Report meeting Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking, Toerisme en Onroerend Erfgoed
Report
De heer Sintobin heeft het woord.
Minister, ik heb via de secretaris geprobeerd om hier een filmpje te vertonen, maar dat is niet gelukt. Ik veronderstel dat u weet waarover het gaat. Ik werd er zelf attent op gemaakt via de sociale media. Het is een toeristisch promofilmpje voor België dat werd gemaakt door Global Movie Productions. Het filmpje op zich is wel mooi, maar de bedoeling volgens lalibre.be is om aan buitenlandse vrienden te kunnen antwoorden op hun vraag waarom je fier bent Belg te zijn. Het strafste is dat er staat: “La prochaine fois, répondez-lui par ce petit film, initié par les régions du pays pour développer leur tourisme.” Het is duidelijk dat in het artikel de regio’s worden betrokken bij dit filmpje. De rest hebt u ongetwijfeld zelf gelezen. Wat me een beetje verbaasde, is dat bij de start van het filmpje het logo van Wallonie-Bruxelles verschijnt, maar ook dat van Toerisme Vlaanderen.
Minister, wie is verantwoordelijk voor dit filmpje? Wat is het opzet? Wat is de doelgroep van dit promofilmpje? Op welke wijze is Toerisme Vlaanderen hierbij betrokken, aangezien het logo bij de start van het filmpje verschijnt? Werd hiervoor een budget uitgetrokken bij Toerisme Vlaanderen? Zo ja, hoeveel? Wat is uw reactie op de betrokkenheid van Toerisme Vlaanderen bij dit, voor zover ik weet, eentalig promofilmpje?
Minister Weyts heeft het woord.
Ik heb gezien dat ik er op de sociale media onmiddellijk van werd beschuldigd een nieuwe campagne op poten te hebben gezet. Ik kan u geruststellen: dat was voor mij ook een verrassing.
Bij het begin al had ik vastgesteld dat dit buiten ons medeweten en zonder samenwerking was opgezet. Een attente toeschouwer had direct gezien dat het logo dat gehanteerd werd, gedateerd was. Het was een oud logo van Toerisme Vlaanderen en het stond er een beetje vreemd op, wat amateuristisch. Vervolgens was het wel een vrij professioneel filmpje qua beeldmateriaal, maar de begingeneriek was zeer amateuristisch, wat erop duidde dat er iets niet in de haak was.
Het filmpje is gerealiseerd door iemand van Franse afkomst, die al een tijd in België woont en werkt. De vraag over fier Belg zijn, was voor die persoon dus niet relevant. Het is een privé-initiatief, dat zonder toestemming van Toerisme Vlaanderen en Wallonie-Bruxelles de logo’s heeft gebruikt. Toerisme Vlaanderen werd niet inhoudelijk bevraagd en er werd ook geen beeldmateriaal van Toerisme Vlaanderen gebruikt.
Ondertussen zijn er contacten geweest met de betrokkenen en heeft de regisseur zelf voorgesteld om de logo’s te verwijderen. Ondertussen, zo heb ik begrepen, is ook het hele filmpje van internet verwijderd.
De heer Sintobin heeft het woord.
Daarmee is het mysterie opgeklaard, minister. Ik ben blij. Eerst dacht ik dat het fake news was, maar dat was het niet volgens uw antwoord. Ik ben blij dat het verwijderd is en dat Toerisme Vlaanderen daar niets mee te maken had. Het is natuurlijk wel een beetje spijtig dat mensen zomaar gebruikmaken van logo’s zonder toestemming. Het is opgelost.
Ik vind het goed dat het een Fransman was die een filmpje moest verspreiden om te zeggen ‘ik ben fier Belg te zijn’.
De vraag om uitleg is afgehandeld.