Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer de Kort heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, de heer Ceyssens had het al over de toekomstige Vlaamse spoorstrategie. Ik heb een vraag toegespitst op NMBS Logistics. In de pers lezen we dat het met NMBS Logistics niet goed gaat, en dat het op zoek is naar kapitaal. Voor de herkapitalisering van NMBS Logistics zou 60 tot 70 miljoen euro nodig zijn. De Vlaamse havens, de SNCF, de Gimv en Sogepa worden als potentiële partners genoemd. De inbreng van de havens zou eerder bescheiden en tijdelijk zijn. De potentiële partners, zoals de Vlaamse havens, dringen aan op een actualisering van het bedrijfsplan van NMBS Logistics, aangezien het bedrijf de jongste maanden verschillende klanten is kwijtgeraakt aan Deutsche Bahn.
De potentiële partners willen meer garanties over de productiviteit en de sociale vrede. Dat is ook wat de spoorbonden vragen: wij willen een duidelijk sociaal plan. De Waalse minister voor infrastructuur heeft in januari gezegd dat de Waalse overheid een bijdrage van 10 miljoen euro wil leveren voor NMBS Logistics, als hij in ruil daarvoor medezeggenschap krijgt in het commercieel beleid en als dat een return voor de Waalse bedrijven oplevert.
Minister, zal de Vlaamse Regering een gelijkaardig initiatief nemen? Wat zijn hier de voordelen en pijnpunten? Hoe wilt u daarbij een return voor de Vlaamse bedrijven creëren?
Minister Weyts heeft het woord.
Voorzitter, collega's, ik kan kort antwoorden, want ik heb ter zake geen vraag gekregen. De spoorwegen zijn vooralsnog – en tot onze spijt – geen Vlaamse bevoegdheid. Ik volg het logistieke beleid wel wat, en ik ken het probleem. Zo las ik dat de Waalse overheid bereid zou zijn om te participeren in NMBS Logistics. Vlaanderen heeft geen vraag in die zin gekregen. Wel weet ik dat het Gemeentelijk Havenbedrijf de vraag heeft gekregen en dat de discussie gaande is. Ik kan niet meer dan akte daarvan nemen. Ik ga er niet van uit dat de Vlaamse overheid een actieve participatie in NMBS Logistics zou nemen.
Ik dank u voor het korte antwoord. Voor ons is het van belang dat we het goederenspoorvervoer blijven opvolgen. Dat is belangrijk voor de industrie, en daarom wordt ook ondersteuning gevraagd. Voorts is het belangrijk voor de mobiliteit in Vlaanderen. Het spoorvervoer is erg belangrijk voor de hinterlandverbindingen van onze havens.
Daarom is het van belang dat de Vlaamse overheid verder overleg pleegt met de federale overheid om te zien wat ter zake de juiste strategie is die moet worden gevolgd. Als men vraagt dat er ook een participatie vanuit de Vlaamse havens en van de Gimv zou zijn, dan is er op die manier een betrokkenheid van de Vlaamse overheid. Ik zou willen vragen dat u ter zake met de collega’s in de Vlaamse Regering overleg zou plegen om samen een strategie te bepalen en overleg te plegen met de federale overheid.
De vraag om uitleg is afgehandeld.