Verslag vergadering Commissie voor Algemeen Beleid, Financiën en Begroting
Verslag
De heer Lantmeeters heeft het woord.
Voorzitter, ook deze vraag om uitleg heeft betrekking op fraude. Het lijkt wel alsof ik de nieuwe fraudebestrijder ben. (Opmerkingen. Gelach)
Om mijn vraagstelling te beginnen, verwijs ik eerst naar tijdschriften en kranten. Er is momenteel geen sprake meer van de regularisering die onder toenmalig staatssecretaris Crombez en toenmalig federaal minister Turtelboom heeft gelopen. Destijds is veel geregulariseerd. Nu lezen we dat de fiscus een nieuwe regeling heeft uitgewerkt.
De mensen met zwart geld die berouw krijgen over hun zonden en zich in regel willen stellen, kunnen nog steeds ergens terecht. Minister Van Overtveldt heeft duidelijk gesteld dat de overheid mensen die naar de overheid toe stappen niet kan weigeren. Zodra ze opbiechten dat ze zwart geld hebben, zal de federale overheid met die mensen praten, de ontdoken rechten heffen en nagaan op welke wijze boetes zullen worden uitgeschreven.
Destijds was alles misschien eenvoudiger, maar daarom nog niet beter. Toen werden de successie- en registratierechten immers ook door de federale overheid geïnd. Op dit ogenblik komen die mensen bij de centrale administratie terecht. De Bijzondere Belastinginspectie (BBI) behartigt de belangen van de federale staat. We kunnen echter verwachten dat heel wat mensen die berouw krijgen over hun zonden niet enkel berouw tonen ten aanzien van ontdoken inkomstenbelastingen, maar ook ten aanzien van ontdoken successie- en registratierechten. Wat de successierechten betreft, kan dat zeer duidelijk zijn. Als ik naar de huidige tarieven kijk, vraag ik me af wie allemaal probeert een heffing van 65 procent te ontduiken.
In elk geval komen die mensen bij de federale overheid terecht. Sinds 1 januari 2015 staat Vlaanderen echter zelf in voor de inning van de successie- en registratierechten. Dit betekent dat de BBI en VLABEL afspraken moeten maken over de wijze waarop dit zal worden behandeld.
Minister, is er overleg tussen de BBI en VLABEL over de wijze waarop de ontdoken successie- en registratierechten worden afgehandeld? De overheid kan slechts een sanctie of boete opleggen voor dezelfde of samenhangende feiten. Welke administratie bepaalt deze geldboete? Hoe wordt een boete betaald en verdeeld? Welke ambtenaar is bevoegd om de rechtzetting goed te keuren? Hoe zal de administratieve geldboete tussen de federale en de Vlaamse schatkist worden verdeeld?
De heer Crombez heeft het woord.
Minister, bent u het eens met de federale minister van Financiën dat een administratie iemand die tot inkeer komt, om het in het Nederlands te zeggen, niet kan weigeren?
Minister Turtelboom heeft het woord.
Voorzitter, net als in verband met de rulings, die we hier enkele weken geleden hebben besproken, hebben we hier met min of meer gemengde dossiers te maken. De FOD Financiën en VLABEL zijn hier allebei bij betrokken.
VLABEL en de BBI hebben al een eerste gesprek gevoerd over de wijze waarop de dossiers waarin sprake is van ontdoken erfbelasting moeten worden afgehandeld. De komende weken en maanden zal verder worden onderzocht in welke mate deze samenwerking nog kan worden geconcretiseerd en uitgebouwd. Het is de bedoeling te komen tot een protocol met heel duidelijke afspraken. De focus zal ongetwijfeld op de informatie-uitwisseling tussen de BBI en VLABEL liggen. VLABEL zal in elk geval de eventuele achterstallige erfbelasting innen. Dit is een gevolg van de overname op 1 januari 2015 van de in het Vlaamse Gewest gelokaliseerde registratie- en erfbelasting.
Zoals daarnet is gesteld, kan de overheid voor dezelfde feiten of voor wezenlijk samenhangende feite slechts een sanctie opleggen. VLABEL is bevoegd om in verband met de erfbelasting boetes of een belastingverhoging op te leggen. De boetes en de belastingverhogingen zijn vastgelegd in de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 september 2013, gewijzigd en aangevuld bij decreet van 19 december 2014.
Alle aangiftes met betrekking tot de erfbelasting, met inbegrip van laattijdige en nieuwe aangiftes, worden door de afdeling Taxatie van de VLABEL verwerkt. De belastingplichtige kan verzuimen rechtzetten door spontaan een verbeterde of bijvoeglijke aangifte in te dienen. Indien een spontane aangifte uitblijft, kan de afdeling Taxatie tot een ambtshalve begroting van het verzuimde tarief overgaan en de hierop berekende rechten inkohieren en invorderen. Bijgevolg zijn de personeelsleden van de afdeling Taxatie bevoegd om over rechtzettingen van de ontdoken erfbelasting te oordelen.
De opbrengsten van de belastingverhogingen komen integraal ten goede aan de Vlaamse schatkist. Het feit dat hierbij gebruik wordt gemaakt van door de BBI aangeleverde informatie, verandert hier vanzelfsprekend niets aan.
De heer Lantmeeters heeft het woord.
Als ik het goed begrijp, werken die administraties momenteel langs elkaar. Ze zorgen elk voor de toepassing van de eigen wetgeving en voor de eigen aanslagen en de inning van de bedragen en de boetes en interesten die hierop van toepassing zijn.
Ik neem aan dat er geen sprake is van een vermindering van de geldboetes of de interesten. Zodra dat het geval zou zijn, zou een overheid een andere overheid op zijn minst beïnvloeden of zelfs benadelen. Als ik het goed begrijp, werken beide overheden momenteel langs elkaar heen. De Vlaamse overheid zorgt voor de volledige inning van de ontdoken successierechten, met inbegrip van de volledige geldboetes en de volledige interesten.
De heer Crombez heeft het woord.
Eerlijk gezegd, hebben de discussie en het antwoord me verrast. Al zo lang er zuiver regionale belastingen zijn, worden die geïnd waar ze worden aangegeven. Er zijn afspraken met betrekking tot de volledige doorbetaling van de rechten die op een bepaald niveau gelden.
Dit betekent dat de aangifte van de personenbelasting bij de federale overheid gebeurt. Indien dit ook successierechten omvat, wat een Vlaamse materie is, wordt de aangifte door de federale overheid verwerkt en worden die rechten integraal, met inbegrip van de boete, doorgestort.
Er is geen reden waarom dit nu zou veranderen, tenzij tijdens de discussie zou worden gesteld dat we naar de hoofdsom in de aangifte moeten kijken. Als een aangiftedossier echter verschillende belastbare materies omvat, is er echter geen scheiding van het dossier. Dat is nooit het geval geweest. Dat is een nieuw element van de discussie.
Het lijkt er hier op dat die scheiding er zou komen. Ik vind dat nieuws. Dat is niet zo evident. Uit het antwoord blijkt dat er een scheiding zou komen. Aangezien de bestaande regeling bij mijn weten nooit in vraag is gesteld, vind ik dat niet zo evident. Het zou administratief trouwens ook vreemd zijn. Dit punt is al in de vraagstelling vermeld. Noch het onderzoek, noch de boete kunnen worden gedeeld. In dat geval zouden we twee administraties naast elkaar hetzelfde laten doen.
Minister, uw antwoord heeft me zeer verrast. Bovendien heb ik u geen antwoord op mijn korte vraag van daarnet horen geven.
Minister Turtelboom heeft het woord.
Ik wil hier nog even op ingaan. Dit is natuurlijk een gevolg van de overdracht. Sinds 1 januari 2015 is de federale overheid niet meer bevoegd. Het gaat dan ook om een nieuw feit. Een nieuwe administratie is nu bevoegd. Het is echter belangrijk dat het volgens de informatie niet om een fiscale amnestie, regularisatie of iets dergelijks gaat. Het gaat om spontane aangiften en rechtzettingen door belastingplichtigen van in het verleden niet aangegeven inkomsten of activa. Door middel van een bijvoeglijke of verbeterde aangifte kan er een herbelasting komen.
Op dit ogenblik werken beide administraties nog los van elkaar. Het protocol bevindt zich echter in een laatste fase. Dit moet zo snel mogelijk worden stopgezet. Uiteraard zullen de gewone rechten en boetes in principe nog verschuldigd zijn. We willen die samenwerking. We werken punt na punt alles weg. We gaan na op welke vlakken er samenwerking en protocolakkoorden moeten komen om de overdracht van gegevens en een goede samenwerking gemakkelijk tot stand te kunnen brengen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.