Report meeting Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Report
De heer Rzoska heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, dank u wel dat u in groten getale hier nog aanwezig bent om deze belangrijke vraag mee te maken.
Minister het gaat over de ‘Welkom in Vlaanderen’-borden die in de vorige legislatuur al werden aangekondigd. Op 30 januari is het eerste bord geplaatst langs de A12 ter hoogte van de grens met Nederland. Op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is er sprake van veertien borden die “weggebruikers op een warme manier welkom heten in onze regio en op Vlaamse wegen”. Ik ben voor het warm welkom heten in Vlaanderen op alle mogelijke manieren, maar ik heb toch wel enige vragen bij die borden. Uw voorganger kondigde die borden al aan. Het bleek te gaan om een investering van 330.000 euro om veertien van die borden te plaatsen.
Minister, waarom zijn die borden er gekomen? Wat is juist de bedoeling van die borden? Wat is volgens u de meerwaarde van die borden? De Vlaamse overheid wil inzetten op minder borden langs de wegen, wat dringend nodig is. Iedereen die langs de gewestwegen passeert, wordt soms met een wirwar aan borden geconfronteerd. Nu worden er extra borden geplaatst. Staat dit niet haaks op de keuze om net naar minder borden te gaan? Wat is de status van deze borden? We hebben al officiële borden aan de landsgrenzen die de landsgrens, de gewestgrens, de provincie, de snelheidsregimes in Vlaanderen en het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer aangeven. Is dit bord dan echt nog nodig? Er zijn nu blijkbaar veertien borden in bestelling en die zullen geplaatst worden. Gaan er nog ‘Welkom in Vlaanderen’-borden bij komen?
Minister Peeters heeft het woord.
Mijnheer Rzoska, dank u wel voor uw vragen over de ‘Welkom in Vlaanderen’-borden.
Waarom zijn ze er gekomen en wat is de meerwaarde? Het is eigenlijk een beslissing uit de vorige legislatuur. Mijn voorganger was toen niet alleen bevoegd voor de mobiliteit en de openbare werken, maar ook voor het toerisme. Hij heeft toen vooropgesteld dat hij nieuwe welkomstborden wilde hebben aan de invalswegen van Vlaanderen. We kunnen niet zonder meer de officiële verkeersborden, die federale materie zijn, wijzigen. Toen heeft men beslist om de borden die recent geplaatst zijn, te laten ontwikkelen om de reiziger welkom te heten in Vlaanderen. U kunt het bekijken als officiële borden, maar het zijn vooral borden die een toeristische inslag hebben en zodoende iedereen in Vlaanderen welkom heten. Het is dus een beslissing uit het verleden.
Eind 2017 werd door AWV op vraag van de toenmalige minister een ontwerpwedstrijd opgestart. Daar is enige tijd overheen gegaan, maar uiteindelijk is de aanbesteding gebeurd voor een bedrag van 330.000 euro. Inmiddels zijn de borden geplaatst. Ze staan er nu en kunnen iedereen welkom heten.
U vraagt of dit niet haaks staat op de keuze om naar minder borden te gaan. Ik denk dat het sowieso een goede zaak is om naar minder verkeersborden te gaan en dat er vooral uniformiteit moet zijn op onze gewestwegen en onze autosnelwegen, want dat kan alleen maar de verkeersveiligheid ten goede komen. We weten ook dat heel veel mensen de verkeersborden negeren, maar ze hebben toch wel degelijk nut. Ik wil zeker niet meer verkeersborden zetten maar de welkomstborden die geplaatst zijn, moeten we niet beschouwen als borden met een verkeersfunctie, maar eerder met een functie als welkomstborden.
Dan heb ik eigenlijk ook al uw vierde vraag beantwoord. Men moet ze veeleer beschouwen als toeristische infoborden, die de toeristen of de mensen die hier aan de landsgrenzen binnenkomen, warm moeten maken voor een bezoek aan een welbepaalde stad of regio. Ik ga niet verder in op de noodzaak van die borden. Daar kan men natuurlijk discussies over gaan voeren, maar opnieuw, we heten iedereen welkom.
Dan was er uw laatste vraag, of er nog bijkomende ‘Welkom in Vlaanderen’-borden worden geplaatst. Op dit ogenblik wordt gepland om op dertien locaties in die welkomstborden te voorzien. Dat staat ook zo in de aanbesteding. Zelf heb ik geen plannen om daarvoor nog in bijkomende locaties te voorzien.
De heer Rzoska heeft het woord.
Minister, het zullen enkel bijkomende opmerkingen zijn, want ik kan me eigenlijk volledig vinden in uw antwoord. Ik denk dat er andere noden zijn als het gaat over snelwegen en de borden die daarlangs staan. Ik heb het volgende begrepen en zal het zo samenvatten: u loopt er niet zo warm voor, ondanks het feit dat de welkomstborden een warm welkom in Vlaanderen willen garanderen. Het zijn geen verkeersborden, het zijn toeristische borden, heb ik begrepen. U bent dus een koele minnaar, net als ik, van dergelijke borden extra. Ik denk ook niet dat je op die manier meer aan gemeenschapsvorming gaat werken, door borden bij te zetten. Dat moet volgens mij elders vandaan komen. Ik ben zeer blij met uw voornemen om het te houden bij de bestelde borden en toch niet uit te breiden. Ik kijk naar het bedrag. Je kunt het natuurlijk op flessen trekken, en ik wil het niet helemaal op flessen trekken, maar men investeert 330.000 euro daarin, en er zijn een aantal andere knelpunten op het vlak van verkeersveiligheid die wat mij betreft meer middelen zouden moeten genereren. Maar goed, we worden er allebei niet warm van. Laten we hopen dat degenen die de grens overkomen, dan toch ergens een warm gevoel krijgen als ze de borden zien staan.
De heer Verheyden heeft het woord.
Het zal u waarschijnlijk niet verwonderen dat wij er niet echt een probleem mee hebben dat we mensen hier welkom heten. Het hangt er natuurlijk van af wie. (Gelach)
Voilà, dat mogen we ook wel eens zeggen.
Oké, we kunnen over de prijs discussiëren. Meer borden bij plaatsen, inderdaad, er valt iets voor te zeggen, maar misschien kunnen we op termijn, en misschien wel vrij snel, naar minder borden gaan, wanneer Vlaanderen een zelfstandige staat is. Dan kunnen we de Belgische landsborden alvast verwijderen.
Minister Peeters heeft het woord.
Misschien toch heel eventjes iets verduidelijken. Ik moet een correctie doen. Ik heb daarstraks gezegd dat het dertien borden waren, maar het waren dertien bijkomende locaties, dus het zijn in totaal veertien borden die zijn geplaatst. Zoals ik al zei, het zijn veeleer toeristische infoborden dan verkeersborden. Ik ben bevoegd voor de mobiliteit en de openbare werken, ik ben níet bevoegd voor het toerisme. Ik ga me er dus niet over uitlaten of ik al dan niet warm wordt van deze borden. Ik heb er niks op tegen dat men mensen een warm welkom heet in Vlaanderen, en voor mij mogen dat alle mensen zijn, mijnheer Verheyden. Iedereen die naar Vlaanderen komt, wil ik een warm welkom heten, voor alle duidelijkheid.
Echter, opnieuw, als het specifiek over verkeersveiligheid gaat, over mobiliteit en openbare werken, dan heb ik inderdaad veeleer de intentie om naar minder verkeersborden te gaan. Toeristische borden laat ik over aan anderen, die daarvoor bevoegd zijn.
De vraag om uitleg is afgehandeld.