Report meeting Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Report
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Minister, ik heb mijn vraag al een week of vier geleden ingediend, dus ik denk dat er ondertussen al bepaalde stappen gezet zijn, maar ik ga mijn vraag hier toch nog stellen en toelichten.
Net voor de schoolvakantie voerde de gemeente Houthulst, in de Westhoek, een opmerkelijke actie. De gemeente ondersteunde de vele klachten van zijn burgers over het tekort aan extra lijnbussen voor de kinderen uit de Westhoek en zette dan maar zelf autocars in op de drukste lijnen. De kritiek is duidelijk: in deze coronatijden zitten de schoolbussen van De Lijn overvol.
De Lijn had in een eerder bericht aan de openbare besturen een lijst bezorgd met alle extra bussen op de overvolle trajecten, maar voor veel dunner bevolkte gebieden bood deze lijst helaas geen antwoord. Kortom, de opmerkingen vanuit de Westhoek zijn dus wel te begrijpen.
Ik lees dat er na de herfstvakantie een gedeeltelijke heropstart van de scholen is – wat ondertussen ook gebeurd is – dus is er misschien nog wat tijd. Maar er zal toch een meer structurele oplossing moeten komen voor onder andere de jongeren in de Westhoek. De Lijn had in een reactie op de persactie al laten weten dat ze extra aanbestedingen zou uitschrijven.
Minister, welke acties zult u nemen om voor meer bussen te zorgen in de Westhoek?
Hoe kunnen we een betere service leveren aan de jongeren die De Lijn gebruiken als schoolvervoer?
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Fournier, ik dank u voor uw vraag. Ik had inderdaad opgemerkt dat ze dateert van begin november. Ondertussen is een en ander her en der gecommuniceerd, maar toch is het goed om het hier mee te delen.
In eerste instantie waren er inderdaad veel minder ritten. In de eerste aanbesteding hadden we 149 ritten in bestek geplaatst. Finaal werden er daarvan toen 120 toegewezen. U vraagt specifiek naar de Westhoek. Voor de Westhoek was er toen 1 extra bus toegewezen, wat inderdaad ondermaats is.
We hebben nadien heel wat overleg gehad met heel wat lokale besturen en regio's. We hebben ook bijgestuurd. Dat heeft finaal geresulteerd in een totaal aantal van 417 extra ritten. Er zijn daaromtrent heel wat aanbestedingen gebeurd, soms ook omdat er niet werd ingetekend op welbepaalde ritten en er daarom een nieuw bestek in de markt werd geplaatst. Alleszins zijn er finaal 7 aanbestedingsprocedures geweest en heeft dat nu geresulteerd in de toewijzing van 417 extra ritten, waarvan 66 in West-Vlaanderen – om dat, naar aanleiding van uw vraag, expliciet te duiden. En als ik heel specifiek naar de Westhoek kijk: daar zijn het er 10, waar het er in de eerste ronde maar 1 was.
We blijven bij De Lijn uiteraard alle voertuigen monitoren. Zowel de chauffeurs als de controleurs laten weten indien bepaalde ritten niet meer nodig blijken te zijn. En uiteraard kunnen ook alle klanten informatie doorgeven. We blijven dat monitoren, mochten bepaalde ritten niet meer nodig zijn. We proberen overbodigheid te detecteren. En anderzijds zal er her en der nog bijsturing nodig zijn. We weten dat ook het onderwijs nog niet in de klassieke regeling is, waarbij iedereen continu dagonderwijs volgt. Mocht er in de toekomst bijsturing nodig zijn, zullen we dat zeker opvolgen.
Ik heb daarnet al in het antwoord op een andere vraag meegegeven dat op financieel vlak alleszins werd voorzien dat die versterkte ritten blijven tot en met de paasvakantie van 2021.
Hoe kunnen we een betere service leveren aan de jongeren? Er wordt regelmatig overleg gepleegd met De Ambrassade – u wellicht welbekend –, het departement Onderwijs, de scholen en de lokale besturen. Als we die overlegmomenten, met deze vier instanties samen nemen, komen we wellicht tot de meest optimale oplossingen. Maar nogmaals, er kan altijd verbetering zijn. Dus als er signalen zijn over waar er moet worden bijgestuurd, dan horen we dat graag.
Ik dank u.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Het is inderdaad een groot verschil: 1 extra bus of 10 extra bussen, zoals momenteel het geval is.
Mijn punt is gewoon dat er blijvende aandacht zal moeten zijn om de landelijke gebieden te bedienen, in deze problematiek van schoolbussen, maar ook in de totaliteit. Het is een blijvend probleem, dat jullie ook in Limburg ondervinden, in sommige regio's.
Mocht het zijn dat ik nog over bijkomende problemen hoor, dan zal ik die zeker melden aan uw kabinet en dan kunnen ze op die manier misschien snel worden opgelost. Ik dank u alvast.
De heer Daniëls heeft het woord.
Minister, u hebt al verwezen naar de vele inspanningen die u, uw kabinet, maar ook De Lijn hebben gedaan, met versterkingsritten, private vervoerders en dergelijke meer. Dat waren heel goede ingrepen en ik heb u in het verleden ook al bedankt voor de extra inzet in het Waasland. Ik ben ook blij dat het wordt voortgezet na Nieuwjaar. Dat is ook niet onbelangrijk. Er werden recent inspanningen gedaan om de ritten aan te passen aan de examens die soms 's middags starten. Ik ervaar op dat vlak een goede samenwerking met u en uw kabinet. Er wordt heel snel op gereageerd en dat is een goede zaak.
Er is nog een element waarvoor ik wil pleiten, namelijk het sensibiliseren van de reizigers om gebruik te maken van die versterkingsritten en eventueel van die private vervoerders die misschien twee, drie, vier of vijf minuten later komen, zodat een groep mensen zich kan splitsen over de bussen. Want het is natuurlijk zeer verleidelijk om te proberen om allemaal op de eerste bus die aan de halte komt te raken, terwijl er nadien een bus komt die ook centen kost en waarvoor we allemaal inspanningen leveren en die dan half leeg rijdt, omdat iedereen liever op die eerste bus wil. Daarom wil ik vragen, ook aan de chauffeurs, dat, wanneer dat zich voordoet, de controleurs even aan die haltes blijven staan om leerlingen of reizigers te begeleiden, zodat die versterkte en uitgebreide ritten ook maximaal worden gebruikt.
Ik bezorg u nog wat informatie over lijn 81 in het Waasland, omdat er daar nog wat problemen zouden zijn. Ik dank u alvast, minister.
De vraag om uitleg is afgehandeld.