Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking, Toerisme en Onroerend Erfgoed
Verslag
De heer Caron heeft het woord.
Minister, mijn eerste vraag over Toerisme voor u is misschien een beetje een kritische vraag, maar het is een sequel. Dat ontslaat u alvast daarvan. Minstens om de vijf jaar is er een incident. Vijf jaar geleden werd zelfs een ad-hoccommissie bijeengeroepen over de toenmalige problemen van Flanders House in New York. Dat is hier vandaag blijkbaar niet anders. Ondertussen zijn er allerlei dingen gebeurd, en ik ga ervan uit dat de discussie nog een tijdje blijft doorgaan. De locatie op zich van het Flanders House vormt al die jaren al een punt van hevige discussie in dit parlement. Wie deze commissie al langer volgt, zal dat enkel kunnen bevestigen.
Ik kom to the point. Mijn vraag is al een beetje gedateerd. Ze is al langer dan vandaag opgesteld en ingediend. Er was een personeelswissel aan de leiding van het Flanders House. Het is al de derde directeur in vijf jaar. Op zo’n fantastische locatie zou je toch absoluut willen blijven, maar dat is dus niet zo. Ook het parcours van die derde directeur verloopt niet geruisloos.
Ik las deze zomer een frappante krantentitel: ‘Flanders House loopt leeg’. Uit het artikel blijkt dat op korte tijd drie mensen bij Toerisme Vlaanderen – dat is het aanknopingspunt van mijn vraag – in New York ontslagen werden en dat een vierde zelf opstapte. Na die ontslaggolf bleef er dus nog één werknemer van dat kantoor over. Ik heb mij geïnformeerd want ik kende er toevallig één iemand van. De oorzaak voor de ontslagen wordt door de ontslagen werknemers bij die directeur gelegd, die er sinds het voorjaar aan de slag is. Ik ken die persoon niet en ik wil dus mijn vraag niet personaliseren. Het gaat om de instelling en de leiding van deze instelling, toch een belangrijke overzeese plek voor ons.
Met name haar onervarenheid op het terrein en haar autoritaire houding ten opzichte van het personeel zouden ervoor gezorgd hebben dat de bom barstte. Volgens de officiële versie voldeden de werknemers niet en zouden er al onderlinge problemen geweest zijn tussen de werknemers nog voor de nieuwe directeur aan de slag ging. Minister, u kent dat soort verklaringen wel. Die kunnen altijd worden ingeroepen ‘pour s’en servir’. De betrokkenen ontkennen dit. We weten niet wie de waarheid in pacht heeft. We kennen allemaal het motto ‘Nieuwe bazen, nieuwe wetten’. Ik hoop dat het geen West-Vlaams spreekwoord is, dat het algemeen genoeg is. Maar wanneer werknemers met soms meer dan twintig jaar ervaring bij Toerisme Vlaanderen ontslagen worden door een pas aangestelde directeur, roept dit op zijn minst vragen op. Laten we dit ernstig nemen, zeker wanneer het om zowat het hele personeelsbestand gaat van dat buitenlandkantoor van Toerisme Vlaanderen.
De vraag is dan ook of de nieuwe directeur de juiste vrouw op de juiste plaats is. De CEO van Toerisme Vlaanderen reageerde in de pers door zijn volste vertrouwen uit te spreken in de nieuwe directeur. Allicht normaal, zou ik zeggen, aangezien hijzelf, samen met twee dichte medewerkers, de jury vormde in de selectieprocedure. Het is logisch dat een leidend ambtenaar tot nader order zijn medewerkers beschermt.
Minister, zonder in detail door te gaan op persoonlijke zaken, wil ik graag dat dit probleemdossier wordt afgehandeld. Vandaar mijn vragen. Geniet de directeur nog steeds uw volste vertrouwen, ook na hetgeen de voorbije maanden is gebeurd? Volgens welke procedure verliep de aanstelling van de directeur? Ik zou daarbij ook kunnen vragen in welke mate er ook externe juryleden bij werden betrokken. Was het niet louter een kwestie van interne aanstelling, met alle bijgedachten die je daarbij kunt hebben? Zijn alle ontslagen al administratief en juridisch afgehandeld of lopen er nog procedures? Worden er ontslagvergoedingen betaald? Zo ja, om welke bedragen ging het? Of om welke regeling, want het gaat hier niet om de bedragen maar uiteraard om de regeling? Werden de ontslagen medewerkers ondertussen vervangen? Hoe verliep deze aanwervingsprocedure? Welke invloed hadden de ontslagen op de continuïteit van de werking? Dat kan toch niet anders dan een groot effect hebben. Zit deze werking ondertussen opnieuw op kruissnelheid of integendeel in een dip?
Mevrouw Turan heeft het woord.
Voorzitter, proficiat met uw aanstelling en bedankt om mij het woord te geven.
Mijnheer Caron, ik vind dit een zeer terechte vraag. Als nieuw lid van deze commissie wil ik uw vraag naar één bepaald Flanders House veralgemenen en opentrekken naar alle huizen, zodat wij vanuit de commissie een inzage kunnen hebben in de budgetten, de aanstellingen en de werking. Het zou voor alle commissieleden nuttig zijn om te weten waarover we het hebben. Hier is de vraag gesteld naar één specifiek geval. De procedure die hier zal worden uitgelegd, is waarschijnlijk ook van toepassing op de andere huizen. Een algemene informatie over al deze huizen zou erg van pas komen en zou ik in elk geval zeer appreciëren.
De heer Van Overmeire heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, de vraagsteller heeft gelijk als hij zegt dat het Flanders House in New York een moeilijke start heeft gekend en dat daar wel wat problemen zijn geweest. Het is heel goed dat we die problemen in dit huis kunnen aankaarten en er in openheid over van gedachten kunnen wisselen.
We moeten er ons wel voor hoeden om ons daar al te vrolijk over te beginnen maken. De Vlaamse Huizen, die verschillende vestigingen die we hebben, hebben een groot potentieel. Het doet mij dan ook plezier dat de Vlaamse Regering er in haar regeerakkoord, meer nog dan in de vorige legislatuur, aandacht aan wil besteden, en meer dan in het verleden wil onderzoeken op welke manier we dat kunnen optimaliseren.
New York is absoluut niet de gemakkelijkste post. Ik heb zelf al een paar keer het genoegen gehad om daar langs te gaan. Wie er al geweest is, kent de omstandigheden. Ik hoef nu niet uit te weiden over het feit dat de werking daar, om allerlei redenen, ook externe, soms heel moeilijk is.
De collega heeft de problemen die zich daar voordoen, al aangehaald. Eigenlijk moet je dat wat ruimer bekijken, voor alle Vlaamse Huizen. Je hebt Vlaamse Huizen met telkens drie entiteiten: een vertegenwoordiger van de Vlaamse Regering, Flanders Investment & Trade (F.I.T.) en Toerisme Vlaanderen. Een van de vragen die nu voorliggen, collega’s, is hoe die drie entiteiten met elkaar omgaan binnen datzelfde gebouw.
Ik stel vast dat daar in het regeerakkoord een oplossing voor wordt aangereikt, minister. Ik citeer: “We brengen in elk partnerland de vertegenwoordigers van de Vlaamse Regering, F.I.T. en Toerisme Vlaanderen zoveel mogelijk samen op één werkplek met één centraal aanspreekpunt en één gezamenlijk actieprogramma en missiedocument.” Dat is allemaal nieuw. Dat zijn mijns inziens grote stappen vooruit. Verder lezen we: “Indien meerdere buitenlandvertegenwoordigers in hetzelfde land op post zijn, krijgt de vertegenwoordiger van de Vlaamse Regering een coördinerende taak.” Daaruit blijkt al dat de Vlaamse Regering met grote ernst naar die Vlaamse Huizen wil kijken en de werking ervan wil optimaliseren. Ik ben heel geïnteresseerd om, samen met minister-president Bourgeois, het debat daarover te voeren.
Wat deze specifieke situatie betreft, wil ik even focussen op de herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Er is momenteel een actie bezig, gericht op de Angelsaksische landen. Ik ga ervan uit dat het dan vooral over het Gemenebest gaat. Engeland was al vanaf 1914 bij de Eerste Wereldoorlog betrokken, samen met de rest van de Commonwealth, toen nog het British Empire. De Verenigde Staten zijn pas in 1917 in de oorlog gestapt. Toch mag ik aannemen dat vanuit het Flanders House in New York ook die Noord-Amerikaanse markt van het vredestoerisme bediend wordt. Als u daarover informatie heeft, had ik graag wat toelichting van u gekregen. Kwijt het Flanders House in New York zich, in de huidige samenstelling, inderdaad van die taak?
De heer Verstreken heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, ik heb ook al twee keer het genoegen gehad om een kijkje te gaan nemen in het Flanders House. Ze zitten daar mijns inziens een beetje verdoken, weliswaar vlakbij Times Square, zeer hoog, met een uniek zicht, maar het is niet heel toegankelijk. Dan is de vraag of dat op lange termijn goed is. Blijven ze daar, of kijkt men misschien beter uit naar de aankoop van een huis? Had men dat indertijd gedaan, dan hadden we nu een serieuze meeropbrengst voor Vlaanderen. Maar goed, die beslissing is genomen.
Het zou misschien wel goed zijn om eens na te denken of er een mogelijkheid bestaat om het op een andere locatie onder te brengen, zodat we ook visuele uitstraling kunnen geven, op een gelijkvloerse of eerste of tweede verdieping, zonder dat je door twintig security checks moet passeren, zodat men daar gewoon binnen en buiten kan wandelen, foldertjes meenemen enzovoort. Ik denk dat dat goede pr zou zijn.
Daarnaast zijn er de grote strategische lijnen die moeten worden uitgewerkt. Dat kan niet als er een slechte sfeer heerst. Er was een etterende buil, zo hebben we in de pers gelezen. Ik denk dat het goed is om nu met een schone lei opnieuw te beginnen. Er is ook een nieuwe minister van Toerisme – niet dat de vorige zijn job niet goed deed, integendeel. De strategische lijnen die de afgelopen jaren werden aangehaald, kunnen behouden blijven.
In het regeerakkoord staan een aantal lijnen. De nieuwe vertegenwoordiger van de Vlaamse Regering zou misschien ook een verzoenende rol kunnen spelen wat betreft het personeelsbeleid. Daarom wou ik graag vernemen wanneer die wissel van de vertegenwoordiger van de Vlaamse Regering plaatsvindt. En wilt u ook nadenken over een kosten-batenanalyse met betrekking tot de locatie? Is dit wel de juiste locatie, of moet het misschien een andere locatie krijgen? We moeten Toerisme Vlaanderen ook de volle vrijheid geven en hen ondersteunen in de beleidsopties die ze hebben genomen, want daar zitten zeer goede zaken in, ook in het kader van Wereldoorlog I en zo meer.
Minister Weyts heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, voor alle duidelijkheid: de aangehaalde problematieken en vragen gaan niet over de werking van een Flanders House as such, wel over de werking binnen Toerisme Vlaanderen en de delegatie die aldaar in New York aanwezig is. Het gaat dus ook niet over de verhoudingen tussen F.I.T. en Toerisme Vlaanderen en andere. Daar heeft het niet mee te maken, wel met problemen binnen de delegatie van Toerisme Vlaanderen in New York. Het gaat ook niet over de vertegenwoordiger van de Vlaamse Regering in New York. Ook daaromtrent zijn in de pers een aantal verhalen verschenen.
Concreet gaat het over het ontslag van twee medewerkers van Toerisme Vlaanderen in New York, die hun kantoor hebben in het Flanders House. Twee mensen zijn ontslagen, twee mensen zijn opgestapt. Het verhaal van een van hen hebben we trouwen kunnen lezen in de pers – met een ietwat gekleurde versie van de feiten, dat spreekt voor zich.
In die artikels laat men het uitschijnen alsof de komst van de nieuwe directeur alles aan het rollen heeft gebracht, quod non. Er waren daarvoor al heel wat interne problemen, en die zijn na het aantreden van de directeur uitgebarsten. Maar er waren dus al langer spanningen tussen de verschillende medewerkers. Toerisme Vlaanderen had trouwens zelf al tekortkomingen vastgesteld in het individueel functioneren van personeelsleden, die dan later ook ontslagen zijn.
Voor die ontslagen waren er trouwens goede redenen, maar het gaat hier om interne personeelszaken, daar kan ik niet nader op ingaan. Dat het gaat om disfunctioneren, spreekt in zulke gevallen voor zich.
De directeur van Toerisme Vlaanderen in New York geniet het volste vertrouwen. Zij heeft een erfenis gekregen. De administrateur-generaal heeft in het verleden het diensthoofd Focusmarkten diverse keren naar het kantoor gestuurd, dus nog voordat zij naar daar vertrokken is. In zijn naam is hij toen gesprekken aangegaan met het toenmalige team. Nu heeft de nieuwe directeur alle kansen gekregen die iedereen in een nieuwe functie verdient. Dat heeft de ontslagen niet kunnen verhinderen.
Intussen is het team in New York opnieuw versterkt met een persmedewerker en een verantwoordelijke voor Trade. Daarnaast gaat er binnenkort een nieuwe officemanager aan de slag. Volgens mijn informatie heeft de nieuwe directeur zich sinds haar aantreden getoond als een competente, sterke en gedreven persoon, een directeur met de juiste managementkwaliteiten.
Wat het HR-beleid in het kantoor tijdens de voorbije zes maanden betreft, is er nauwe aansturing vanuit Brussel, vanuit Toerisme Vlaanderen.
De selectieprocedure voor directeur was een uitgebreide procedure gevoerd door selectiekantoor Hudson en is in verschillende fasen verlopen. Er werd gestart met een cv-screening, gevolgd door een Skype-gesprek met de overgebleven kandidaten. Er zijn natuurlijk zowel kandidaten van de thuismarkt in Amerika als vanuit Vlaanderen. Voor de eerste gesprekken werd dan ook Skype toegepast. Dat leidde tot een selectie van een twintigtal kandidaten. Zij werden uitgenodigd voor een assessmenttest. Ook daar werd de procedure begeleid door Hudsonmedewerkers, met betrokkenheid van Toerisme Vlaanderen, dat altijd de resultaten gevalideerd heeft.
Eigenlijk is het agentschap pas op de voorgrond getreden toen er nog vier kandidaten overbleven waaruit een gelukkige geselecteerd diende te worden door een jury die bestond uit de administrateur-generaal van Toerisme Vlaanderen, het diensthoofd Focusmarkten, een expert van Hudson en een expert marketing. Blijkens mijn informatie is die jury heel snel tot een unaniem oordeel gekomen, zowel op basis van de marktkennis als met betrekking tot de managementvaardigheden van de betrokken directeur. Die heeft trouwens begin februari eerst een thuisopleiding gekregen hier in Brussel van een drietal weken, om vervolgens naar de Verenigde Staten te vertrekken.
De ontslagen zijn administratief en juridisch afgehandeld. Er loopt geen enkele procedure meer. De ontslagvergoedingen zijn betaald. De twee medewerkers die ontslagen werden, hebben een ontslagregeling gekregen, die trouwens beter is dan bepaald in het Amerikaans arbeidsrecht. Ze hebben allebei loon- en vakantiedagen uitbetaald gekregen tot begin juli en de verzekering voor gezondheidszorg is betaald. De medewerker die een lange staat van dienst had en als eerste zelf ontslag heeft genomen, is uitbetaald voor april en de uitstaande vakantiedagen, ook de verzekering voor gezondheidszorg liep tot eind april. De tweede medewerker die zelf ontslag nam, had een tijdelijk contract en had dus geen vergoedingsvoorwaarden.
De ontslagen medewerkers zijn vervangen. Er is een nieuwe persattaché aangeworven, zoals gezegd. Na een aanwervingsprocedure met drie gespreksronden werd in de Verenigde Staten een nieuwe tradesmanager aangeworven. Er is een vacature gepubliceerd voor office manager in de Verenigde Staten. Daarvoor heeft een medewerker van het hoofdkantoor in Brussel zich kandidaat gesteld. Hij werd geschikt bevonden en zal eerstdaags naar New York vertrekken. Hij zal ook deeltijds taken als projectmanager uitoefenen. Al die aangeworven nieuwe medewerkers hebben een tijdelijk contract van één jaar. Dat maakte dat de procedure versneld kon worden.
De impact van de ontslagen was blijkbaar beperkt want Toerisme Vlaanderen heeft de geplande activiteiten tijdens de gehele overgangsperiode uitgevoerd op de Amerikaanse markt. Er wordt nu sterk ingezet op de herdenking van de Eerste Wereldoorlog, maar vooral richting Canada dat vlakbij ligt. In dat opzicht kan ik u zeggen dat er een persdelegatie van Amerikaanse en Canadese journalisten op 17 oktober aanwezig zal zijn in het kader van de evenementen van het Light front in de Westhoek. Er zijn verschillende initiatieven georganiseerd.
Voor de komende vier jaar blijft Canada een van de belangrijkste markten om te bewerken in het kader van die activiteiten rond de Eerste Wereldoorlog. Er is een partnerschap met het Canadian War Museum in voorbereiding. Er is een actieplan uitgewerkt rond de Canadese en Amerikaanse markt voor 2015. In augustus waren ze aanwezig op de Travel Week, een groot evenement van touroperators in Las Vegas. Men heeft deelgenomen aan een interbike, dat is een business-to-business-beurs (B2B) rond fietsen samen met Eddy Merckx Cycles. Men was aanwezig op de Tomorrowworld in Atlanta eind september. Er is opnieuw een B2B-bijeenkomst rond het Red Star Line Museum. Zo zijn er nog andere activiteiten. Ik denk dat het kantoor opnieuw op volle toeren werkt. In tegenstelling tot de suggesties, is de discussie gestopt.
De heer Caron heeft het woord.
Ik dank u voor uw antwoord, minister. Het is het verwachte antwoord, maar ik waardeer het. Merkwaardig dat de ontslagen geen of weinig invloed hebben op de werking. Laat ons eerlijk zijn, dat is toch merkwaardig als het om zo’n kleine equipe gaat. Ik betreur dat helemaal niet, ik ben daar gelukkig om, ik kan niet anders. Dat roept andere vragen op, maar het gaat te ver om die hier te bespreken.
Met betrekking tot de selectieprocedure wil ik zeggen dat ik er altijd enige moeite mee heb als voor die functies alleen mensen van de eigen organisatie in de jury zitten. Drie van de vier mensen in de jury kwamen uit Toerisme Vlaanderen. Misschien is het goed om in de jurering een grotere betrokkenheid te hebben van actoren van het toeristische veld. Hudson heeft de voorselectie gedaan maar niet de finale beslissing getroffen. Ik pleit voor meer externe betrokkenheid in jury’s, al was het maar om elke vorm van verdachtmaking of vriendjespolitiek of wat het ook mag zijn te vermijden. Ik geloof u op uw woord als u zegt dat men snel en eenduidig tot een besluit is gekomen. Niettemin is objectivering hier gewenst.
Ik heb nooit het genoegen gehad om in New York zo hoog op te stijgen. Ik ken een aantal van de buitenlandkantoren van Toerisme Vlaanderen op andere plekken die schitterend werk leveren en andere die minder goed werken. Dat is altijd zo. Hier moet eens bekeken worden hoe we wat meer de voetjes op de grond kunnen houden. Er moet wat meer zichtbaarheid zijn voor dat toerismekantoor, misschien ook voor de hele Vlaamse vertegenwoordiging in New York. Dat moet niet op de zoveelste verdieping van een anonieme building zitten. Die locatie is misschien prestigieus maar staat ver van de mensen.
Ik kan ondersteunen wat er gebeurt in verband met de Eerste Wereldoorlog en met het maken van promotie voor de activiteiten in Vlaanderen. Vooral Canada had inderdaad een grote betrokkenheid bij de Eerste Wereldoorlog. Dat is een vraag voor een andere keer.
Mijnheer Van Overmeire, ik neem een typerend citaatje van u. U hebt het over: “de markt bedienen met vredestoerisme”. Dat is een belangrijke taak, maar de herdenking van de Eerste Wereldoorlog mag ook wel meer zijn dan alleen maar een commercieel gegeven. We hebben die discussie tijdens de vorige legislatuur gevoerd met de collega’s die mee waren naar Londen. Toen werden ook andere dimensies aangeraakt. Ik hoop dat dit ook in de Verenigde Staten zo is.
Ik wil de verdere evolutie van die buitenlandkantoren volgen. Voorzitter, misschien is het een goed idee om specifiek met de mensen van Toerisme Vlaanderen daaraan aandacht te besteden.
Mevrouw Turan heeft het woord.
Ik sluit mij aan bij de bedenkingen van de heer Caron.
De heer Van Overmeire heeft het woord.
Minister, ik ben blij met uw antwoord. Zoals, denk ik, alle collega’s hoop ik dat de rust daar nu is teruggekeerd en dat men er op een efficiënte manier kan voortwerken.
Mijnheer Caron, “de markt bedienen met vredestoerisme” – u zegt het wat provocerend. Voor mij en voor u en voor iedereen is ‘100 jaar Groote Oorlog’ veel meer dan alleen maar vredestoerisme. Maar Toerisme Vlaanderen verkoopt natuurlijk wel toeristische producten. Daarnaast heb je een vertegenwoordiging van de Vlaamse Regering die het algemene concept 100 jaar Groote Oorlog en alles wat daarrond hangt ook kan promoten. Maar in essentie gaat het hier over Toerisme Vlaanderen, dat een toeristisch product tracht te verkopen. We hebben het hier louter daarover. Daarover ging uw vraag, en dat heeft de minister trouwens ook gezegd.
Ik heb een gevoel dat deze locatie nog wel zal terugkomen in deze commissie. Ik ben ook vragende partij voor dit interessante debat. Men moet er zich natuurlijk voor hoeden om dat kantoor te zien als een plek waar de New Yorker langskomt en binnenloopt om zijn ticket en zijn hotel te bestellen. Zo is het natuurlijk niet. Dit is kantoorruimte voor een dienst die de hele Noord-Amerikaanse markt bedient, de Verenigde Staten en Canada. Dat zijn, ruw geschat, 500 miljoen mensen of toch iets van die grootteorde. Dan is het goed dat je een prestigieuze locatie hebt waar je allerlei mensen kunt ontvangen. Of dat de optimale locatie is, daarover kunnen we verder discussiëren. Maar we moeten dit niet overdrijven. De kantoren van Toerisme Vlaanderen zijn niet de plek waar je je ticket gaat bestellen of je hotel gaat reserveren. Je moet dat een beetje in die context zien.
Deze discussie komt zeker terug, waarschijnlijk al bij de bespreking van de beleidsnota.
De heer Verstreken heeft het woord.
Het belangrijkste is dat de werking goed functioneert. Minister, gezien uw antwoord heb ik er alle vertrouwen in dat Toerisme Vlaanderen ook in de toekomst vanuit Amerika zal blijven zorgen voor de nodige inkom in toerisme. Als ik het mij goed herinner, evolueren de cijfers wat de aankomsten betreft in ‘Destination Flanders’ in de positieve richting. Dat is toch de hoofdbetrachting.
Ik plaats nog een kleine voetnoot bij wat de heer Caron zei over het jureren. Ik weet natuurlijk niet waarop men beoordeelt. Marketing is belangrijk, maar in heel wat van die zaken die met Toerisme Vlaanderen en met de vertegenwoordiging van de Vlaamse Regering te maken hebben, zijn sociale capaciteiten ook belangrijk. Zo is een goede teamspirit goud waard voor een goede werking.
Minister Weyts heeft het woord.
De Flanders Houses over de hele wereld zijn inderdaad de bevoegdheid van de minister-president in zijn hoedanigheid van minister van Buitenlands Beleid. Wij maken gebruik van zijn stulpje in New York.
De heer Van Overmeire zegt terecht dat het niet de bedoeling is om in New York een publieksdisplay te hebben. Toerisme Vlaanderen werkt vooral vanuit een business-to-businessbenadering. Het is niet de bedoeling die 500 miljoen mensen te ontvangen. Zoveel brochures hebben we niet.
Het lijkt mij nogal evident dat Toerisme Vlaanderen die jury zelf samenstelt, gelet op het gegeven dat het gaat om de selectie van eigen personeel en vertegenwoordiging. Het tegenovergestelde zou een beetje absurd zijn. Daarbij laat Toerisme Vlaanderen zich bijstaan. Een op vier is een externe partner.
Mijnheer Verstreken, managementvaardigheden en social skills zijn belangrijk. Het gaat niet enkel om de zuivere kennis van het toerisme en de toeristische ontwikkeling. De betrokkene werd ook geselecteerd op basis van haar managementvaardigheden.
De heer Caron heeft het woord.
We moeten in New York inderdaad geen publieksdisplay hebben. Maar het moet toch een plek zijn die wat meer van zichzelf is en wat makkelijker toegankelijk is en ook wat minder kost. Dat laatste punt kennen we.
Minister, wat betreft de selectiewijze ben ik het niet met u eens. Het hangt ook af van het niveau van de functies en de verantwoordelijkheid welke vorm van jurering je hanteert. Ook de managementondersteunende diensten van de andere agentschappen die op dat niveau personeel aanwerven, zoals een kantoordirecteur van Toerisme Vlaanderen, betrekken daar toch veel meer externen bij, als ik u dat mag zeggen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.