Report meeting Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Report
Mevrouw De Vreese heeft het woord.
Minister, u hebt hier niet alleen een extra West-Vlaming te gast vandaag in de commissie, maar ook een derde Bruggeling. Ik ga het vandaag met u niet hebben over Brugge maar over de problematiek van de transitmigranten en de bewaking van onze snelwegparkings, en daaraan gekoppeld de private beveiliging.
Ik stelde u hieromtrent een aantal schriftelijke vragen. In uw antwoord hebt u een totaalplan uitgelegd waar u de komende legislatuur verder op zult werken. Ik ben zeer blij om te zien dat u net zoals uw voorganger ook zult inzetten op beveiliging en bewaking van onze snelwegparkings en dat u daar ook een visie over hebt uitgewerkt.
U gaat over naar een andere manier van aanpakken. U zult niet zoals minister Weyts, werken met parkings die ingedeeld zijn in kort en lang parkeren maar u voorziet in drie types parking. U gaat daarbij uit van de identiteit van die parkings. Een eerste type parking is die voor toeristen en pendelaars, waarbij het eerder de bedoeling is voor de bezoekers van die parking om kortstondig te passeren. Een tweede type parking voorziet u voor vrachttransport. Die parkings zullen voorzien worden van de nodige beveiliging en bewaking. Een derde type parking is voorzien voor zowel toeristen en pendelaars als vrachttransport.
U zult geen parkings sluiten voor de vrachtwagenchauffeurs, want u wilt voor hen voldoende parkings voorzien. U wil eigenlijk de vrachtwagenchauffeurs stimuleren om van die specifiek beveiligde en bewaakte parkings gebruik te maken door te voorzien in de nodige faciliteiten en door erin te voorzien dat net die parkings beveiligd en bewaakt zijn. Laat dat nu net de zaken zijn die gevraagd worden vanuit de transportsector, namelijk voorzien in veilige parkings, in de nodige faciliteiten en in voldoende parkeerplaatsen. U hebt dus wel degelijk geluisterd naar de mensen uit de sector zelf.
Ik heb uw plan gelezen maar ik vind het toch nog wat onduidelijk op sommige vlakken. Sommige van die parkings worden beheerd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), andere zitten in een soort concessieovereenkomst. Ik ben blij te horen dat u de komende legislatuur daar een budget van 10 miljoen euro voor voorziet.
U spreekt over zeven specifieke parkings die extra beveiligd en bewaakt zullen worden en voorzien van bepaalde faciliteiten. Maar hoe de andere parkings zullen worden aangepakt en wat de timing daarvan is, is voor mij nog onduidelijk.
Een aantal parkings veranderen ook van categorie. Bijvoorbeeld de parking in Mannekensvere, die lokaal toch zeer gevoelig ligt, ook bij de burgemeester van Middelkerke, die de parking net heeft gesloten voor het overnachten van die vrachtwagens, gaat qua categorie van kortparkeren naar vrachttransport. Ik zie niet onmiddellijk dat daar ook zou worden voorzien in extra bewaking of beveiliging de komende vijf jaar. De parking van Groot-Bijgaarden gaat dan weer over van langparkeren naar pendelaars/toeristen. Het is me niet zo heel duidelijk waarom net die keuzes worden gemaakt wat die diverse parkings betreft. Daar zal zeker en vast een reden voor zijn, maar ik vraag daar wat verduidelijking over.
Een tweede aspect van mijn vraag gaat over de privébewaking op die snelwegparkings. Ik had u daar ook een vraag over gesteld, namelijk of u nog verder zou inzetten op die privébewaking. Ik was blij te horen dat u dat zeker en vast zult doen, dat u daarvoor ook in een budget voorziet, van 1,9 miljoen euro, dat u ook het raamcontract hebt verlengd om in die bewaking te voorzien. Wat voor mij echter onduidelijk bleef in het antwoord, is hoe u dat verder zult evalueren. Ik heb u gevraagd of u een zicht hebt op meldingen van incidenten op de diverse parkings. U verwees me eigenlijk door naar de federale politie, wat ik voor een stuk wel begrijp, want het is de federale politie die die private beveiliging en bewaking aanstuurt, maar als we in 1,9 miljoen euro voorzien voor die private beveiliging en bewaking, dan zou het toch nuttig zijn om een zicht te hebben op een bepaalde rapportage en van u te weten hoe u verder zult evalueren.
Minister, bent u bereid om de beveiliging van de snelwegparkings versneld door te voeren en daarvoor ook in de nodige middelen te voorzien? Wat de private beveiliging en bewaking betreft, hoe zult u zelf zorgen voor een gedegen evaluatie, zodat we kunnen streven naar een meetbare impact? Ik ben ervan overtuigd dat die private bewaking wel degelijk positief wordt geëvalueerd door de federale politie, en ook door die private bewakingsfirma’s en zo. Ik heb met diverse mensen op het terrein gesproken, ook met omwonenden en zo. Ik ben daar een groot voorstander van. Ik weet van die mensen dat dat inderdaad als een meerwaarde wordt gezien, dat dat ook een impact heeft op het terrein, maar toch lijkt het me nuttig voor u als minister om die impact te meten.
Hoe worden die privébewakingsfirma’s momenteel geselecteerd? Wordt dat geëvalueerd? Er wordt in een nieuw raamcontract voorzien. Het raamcontract moet worden verlengd voor 2020-2021. Zult u dat ook evalueren? Zult u met dezelfde firma samenwerken? Dat is misschien iets waar u momenteel niet onmiddellijk op kunt antwoorden, maar op welke manier zult u dat aanpakken?
Wat is de impact op het inzetten van privébewaking van uw nieuwe aanpak? Zullen er volgens u meer middelen nodig zijn voor privébewaking in het kader van de implementatie van het netplan? Ik zie immers dat u inderdaad in heel veel parkings voor dat vrachttransport voorziet, dat u ook in parkings voorziet waar de beide zaken mogelijk zijn, dat u ook voorziet in die parkings voor pendelaars en zo. Heeft dat een impact op die inzet van die privébewaking?
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw De Vreese, dank u wel voor uw vragen. Het zijn er heel wat, en ik zal proberen ze allemaal punctueel te beantwoorden. Ik wil echter al duidelijk stellen, en ik denk dat ik dat ook al in de plenaire vergadering heb gedaan, op 27 november, als ik het goed heb, dat we eigenlijk volledig voortbouwen op het plan dat door mijn voorganger is uitgerold, met name dat strategisch netplan dienstenzones.
Zowel de dienstenzones in eigen beheer als de dienstenzones die geconcessioneerd zijn, zullen gefaseerd worden omgevormd volgens de principes die zijn opgenomen in het strategisch netplan dienstenzones dat in 2018 is goedgekeurd en waarvan de implementatie in de komende jaren is voorzien. Het strategisch netplan dienstenzones geeft een streefbeeld weer. De hoofdfunctie van de dienstenzones, met name een rustpunt voor de autosnelweggebruiker, was het vertrekpunt voor de verdere uitwerking hiervan.
Het netplan heeft als ambitieniveau een consequente inrichting van de dienstenzones door middel van een integrale benadering. Zo wordt gestreefd naar een netwerk met open, eenduidige en transparante dienstenzones, wat ook de algemene veiligheid en de verkeersveiligheid ten goede komt.
Het netplan is echter geen middel in de strijd tegen de transmigratieproblematiek dit op dit ogenblik zeer actueel is. De transmigratieproblematiek is, net zoals andere problematieken als het capaciteitstekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen, een randvoorwaarde waarmee rekening moet worden gehouden.
Om de dienstenzones in eigen beheer opnieuw in te richten, wordt in ongeveer 10 miljoen euro voorzien voor de parking in Gentbrugge in Oost-Vlaanderen, in beide richtingen, de parking in Boutersem in Vlaams-Brabant en de parking in Rekkem in West-Vlaanderen, in beide richtingen. Hierbij moet een onderscheid worden gemaakt. De parking in Oost-Vlaanderen heeft forenzen als identiteit. In West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant gaat het specifiek om vrachtwagenchauffeurs die hier hun rij- en rusttijden moeten kunnen respecteren. Dit zal nog verder in detail worden bepaald in het geheel van het geïntegreerd investeringsprogramma.
De termijnen voor deze herinrichtingen zijn bepaald op basis van de doorlooptijden van de procedures, zoals de omgevingsvergunning of de aanbestedingsprocedure, en uiteraard ook op basis van de beschikbare budgettaire middelen. Onze diensten werken hiervoor op dit ogenblik volop aan het opstellen van het geïntegreerd investeringsprogramma.
De keuze voor deze dienstenzones is op basis van een prioriteitenlijst gemaakt. De intensiteit van het vrachtverkeer en de nabijgelegen aflopende concessies zijn parameters die in die prioriteitenlijst naar voren zijn gekomen. Daarnaast zullen de principes in het strategisch netplan dienstenzones in de nieuwe bestekken voor de aflopende concessieovereenkomsten worden doorgetrokken.
Hierdoor zullen in principe een aantal uitbreidingen en omvormingen in dienstenzones worden gerealiseerd. In Vlaams-Brabant gaat het om Groot-Bijgaarden, in beide richtingen, met forenzen als identiteit, en om Tienen-Hoegaarden, in beide richtingen, voor het vrachttransport. In West-Vlaanderen gaat het om Jabbeke, in beide richtingen, zowel voor forenzen als voor het vrachttransport. Dit gemengd gebruik is niet echt een derde categorie. Het blijft telkens gaan om vrachtwagens, forenzen of een gemengd gebruik. In West-Vlaanderen gaat het ook om Marke, in beide richtingen, waar de focus op vrachttransport ligt. In Antwerpen gaat het om Ranst, in beide richtingen, met forenzen als identiteit. Telkens is in een timing voorzien. Met deze aanpak wordt bewust voor een integrale benadering gekozen en stappen we af van een aantal ad-hocmaatregelen die vroeger zijn gehanteerd, bijvoorbeeld op basis van het aantal klachten of incidenten.
Mevrouw De Vreese, naast het bedrag van 10 miljoen euro voor de net vermelde herinrichtingen, is ook nog eens voorzien in 1,9 miljoen euro voor de voortzetting van de bewakingsopdrachten tot en met oktober 2020. Ik heb vandaag gelezen dat de inzet van privébewaking tot november 2020 verrassend is. Volgens mij heb ik dit duidelijk gezegd in mijn antwoord op uw actuele vraag van 27 november 2019. Ik denk niet dat dit een verrassing is, maar ik heb in het persbericht gelezen dat uw partij toch verrast is.
We zetten dit voort tot oktober 2020. Dat kan in navolging van het bestaande raamcontract. Indien na oktober 2020 zou blijken dat er bijkomend nood aan privébewaking is, zullen we een nieuwe aanbesteding in de markt moeten zetten. Ik kan vandaag enkel uitspraken doen over de periode tot en met oktober 2020.
Daarnaast zal ik ook het initiatief nemen om, samen met de verschillende betrokken partijen, een gezamenlijke en gecoördineerde langetermijnaanpak van de transmigratieproblematiek uit te werken. U weet dat de transmigratieproblematiek niet louter mijn bevoegdheid is. We zijn uiteraard bevoegd voor de snelwegparkings die de Vlaamse overheid beheert, maar ik denk dat veel partners samen bevoegd zijn. Om die reden heb ik al een eerste overleg gehad, onder meer met federaal minister De Crem, bevoegd voor de federale politie, om na te gaan hoe we kunnen komen tot een gezamenlijke aanpak door de federale overheid, de lokale overheden en de lokale politie. De provincies zullen uiteraard bij dit overleg worden betrokken.
Tijdens de overlegmomenten die we inplannen, zullen we de diverse mogelijke beveiligingsmaatregelen bespreken, alsook de rol en verantwoordelijkheden van de verschillende stakeholders hierin. Het is van groot belang om op alle schakels in de ketting van maatregelen gericht te blijven inzetten, om samen de transmigratieproblematiek zoveel mogelijk te mitigeren. Infrastructurele maatregelen alleen zullen niet voldoende zijn.
Voorlopig is er enkel het budget van 1,9 miljoen euro vrijgemaakt voor de voortzetting van de bewakingsopdrachten tot en met oktober 2020. Daarna loopt het raamcontract met de bewakingsfirma ten einde. Dan moeten we bekijken of er een nieuwe aanbesteding in de markt moet worden gezet, om dat voort te zetten. Ook dat kadert in de globale aanpak die we hebben gepland.
Zoals al is aangegeven in het antwoord op uw schriftelijke vragen, is het operationele luik in handen van de federale politie. U weet dat de privébewaking wordt aangestuurd door de federale politie. Zij zullen in eerste instantie die eerstelijnsevaluatie uitvoeren, uiteraard in nauw overleg met ons, zoals het protocolakkoord met de federale overheid voorziet. Hierin werd ook afgesproken dat voor de operationele inzet van de private bewakingsopdrachten de federale politie het enige aanspreekpunt is voor derden. Wanneer lokale besturen of lokale politie vragen of wensen hebben over de inzet van privébewakingsfirma’s, moet de federale politie worden gecontacteerd.
In de raamovereenkomst is opgenomen dat de bewakingsagenten verplicht zijn om dagelijks een rapportage door te sturen naar de federale politie. Alle onregelmatigheden en incidenten worden hierin geregistreerd, zodat de federale politie deze gegevens heeft en kan gebruiken voor haar risicoanalyses.
De transmigratieproblematiek is een haalcriminaliteit. Hoe harder je erop inzet, hoe hoger de cijfers van het aantal gedetecteerde transmigranten in de omgeving van de dienstenzones zal zijn. Bovendien krijgen de aangetroffen transmigranten regelmatig enkel een bevel om het grondgebied te verlaten of een herbevestiging hiervan. Hierdoor kunnen ze de dag nadien opnieuw proberen om op de dienstenzones te geraken en in te klimmen. Het spreekt voor zich dat de aanwezigheid van bewakingsagenten met honden veel effectiever is dan infrastructurele maatregelen. Daarom hebben we in december beslist om dat te verlengen.
Zo kan uit de rapportage worden afgeleid dat de bewakingsagenten bijna dagelijks transmigranten op de dienstenzones aantreffen. Op dit ogenblik heb ik evenwel nog geen cijfers van het aantal geslaagde inklimmingen op de dienstenzones waar de bewakingsagenten niet werden ingezet, waardoor een vergelijking op dit ogenblik moeilijk is.
De raamovereenkomst werd via een openbare aanbesteding op de markt gebracht. Deze opdracht werd gegund aan SERIS Security en is gestart op 1 november 2018 met een looptijd van maximaal twee jaar. De opdracht loopt dus af in 2020.
Wij werken voort op het beleid dat door mijn voorganger Ben Weyts werd uitgezet. Er wordt gesteld dat er een nieuw plan zou zijn voor de snelwegparkings, met een indeling in drie types. Dat klopt niet. Wij werken verder met het bestaande plan, dat we aan het implementeren zijn. Qua werking en de besteding van de middelen maakt men het onderscheid tussen de parkings voor forenzen, de parkings voor vrachtwagens en de parkings met een gemengd karakter. Het is en blijft de implementatie van het plan dat in het verleden werd goedgekeurd.
Het netplan is geen middel in de strijd tegen de transmigratieproblematiek. De transmigratieproblematiek is een van de randvoorwaarden waarmee rekening moet worden gehouden bij de herinrichting.
Hoewel het logisch zou zijn dat de parkings gericht op het vrachttransport meer aandacht zouden krijgen bij het inzetten van de bewakingsagenten, is het door het waterbedeffect – dat houdt in dat als een autoriteit met succes één smokkelroute weet af te sluiten, de smokkelaars al onmiddellijk een andere route hebben gevonden – toch aangewezen om alle parkings met een hoog risico op te nemen in een eventuele nieuwe raamovereenkomst, want we zien dat het probleem zich echt wel verplaatst.
Mevrouw De Vreese heeft het woord.
Minister, in een antwoord op mijn schriftelijke vraag – niet door u, maar door iemand van het agentschap – stond dat de problematiek moet worden genuanceerd, maar die kunnen we helemaal niet nuanceren. Het is zodanig complex en het gaat om mensen, dus we mogen dat niet onderschatten. Het valt niet te nuanceren. Voor een minister van Mobiliteit is het misschien veeleer een randvoorwaarde, maar het is een heel belangrijke, zo niet de belangrijkste randvoorwaarde, want het gaat over een trieste vorm van mensensmokkel, waarbij mensen als waar worden verhandeld en waarbij mensen ook zelf het risico nemen en de veiligheid van onze eigen mensen in het gedrang brengen door hun aanwezigheid rond autosnelwegen.
In West-Vlaanderen alleen al worden er negentig transmigranten per week aangetroffen door de politiediensten. Dat is een enorm hoog cijfer. Ik houd me persoonlijk bezig met die problematiek omdat ik een verleden heb bij de Dienst Vreemdelingenzaken als expert. Ik heb samen met de politie heel veel controles gedaan op mensensmokkel. Minister, daarom pleit ik ervoor u zeer actief op te stellen in deze problematiek.
Daarna heb ik op het kabinet van Asiel en Migratie gewerkt. Een van de eerste zaken die ik daar heb voorgesteld, was om die parkings te bezoeken samen met de minister van Binnenlandse Zaken. Mocht u dat nog niet hebben gedaan, dan wil ik u uitnodigen om die parkings samen met mij en met de mensen die daarvoor bevoegd zijn, te gaan bezoeken. In West-Vlaanderen kunnen we de gouverneur daarvoor zeker motiveren, en eventueel ook de politie en de bewakingsfirma's. Ik nodig u uit om samen met mij op die parkings te kijken op welke manier ze beveiligd en bewaakt zijn, hoe het leeft ter plaatse. Dat kan u als minister een nog betere voeling geven met die problematiek.
Mevrouw Fournier heeft het woord
Onze fractie onderschrijft de problematiek die hier werd aangekaart. Minister, u hebt al heel uitvoerig geantwoord. Ik had nog enkele vragen voorbereid over overleg met stakeholders zoals de gouverneur, de gebruikers, de lokale besturen, maar u hebt heel duidelijk gezegd dat u het heel belangrijk vindt om dat overleg te hebben.
Mevrouw De Vreese, in verband met uw voorstel denk ik dat de gouverneur nu al bijna staat te trappelen om met u een van die parkings te bezoeken. Hij zal zeker bereid zijn om met u en eventueel andere betrokken parlementsleden op pad te gaan om te zien hoe alles in zijn werk gaat. Veiligheid en migratie zijn inderdaad een federale bevoegdheid, maar voor de inrichting van de snelwegparkings is het belangrijk om ter plaatse te kijken en te voelen welke voorstellen er kunnen worden gedaan om ze veilig te maken.
We hebben in de commissie als heel vaak gepraat over combimobiliteit en over mobipunten, maar is al eens nagedacht of het mogelijk is om op die snelwegparkings een mobipunt te installeren? Daar zijn ook mogelijkheden inzake carpoolen, kantoorbussen enzovoort. Dat is een optie waarover kan worden nagedacht en die misschien kan worden uitgewerkt. Dus, in welke mate kunnen de snelwegparkings worden opgenomen in het kader van de mobipunten?
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Minister, het is belangrijk dat iedereen in alle veiligheid zijn job kan uitoefenen en dat die vrachtwagenchauffeurs de garantie krijgen dat zij op een veilige en comfortabele manier hun rij- en rusttijden kunnen opnemen. Dat is belangrijk voor het welzijn van de chauffeurs maar ook voor de verkeersveiligheid.
Wat sp.a betreft, is het garanderen van openbare veiligheid een kerntaak van de overheid. De realiteit vandaag is dat er grote personeelstekorten zijn, bij de lokale en federale politie, en in dergelijke omstandigheden kunnen wij ook absoluut begrijpen dat die veiligheidstaken worden uitbesteed aan private firma’s, maar wat ons betreft, moet dat eerder de uitzondering blijven dan de regel worden. Het is dan ook belangrijk dat die situatie wordt geëvalueerd en opgevolgd en dat het niet zomaar zonder debat een contract van onbepaalde duur wordt.
Ik heb u horen zeggen dat het contract verlengd is tot oktober 2020, en dat indien nodig een nieuwe aanbesteding moet worden uitgeschreven. Het is dus geen contract van onbepaalde duur, maar u hebt een vraag van de collega niet beantwoord, namelijk of de samenwerking met die private firma’s, die intussen anderhalf jaar bezig is, al geëvalueerd is. U zegt dat de aansturing bij de federale politie ligt, maar wanneer Vlaanderen bijna 2 miljoen euro aan middelen investeert – als er problemen of personeelstekorten zijn bij de politie, dan zijn die middelen te verantwoorden –, dan mag daar toch wel een evaluatie van gebeuren.
Zijn er wat de inzet van die private firma’s betreft, cijfers over incidenten? Hebt u zelf ook contact met die firma’s of gaat dat volledig via de federale politie?
Ik heb al gezegd dat die problematiek overkoepelend moet worden aangepakt en u bevestigt nu dat er een eerste overleg heeft plaatsgevonden. Misschien kunt u tijdens dat overleg de problematiek van die personeelstekorten bij de federale politie aankaarten.
De heer Rzoska heeft het woord.
Minister, mijn reactie ligt in dezelfde lijn. Als ik mevrouw De Vreese en mevrouw Robeyns goed heb begrepen, dan is de vraag niet zozeer of de veiligheid op die parkings al dan niet gegarandeerd moet worden, want uiteraard is de veiligheid daar van primordiaal belang. Ik vind dat het niet zomaar kan dat we contracten verlengen zonder dat er een deftige evaluatie heeft plaatsgevonden. Het gaat inderdaad om toch wel wat publieke middelen. Ik zeg niet dat die publieke middelen daarvoor niet kunnen worden gebruikt, want het is inderdaad zo dat er op alle niveaus toch wel een nijpend personeelstekort is, en dan kan men uitwijken naar het inzetten van een private bewakingsfirma.
Ik meende echter uit uw antwoord begrepen te hebben dat die firma’s federaal worden aangestuurd en dat dat niet uw bevoegdheid is, maar – en ik zal het misschien wat kort door de bocht formuleren – wij betalen wel de factuur daarvoor.
Wanneer men een dergelijke beslissing neemt, zelfs als die gelegitimeerd is, dan moet daar op een of andere manier een evaluatie aan ten grondslag liggen om nu, bij wijze van spreken met een streep, het contract zo lang mogelijk te verlengen voor er een nieuw raamcontract in de markt wordt gezet. Ik wil u dan ook, net als mevrouw De Vreese en mevrouw Robeyns, vragen naar de evaluatie die de basis moet zijn van die contractverlenging.
De heer Verheyden heeft het woord.
Collega’s, ik ben aangenaam verrast door het feit dat heel wat collega's op dezelfde lijn zitten als het Vlaams Belang. Wij hebben altijd gewezen op het feit dat transmigratie voor heel wat veiligheidsproblemen zorgt op onze snelwegparkings. De problemen zijn bekend. De voorbeelden zijn herhaaldelijk in het nieuws gekomen. Dan doet het deugd wanneer men hoort dat men ons daarin volgt.
Maar zoals de minister heeft gezegd, is het ook een stuk een federale problematiek. Maak uw collega's aan de overkant van de straat warm voor een strenger asiel- en migratiebeleid zodat we die problemen bij de wortel kunnen aanpakken. Want wat we nu doen, is eigenlijk symptoombestrijding. U moet eigenlijk aan de wortel het probleem aanpakken. Dat kan alleen maar door een strenger beleid, en dat is het beleid waar het Vlaams Belang al lang voor staat.
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u wel voor de bijkomende vragen. Ik wil eerst nog heel duidelijk stellen dat de snelwegparkings als hoofdfunctie hebben een rustpunt te zijn voor iedereen die de snelwegen gebruikt. Dat kunnen de automobilisten zijn, de forenzen zoals we ze noemen, of de vrachtwagenchauffeurs. Wij willen als Vlaamse overheid er vooral op inzetten dat de gebruikers die snelwegparkings in alle veiligheid kunnen gebruiken. Dat is heel belangrijk.
De transmigratieproblematiek is een problematiek die sowieso iedereen aanbelangt. Dat kadert in de openbare veiligheid. Ik wil wat dat betreft mijn bevoegdheden niet ontlopen, maar u weet dat openbare veiligheid sowieso bij de federale overheid zit, bij de politie.
Wij willen dat de gebruikers van deze snelwegparkings ze in alle rust en sereniteit kunnen gebruiken. Daarom hebben wij, gelet op de transmigratieproblematiek – mijn voorganger heeft dat al beslist en in december hebben wij beslist om dat te verlengen –beslist om private bewakingsfirma's in te zetten om te zorgen dat de gebruikers van de snelwegparkings daar in alle comfort en alle rust hun rustpunt kunnen hebben. Dat wil ik heel duidelijk stellen.
We hebben daar nu 1,9 miljoen euro voor uitgetrokken. U zegt dat ik dat geld beter voor iets anders kan gebruiken. Ik wil dat graag gebruiken voor fietspaden of andere zaken aan te leggen. U hebt het misschien niet zo gezegd. Maar we moeten zorgen dat die snelwegparkings veilig zijn.
U weet ook dat een paar maanden geleden een aantal burgemeesters hebben gevraagd om de snelwegparkings te sluiten. Als we zonder meer zouden overgaan tot het sluiten van alle snelwegparkings wegens de transmigratieproblematiek, dan krijg je een verschuiving van het probleem. Als men straks allemaal vrachtwagens in de woonstraten gaat zien, dan zullen de burgemeesters ook zeggen dat dat geen optie is. De transmigratieproblematiek is één verhaal. Het verhaal van veilige en toegankelijke snelwegparkings is een ander verhaal. Wij zetten specifiek in op die privébewaking om ook een steentje bij te dragen aan de transmigratieproblematiek en de veilige snelwegparkings.
Ik hoor een aantal mensen zeggen dat ik niet voldoende duidelijk ben geweest in het verhaal van de evaluaties. We hadden een raamcontract. Binnen dat raamcontract kon men maximaal voor twee jaar een private bewakingsfirma die opdrachten laten uitvoeren. Wij hebben in december beslist om het contract te verlengen tot het einde van dit jaar – dat is de maximale tijd dat dat kan – vanwege het feit dat de openbare veiligheid nog altijd een beetje in het gedrang is vanwege de transmigratieproblematiek. We hebben beslist dat we niet zonder meer kunnen zeggen dat er geen probleem meer is en dat we daarom de private bewaking gaan stoppen. Dat kunnen we niet. Neen, we hebben ze verlengd. In de plenaire vergadering van 27 november is gezegd dat we dat zouden doen. Dat contract is verlengd. Ik neem aan dat we vermoedelijk straks in november opnieuw tot een beslissing zullen moeten komen om opnieuw een aanbesteding uit te schrijven om een private bewakingsfirma aan te wenden om te zorgen voor extra bewaking op onze snelwegparkings. Ik zeg ‘vermoedelijk’. Ik zeg niet dat we dat met honderd procent zekerheid doen.
Dan is er terecht de vraag naar de evaluaties. We hebben in het kader van de inzet van die private bewakingsfirma’s een protocolovereenkomst met de federale overheid, omdat die bevoegd is voor openbare veiligheid en voor de federale politie. De federale politie heeft heel nauw overleg met onze private bewakingsdiensten. Dat zijn vijf teams met telkens twee mensen en een hond ter beschikking. De federale politie stuurt die aan. Zij koppelen heel intens naar elkaar terug en zorgen zodoende ook voor die eerstelijnsevaluatie. Wat als nu straks blijkt dat een verlenging van die privébewaking nodig moet zijn? Dat moeten we natuurlijk eerst grondig evalueren. Dan moeten we met de federale politie nagaan of het nog langer nuttig en nodig is dat we die private bewakingsfirma’s inzetten. Dan zullen we natuurlijk een grondige evaluatie moeten doen voor we beslissen om opnieuw een aanbesteding in de markt te zetten. Maar opnieuw, de heel directe eerstelijnsevaluatie gebeurt, conform de protocolovereenkomst, door de federale politie.
Wat de problematiek van de transmigratie betreft, moeten we allemaal optreden. Daarom hebben we recentelijk gezegd dat we in eerste instantie met de federale overheid, met minister De Crem zouden bekijken wat we nog meer kunnen doen, omdat we heel wat vragen krijgen, van burgemeesters, van gebruikers van snelwegparkings, ook van in concessie gegeven parkings, dat ter zake een en ander moet gebeuren. Samen met minister De Crem hebben we nu beslist om in de vijf provincies samen te zitten met de gouverneurs, met de lokale besturen en met de lokale politie om te bekijken wat er nog meer moet gebeuren, wat er moet gebeuren om ervoor te zorgen dat die snelwegparkings veilig zijn. Ons overleg met minister De Crem dateert maar van 3 februari. We zijn op dit ogenblik bezig met het inplannen om dat overleg te kunnen uitrollen en daar verder mee te kunnen. Ik heb vandaag dus nog niet de exacte data waarop dat gebeurt, maar we gaan dat zeker doen. In december hebben we ook nog samengezeten met de gouverneur van West-Vlaanderen. Ik denk ook dat zij daaromtrent zeker vragende partij zijn, gezien de problemen die er nu zijn.
U vroeg dan nog specifiek om ook eens naar zo’n snelwegparking te gaan waar het probleem rijst. Ik ben in het kader van de rondgang die we hebben gedaan met De Werkvennootschap in Brussel al een snelwegparking gaan bezoeken, maar ik heb daar uiteraard geen probleem mee. Misschien kunnen we zelfs het overleg als dusdanig dat we straks zullen hebben met de lokale besturen, de gouverneur en de federale overheid, desgevallend ook op een snelwegparkingplaats invoeren. Dat wil ik zeker wel mee in overweging nemen, zodat we ons wel degelijk allemaal bewust kunnen zijn van de problematiek, maar ik denk dat iedereen, gezien de vragen die iedereen heeft gesteld, daar al wel heel duidelijk van op de hoogte is.
Ik hoor hier ook zeggen dat private firma’s de uitzondering moeten zijn. Ja, het is en blijft in eerste instantie een problematiek van openbare veiligheid, maar opnieuw, ik denk dat elke overheid haar verantwoordelijkheid moet nemen. Opnieuw, wij hebben een aantal snelwegparkings in eigen beheer. Een aantal hebben wij in concessie gegeven. Als zich daar een probleem voordoet, dan denk ik dat wij als Vlaamse overheid ook een bijdrage moeten leveren om te zien hoe we kunnen zorgen voor de veiligheid, want, opnieuw, die rustpunten moeten veilig kunnen worden gebruikt. Daarom doen we dat ook. Of dat straks, in de toekomst nog nodig moet zijn, zullen we echter bekijken na een grondige evaluatie.
Mevrouw De Vreese heeft het woord.
Minister, bedankt voor uw antwoord. Ik kijk ernaar uit om samen met u die parkings te bezoeken. Veiligheid vormt de basis voor een goed functionerende samenleving. De problematiek van de transmigranten, de mensensmokkel en de aanpak ervan bevindt zich inderdaad voor een groot stuk op federaal niveau, bij de minister van Binnenlandse Zaken en bij de minister van Asiel en Migratie. Ik pleit dan ook voor meer controles, een deftige inzet van die privébewakingsfirma’s en een migratiebeleid met visie, onder andere door een degelijk terugkeerbeleid en een betere bewaking van onze Europese buitengrenzen.
De brexit komt eraan en dat kan ook een impact op ons verkeer hebben. Er komen misschien bijkomende controles door de Britten en dus misschien langere files. Ook dat kan een impact op de hele problematiek hebben.
Ik vind het zeer belangrijk dat we op Vlaams niveau onze steen kunnen bijdragen. Er zijn veel verschillende redenen waarom dat nu moet gebeuren en waarom we daar niet langer mee moeten wachten. We moeten om verschillende redenen inzetten op een deftige beveiliging en bewaking van onze parkings.
Ten eerste is het van groot belang dat onze vrachtwagenchauffeurs hun rust op een veilige manier kunnen nemen. Ten tweede zorgt de aanwezigheid van transmigranten in de omgeving van de parkings ook voor een onveilige situatie voor onze gewone autobestuurders. Als die mensen tijdens een actie plots de autostrade oversteken, wordt dat een onveilige situatie voor die mensen zelf en voor onze autobestuurders. Ten derde is de economische schade die onze bedrijven lijden, enorm. Dit is nog niet aan bod gekomen. Als een transmigrant in een vrachtwagen met voedingsproducten is geklommen, bijvoorbeeld, moet de volledige lading worden vernietigd. Bovendien riskeren de bedrijven nog een boete.
Ik vraag dat de strijd tegen de mensensmokkel ook voor de Vlaamse Regering een prioriteit is. Dit ligt grotendeels bij de federale overheid, maar ook de Vlaamse overheid kan haar steen bijdragen. We moeten de mensensmokkelaars ontraden de Vlaamse parkings te gebruiken. We zien dat het effect heeft. Met de controles op de parkings wordt de mensensmokkelaars ontraden om langs die parkings te werken.
Minister, ik ben blij dat u met de verschillende overheden wilt samenwerken en dat u probeert de lokale besturen mee te krijgen. Dat is een zeer belangrijk punt. Als u de lokale burgemeesters niet meekrijgt, kunnen we wel willen dat de parkings niet worden gesloten, maar we hebben in het verleden al gezien dat die parkings soms eenzijdig worden afgesloten. We moeten met een mooi, deftig plan een draagvlak creëren waar we verder op kunnen werken. We moeten op basis van objectieve criteria verder evalueren op welke wijze we de middelen zo efficiënt mogelijk kunnen inzetten.
De vraag om uitleg is afgehandeld.