregelen zult u nemen of hebt u intussen reeds genomen?
Vanaf wanneer zullen politie en uw inspectiediensten in staat zijn om effectief en efficiënt controles op de naleving te kunnen uitvoeren en handhavend te kunnen optreden? Wordt er, rekening houdend met de gemelde problemen bij de opstart, nog in een gedoogperiode voorzien waarbij politie- en inspectiediensten louter waarschuwend in plaats van repressief zullen optreden indien door hen wordt vastgesteld dat die plicht niet of niet volledig wordt nageleefd? Zo ja, tot wanneer loopt deze gedoogperiode?
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Ryheul, ik dank u voor uw vragen. Uiteraard wil ik de woordvoerder van het departement niet tegenspreken. Zoals u terecht zei, klopt het dat nog niet alles perfect verloopt inzake de naleving van die Chironplicht. U weet dat de taxisector momenteel ook met serieuze problemen kampt, zeker door de coronacrisis. Dit maakt het voor hen niet simpel om de nodige omvormingen door te voeren.
Initieel was voorzien dat de koppeling aan de databank zou gebeuren op 1 juli 2020. Door corona en de complexiteit van de te bouwen databank werd de verplichting uitgesteld tot 1 november. Maar zoals u al hebt aangegeven, is nog niet iedereen gekoppeld aan die Chirondatabank. Een aantal taxibedrijven en leveranciers hebben proactief gehandeld en zijn perfect in regel, maar er zijn er ook een aantal die vertraging oplopen. De administratie heeft al een aantal mails gestuurd met de boodschap om toch het nodige te doen en met de instructies wat zij horen te doen. Wanneer zij contact opnemen met de administratie, worden zij daar ook bij begeleid en geholpen.
Wat de handhaving betreft, kan de politie momenteel zelf handhaven door een fysieke controle uit te voeren. Zij kunnen nagaan of de vergunning en bestuurderspas fysiek aanwezig zijn. Ik denk wel dat we hier een beetje mildheid aan de dag moeten leggen, gelet op het feit dat het gaat om een sector die door corona al heel zwaar getroffen is. Het doel is alleszins dat de politie rechtstreeks de databank kan raadplegen. Hiervoor wordt voorzien in een aantal protocollen die nog ondertekend moeten worden door de politie. Ik neem aan dat dit binnenkort kan worden afgehandeld.
Ik geef eerlijk toe dat er een gedoogperiode was die nu echter op zijn einde begint te lopen. Vanuit de administratie wordt zo kort mogelijk op de bal gespeeld richting gemeenten en taxisector, om punctuele vragen, bezwaren en misverstanden te beantwoorden. De administratie werkt heel laagdrempelig om zo iedereen te kunnen begeleiden en steunen waar nodig.
Mevrouw Ryheul heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Het doet me alvast plezier te horen dat u alles van nabij opvolgt. Zoals u weet, lijdt de taxisector een groot omzetverlies door de coronacrisis. Uw diensten moeten er dan ook vanuit concurrentieel oogpunt nauwgezet op toezien dat er binnen de taxisector geen Chironplicht op twee snelheden ontstaat: een waarbij het taxibedrijf zware kosten doet om alle door u opgelegde plichten strikt te kunnen naleven, en een ander waarbij het taxibedrijf illegaal financieel voordeel geniet door deze verplichting niet na te leven.
Het doet me ook plezier om te horen dat uw diensten enige mildheid aan de dag leggen en dat die gedoogperiode nog een beetje verderloopt. Ik heb in dat verband ook geen andere vragen meer, minister.
De vraag om uitleg is afgehandeld.