Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Een aantal sprekers nemen mogelijk deel via videoconferentie.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Minister, sinds 2018 worden alle oldtimers – dat zijn voertuigen van 25 jaar en ouder – onderworpen aan een periodieke keuring. In 2021 startte u een traject op met de betrokken stakeholders om dit systeem te evalueren en te kijken waar bijsturing noodzakelijk was. Vanaf 1 november zullen er aangepaste regels gelden voor de oldtimerkeuring. Die nieuwe regelgeving moet volgens u leiden tot meer duidelijkheid en betere instructies. Zo wordt het oldtimerverslag geïntroduceerd, komt er een vrijstelling van de periodieke keuring voor voertuigen ouder dan 1 januari 1926 en moeten eigenaars van oldtimers van voor 15 juni 1968 geen attesten meer voorleggen als de verbouwingen dateren van voor de invoering van de oldtimerkeuring in 2018.
Vorige week zondag was de nationale Dag van de Oldtimer, 16 oktober. U was aanwezig op een event in het Limburgse Genk, dicht bij ons. Daar liet u de aanwezige oldtimerliefhebbers weten dat u een audit vraagt voor alle keuringsstations en verder aan de stations zult vragen naar meer flexibiliteit bij het keuren van oldtimers, zonder daarbij natuurlijk de verkeersveiligheid uit het oog te verliezen.
Daarom de volgende vraag, minister.
Op welke manier wilt u ervoor zorgen dat meer flexibiliteit bij de keuring van oldtimers geen afbreuk doet aan de verkeersveiligheid?
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u wel, mevrouw Moors, en dank u wel ook om het zeer duidelijk te schetsen.
In 2018 is inderdaad die periodieke keuring voor de oldtimers ingevoerd. Op zich is dat natuurlijk een goede zaak. Verkeersveiligheid is van groot belang en het keuren van auto’s gebeurt vooral vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid.
Ik moet wel meegeven dat wij heel veel vragen krijgen van oldtimersverenigingen, omdat niet elk keuringscentrum op dezelfde manier omgaat met de regelgeving die in 2018 is doorgevoerd en dat er, specifiek als het gaat over bepaalde onderdelen bij oldtimers, vaak wat onduidelijkheid was en er niet altijd heel transparant mee werd omgegaan.
Wij hebben daar dan veel vragen over gekregen en dat heeft er dan ook toe geleid dat vanaf 1 november 2022 de nieuwe instructies voor de oldtimerkeuring van kracht zullen zijn. De bedoeling van deze nieuwe instructies is alleszins om meer duidelijkheid en transparantie te creëren voor de eigenaar van een oldtimer, en meer specifiek voor voertuigen die een verbouwing of een aanpassing hebben ondergaan. We willen daarmee vooral die eigenaars ontzorgen en anderzijds – tegelijkertijd – het rijdend erfgoed beschermen voor de toekomst. Dit ligt dan ook volledig in het verlengde van het besluit dat wij met de Vlaamse Regering genomen hebben op 17 juli 2022, waarbij we de oldtimerkeuring hebben gewijzigd.
Er werd in de instructies aan de keuringsinstellingen een lange inventaris van modificaties, wijzigingen of aanpassingen opgenomen die als veilig worden aangezien en waarbij enkel nagegaan dient te worden of de montage vakkundig is uitgevoerd. Op die manier denken we de eigenaar van een oldtimer voor een groot stuk te kunnen ontzorgen. Zij kunnen zelf ook die instructie raadplegen. Zodoende is het ook voor alle keuringscentra en voor alle instructies duidelijk.
Wat de audit betreft waarnaar u verwijst: wij hebben inderdaad een audit rond de keuringscentra gevraagd. Dat is niet alleen voor de oldtimers, dat is in zijn totaliteit, omdat we vaak horen dat het ene keuringscentrum niet op dezelfde manier ageert als een ander keuringscentrum. Inzake klantvriendelijkheid en aanpak, willen we daaromtrent die audit hebben, zoals we ook hier al besproken hebben in deze commissie.
Maar de flexibiliteit, die normaal vanaf 1 november in werking moet treden, heeft vooral betrekking op de instructie die er komt en die ook gekoppeld is aan het besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 17 juli 2022, dat naar al onze keuringscentra is gegaan en vanaf 1 november effectief van toepassing zal zijn. Daarbij weet ook elke oldtimereigenaar wat hij of zij kan verwachten.
Mevrouw Moors heeft het woord.
Dank u wel voor uw antwoord.
Ik heb begrepen dat er aan elke keuringsinstelling dus een lijst wordt gegeven met wat kan en wat niet kan. Ik neem aan dat dat wel duidelijk zal zijn voor de keuringscentra.
En inderdaad, … (onverstaanbaar) … ook die bewijzen om over te gaan tot de keuring en om te oordelen of het voertuig inderdaad verkeersveilig genoeg is om deel te nemen aan het verkeer … (onverstaanbaar) … de autokeuringsstations en de autokeuring spelen een cruciale rol in het veilig verkeer. Dus ik denk dat we daarmee wel verder kunnen. Dank u wel.
Ik denk dat de oldtimereigenaars hier zeer blij mee zijn.
De vraag om uitleg is afgehandeld.