Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Minister, we moeten verkeersongevallen zoveel mogelijk voorkomen en uiteraard ook dodehoekongevallen. Goed afgestelde spiegels zijn daarbij van cruciaal belang. Er zijn in Vlaanderen zeventien zogeheten spiegelafstelplaatsen. Daar kunnen vrachtwagenchauffeurs de spiegels van hun voertuigen correct afstellen door middel van getekende vakken die de verplichte zichthoeken van de spiegels laten zien. Zo’n afstelling is heel individueel, want die is afhankelijk van de lengte, de zithouding en de ervaring van de chauffeur. Dat is maatwerk en het is essentieel dat dat gebeurt in het kader van de verkeersveiligheid.
Uit recente cijfers die u aan mevrouw Lambrecht bezorgde, blijkt – gelukkig – dat het aantal dodehoekongevallen daalt, van 34 in 2020 naar 26 in 2021. In juni van dit jaar waren er dat al 15. Maar elk ongeval is er uiteraard een te veel. Om die dodehoekongevallen te voorkomen, lijkt het voor mij toch essentieel dat die spiegels goed worden afgesteld.
We krijgen het signaal dat Vlaanderen in de toekomst die spiegelafstelplaatsen voor vrachtwagens zou sluiten. Klopt het dat Vlaanderen de spiegelafstelplaatsen zal sluiten? Zo ja, op welke termijn?
Mocht dat zo zijn, waar is dat dan op gebaseerd? Hoe zult u er dan voor zorgen dat de chauffeurs hun spiegels zo goed mogelijk kunnen afstellen zodat er zo min mogelijk dode hoek overblijft?
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Robeyns, ik wil u onmiddellijk geruststellen dat het zeker niet de bedoeling is om de spiegelafstelplaatsen overal te gaan sluiten. Absoluut niet. U weet ook dat wij in ons verkeersveiligheidsplan specifiek aandacht hebben voor de dodehoekongevallen, waarvan er helaas nog veel te veel gebeuren.
Daarom zetten wij in ons verkeersveiligheidsbeleid ook specifiek in op het sensibiliseren rond dodehoekongevallen. Anderzijds vragen we ook aandacht voor de spiegelafstelplaatsen.
Goede collega Keulen heeft mij reeds meermaals meegenomen naar onder andere een aantal busmaatschappijen in en rond het Lanakense, waarbij ik kon zien dat heel wat busmaatschappijen zelf in die spiegelafstelplaatsen investeren en samen met het onderwijs zorgen dat daarrond heel wat campagnes worden uitgerold. Dat is toch echt wel heel belangrijk.
Ik zal zeker geen spiegelafstelplaatsen sluiten. Bij De Lijn hebben we er diverse, bij de bussenexploitanten hebben we er verschillende en ik weet dat ook heel wat transportbedrijven daarop inzetten. We hebben er veel meer dan zeventien. Die zeventien zijn er misschien in het verleden ooit gekomen in het kader van afspraken tussen de Vlaamse overheid en een private instantie. Ik weet alleszins dat er heel wat in Vlaanderen zijn en ik vind dat ook een goede zaak. We blijven daar zeker ook op inzetten.
Mevrouw Robeyns heeft het woord.
Die zeventien heb ik op de website van de Vlaamse overheid gevonden. Zoveel te beter als dat er meer zijn en zoveel te beter dat het signaal dat ik heb gekregen, niet zou kloppen. Het zou ook een totaal verkeerd signaal zijn om de spiegelafstelplaatsen te sluiten op een moment dat we maximaal zouden moeten inzetten op verkeersveiligheid.
Wat wel een bezorgdheid is – en misschien is mijn vraag daar een beetje aan gekoppeld –, is dat het inderdaad klopt dat heel wat van die spiegelafstelplaatsen zich bij private firma’s bevinden. Als ik goed ben ingelicht, krijgen ze daar subsidies voor. In ruil moeten ook chauffeurs van andere firma’s daar hun spiegels kunnen afstellen. Men heeft mij echter ingefluisterd dat als die subsidies eenmaal bereikt zouden zijn, de spiegelafstelplaatsen die zich op privaat domein bevinden dan niet langer toegankelijk zouden zijn voor andere chauffeurs dan die van het bedrijf. Misschien komt de bezorgdheid daarvandaan.
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Robeyns, ik zal aan het departement vragen of men die website kan aanpassen, want het is niet zo dat het er maar zeventien zijn. Die zeventien horen bij contracten uit het verleden.
Het mag zeker niet de bedoeling zijn dat de spiegelafstelplaatsen zouden verdwijnen als de subsidies zijn afgelopen. We moeten daarop blijven inzetten. Ik neem dat zeker ter harte. We zullen kijken hoe we daar verder mee zullen omgaan en we zullen de website desgevallend laten aanpassen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.