Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening, Energie en Dierenwelzijn
Verslag
De heer Caron heeft het woord.
Mijn fractie is niet de enige in dit Vlaams Parlement die een verbod wil instellen op het gebruik van recreatieve kieuw- en warrelnetten op het strand. Ik zeg dat ook uit respect voor de collega’s die hier al jaren militeren en daarvoor de grootste waardering verdienen. Het is niet mijn dossier in eerste instantie, er zit hier een collega niet ver van mij die daar zeker een verdienste in heeft.
Ook de Warrelniet-campagne van Natuurpunt heeft mee bijgedragen tot dat doel. Op 7 november 2014 nam de Vlaamse Regering de eerste principiële beslissing. Dat gaf hoop op een warrelvrij strand in het voorjaar van 2015. Het voorjaar is het hoogseizoen voor de recreatieve warrelnetvissers. Op de website kunt u heel goed zien wanneer de meeste slachtoffers vallen. Dat is in februari maar ook vooral in maart. De Beheerseenheid van het Mathematisch Model van de Noordzee en het Schelde-estuarium (BMM) heeft daar statistieken over bijgehouden.
Na de tweede principiële beslissing van de Vlaamse Regering op 30 januari 2015 belooft het opnieuw een dodelijk voorjaar te worden op het strand. De Raad van State krijgt nu immers dertig dagen de tijd voor het opstellen van een advies – ik weet dat dit de normale procedure is – zodat de definitieve beslissing waarschijnlijk ten vroegste op 6 maart geagendeerd kan worden. En dan moet dat besluit nog in het Staatsblad verschijnen.
Intussen kunnen de gemeenten nog volop vergunningen uitreiken aan recreatieve vissers voor het plaatsen en gebruiken van de kieuw- en warrelnetten. Enkel in Oostende en De Haan is er al een gemeentelijk verbod.
Minister, bent u bereid de besluitvorming te versnellen zodat het besluit van kracht zal zijn voor het seizoen voor de warrelnetvissers start? Zal er in voldoende controle en handhaving voorzien worden? Is er momenteel communicatie met de gemeenten zodat deze geen vergunningen meer zullen uitreiken?
De heer Vandaele heeft het woord.
Uiteraard sluit ik me aan bij deze vraag, mijnheer Caron, want ook dit dossier ligt me na aan het hart. In tegenstelling tot het dossier van de poldergraslanden waar we het daarnet over hadden, een dossier waarin men soms misschien wel een vertragingsmanoeuvre kan ontwaren, zie ik dit hier niet. Dit dossier is van een andere orde. Het stond voor het eerst in het nieuwe regeerakkoord en binnen de eerste jaarhelft van de nieuwe zittingsperiode kwam het op de tafel van de regering. Het lijkt me dan ook niet echt getuigen van veel vertragingsmanoeuvres, mijnheer Caron. Toch pleit u voor extra versnelling. Ik vind dat een beetje onheus. U kunt wel zeggen dat intussen een aantal bruinvissen aan hun einde zullen komen. Dat zal dan wel, maar ik denk toch dat dit dossier op een correcte manier wordt behandeld wat de timing betreft. Die timing is wat ze is. Of we dan nog moeten aandringen op versnelling weet ik niet.
Wat ik wel interessant vind, is het laatste punt van uw betoog wanneer u zegt dat het misschien wel nuttig is dat de kustgemeenten al op de hoogte worden gebracht van het feit dat dit in de pijplijn zit en al tweemaal op de regeringstafel is gebracht. Dat is ook doenbaar want er zijn maar tien kustgemeenten. In twee daarvan is er al een verbod, onder andere in mijn gemeente, De Haan. Het is misschien niet slecht om een brief te schrijven naar de gemeenten zodat zij al min of meer weten hoe de vork in de steel zit.
Minister Schauvliege heeft het woord.
Mijnheer Caron, ik kreeg daarnet een vraag van uw partijgenoot, de heer Vanbesien, over de Oosterweelverbinding en over het feit dat we de bezwaren en het vragen van adviezen bijzonder ernstig moeten nemen. En nu vraagt u om het dossier van de warrelnetten te versnellen en daarbij niet de geëigende procedures van verschillende adviesaanvragen en besluitvorming te respecteren. Dat lijkt me bijzonder tegenstrijdig.
De Vlaamse Regering volgt, tot spijt van wie het benijdt, de procedures zoals dat hoort en zij doet dat op een correcte manier, inclusief advies vragen en het volledige besluitvormingsproces doorlopen. Formele procedures zijn er om gevolgd te worden. Dat doen wij ook in dit dossier zonder enige vertraging.
Momenteel zitten we in de laatste fase van de procedure en wachten we op het advies van de Raad van State waarvoor officieel in maximaal dertig dagen wordt voorzien. Na ontvangst van dit advies zal het besluit voor definitieve goedkeuring aan de Vlaamse Regering worden voorgelegd en zal het vervolgens worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Tien dagen na publicatie wordt het van kracht.
De naleving van het Soortenbesluit wordt geregeld door het Milieuhandhavingsdecreet en de uitvoeringsbesluiten. Dat toezicht wordt uitgeoefend door de Natuurinspectie van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) maar ook door de reguliere politiediensten. De Natuurinspectie voert haar handhavingstaken uit conform het handhavingsplan van het ANB.
De sancties staan vermeld in artikel 16.6.1 van het Milieuhandhavingsdecreet. Schendingen worden bestraft met een geldboete van minimaal 600 euro tot maximaal 1.500.000 euro. Als een procureur beslist om een proces-verbaal niet verder te behandelen, kan dit dossier altijd worden bezorgd aan de Afdeling Milieuhandhaving die dit verder zal bekijken.
We wachten het advies van de Raad van State af voor we de communicatie over dit dossier opstarten. Er is al veel aandacht besteed aan dit dossier in de pers. Ik veronderstel dan ook dat de gemeenten al op de hoogte zijn. Het lijkt me niet wijs daar al over te communiceren zolang er geen advies van de Raad van State is. Zodra dat er is, zullen wij communiceren.
Kortom, er moet respect zijn voor procedures en inspraak zoals dat wettelijk is bepaald.
De heer Caron heeft het woord.
Minister, ik dank u voor de correcte toepassing van de procedures en van de besluitvorming, een principe dat ik zeer genegen ben, maar ik ben ook bezorgd over de gezondheid van de bruinvissen. Een goed beleid is ook een vooruitziend beleid, een voorzienigheidsbeleid. Daarmee bedoel ik dat het me zou verbazen indien de Raad van State een zodanig negatief advies zou formuleren dat het waarschuwen van de lokale besturen als een misdrijf zou kunnen worden beschouwd. Ik ben blij dat het dossier vooruit gaat, maar ik vraag ook begrip voor mijn ongedurigheid. De maand maart is het topseizoen voor warrelnetvissers. We missen dan ook een belangrijk deel van het seizoen.
Mijnheer Vandaele, ik steun u, omdat u mij in deze ook hebt gesteund wat maar zelden gebeurt, wanneer u vraagt om de lokale besturen op de hoogte te brengen, niet van de beslissing maar van de stand van zaken van de procedure.
De heer Vandaele heeft het woord.
Mijnheer Caron, elke bruinvis die aan zijn einde komt in de warrelnetten, is er een te veel. Daarnet zei ik het een beetje als boutade. Voor mij is het einddoel wel veel belangrijker. In die zin hebben we er alle belang bij, ook al duurt dat nog een aantal weken of maanden, om een duidelijke regelgeving tot stand te zien komen die liefst ook de tand des tijds doorstaat.
De vraag om uitleg is afgehandeld.