Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Een van de belangrijkste verkeersaders van West-Vlaanderen, de E403, de snelweg tussen Kortrijk en Brugge, is oververzadigd en de capaciteit schiet dan ook tekort. De roep om een derde rijstrook is er al een tijdje want er zijn steeds meer structurele vertragingen, ongevallen en files.
In 2019 heeft het Vlaams Verkeerscentrum een studie uitgevoerd waaruit bleek dat er tussen Ruddervoorde en Brugge in 2011 gemiddeld 23.473 voertuigen werden geteld. Zes jaar later, in 2017, waren dat er al 28.417 gemiddeld per dag. De conclusie was toen duidelijk: op sommige stukken is de weg echt wel oververzadigd en zijn er dus capaciteitsproblemen. Ondertussen is het verkeer er niet op verminderd.
We weten allemaal dat een extra rijstrook niet zo eenvoudig is en dat de Vlaamse overheid een lange administratieve procedure moet doorlopen voor er iets beweegt. Toch was er in 2021 een studie voorzien voor de aanleg van spitsstroken op dit traject. De studie werd geschat op 620.000 euro. Op een laatste schriftelijke vraag antwoordde de minister hierover: “De opmaak van de studie is intussen verder gezet en het Agentschap Wegen en Verkeer plant deze studie in het voorjaar van 2022 in de markt te zetten.”
Ondertussen is het niet duidelijk wat er nu precies onderzocht wordt, alleen de spitsstroken of een volwaardige derde rijstrook. Plannen we het volledige traject te bestuderen of slechts een gedeelte? Tot slot is het ook niet duidelijk wat u, minister, nu zelf graag wilt realiseren. Of gaat het over zomaar een onderzoek?
Minister, wilt u een derde volwaardige rijstrook realiseren? Wat is de stand van zaken en het opzet van de studie? Hoe wilt u het dichtslibben van deze belangrijke West-Vlaamse verkeersader aanpakken?
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Fournier, dank u wel voor uw vragen. Uiteraard willen we geen studie om een studie. Absoluut niet. We studeren heel veel, maar ik ga veel liever onmiddellijk over tot realisatie.
Willen we een volwaardige derde rijstrook realiseren? Uit de uitgevoerde studies door het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat een spitsstrook of een derde rijstrook sowieso een gunstig effect op de doorstroming kan hebben indien er ook onmiddellijk een duurzame oplossing komt voor de zone van de wisselaar van de E40 met de E403 tot de N31 aan de Chartreuseweg. Daar moet onmiddellijk een duurzame oplossing voor worden gevonden want anders heeft enkel het aanleggen van een spitsstrook of een derde rijstrook niet onmiddellijk een gevolg.
Verder is er de vraag of bij een afweging van verschillende effecten, een volwaardige derde rijstrook een significante meerwaarde kan hebben als er niet tegelijkertijd een duurzame oplossing komt. Daarom werd verder onderzoek gedaan om te kijken naar de meest optimale oplossing voor de E403.
U vraagt naar de stand van zaken van de studie. De voorbereiding van de opdrachtdocumenten voor de studie is volop lopende. Het nodige onderzoek beslaat meerdere studies die deel uitmaken van een groter geheel, zoals een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA), MER-procedures (milieueffectrapport), het technisch en bouwkundig ontwerp, de omgevingsvergunningsaanvraag, grondverwerving enzovoort. Het nodige onderzoek zal dan ook intensief zijn en zal uiteraard de nodige tijd vragen.
Het Agentschap Wegen en Verkeer zal deze studie met een heel duidelijke opdrachtdefinitie in 2023 in de markt zetten.
Hoe willen we het dichtslibben van deze belangrijke West-Vlaamse verkeersader aanpakken? De studies naar de meest optimale oplossing voor de E403 zullen worden gevoerd, maar dat zal sowieso deel uitmaken van een heel uitgebreid traject. We hopen dat we daar eind 2023 begin 2024 meer duidelijkheid over kunnen verschaffen.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Minister, dank u wel voor uw antwoord. Het is duidelijk dat u en uw diensten echt wel volop bezig zijn met het bestuderen van het project. Zoals u zelf zegt, kunnen we blijven studeren, maar moet er nu en dan wel tot actie worden overgegaan. Het is jammer dat er in het kader van een schriftelijke vraag werd gezegd dat de studie in het voorjaar 2022 in de markt zou worden gezet. Ik hoor nu in uw antwoord dat het 2023 zal zijn. Dat is weer een jaar verder. Minister, ik hoop echt dat al die West-Vlaamse projecten niet op een langere termijn zullen worden geschoven en dat u als minister vanuit Limburg toch ook in West-Vlaanderen de eerstkomende twee jaar heel veel spades in de grond zult steken. Het is enerzijds goed dat u ermee bezig bent en dat er volop wordt gekeken welke de beste oplossing is, maar anderzijds vind ik het jammer dat het weer op een langere termijn wordt geschoven.
Mevrouw Ryheul heeft het woord.
In eerste instantie wil ik collega Fournier bedanken voor de terechte vraag naar de uitbreiding van de E403 tussen Kortrijk en Brugge. Dit onderwerp was ook een van de tien strategische projecten die we samen met Voka tijdens een interessant politiek werkoverleg hebben besproken. Deze hoofdas maakt deel uit van een belangrijk multimodaal verhaal. Uit cijfers van Voka blijkt ook dat er een groot aandeel vrachtwagens is. Er werd namelijk een percentage van 75 procent genoemd.
Ik heb zelf in het verleden heel wat meegemaakt. Ik heb twintig jaar lang die autostrade tussen Kortrijk en Brugge genomen en heb ze echt wel zien dichtslibben. Vanuit Kortrijk naar Roeselare zijn er drie rijvakken in beide rijrichtingen, wat duidelijk minder files en congestie veroorzaakt. Maar zodra men Roeselare voorbij is, is die snelweg toch wel beperkt in haar capaciteit door de twee rijvakken in beide rijrichtingen. Bij calamiteiten zijn die twee rijstroken echt een probleem. We hebben het vandaag ook weer gezien. Er is weer een ongeval gebeurd. Zeker op het einde van de E403, bij het naderen van Brugge ter hoogte van de verkeerswisselaar met de E40 stond ik zelfs twintig jaar geleden al heel vaak in de file.
Die derde rijstrook vanaf de afrit Kachtem tot aan de verkeerswisselaar met de E40 dringt zich echt op. Voka hield terecht een pleidooi voor ten eerste een optimalisatie van twee verkeerswisselaars op de E403, namelijk die met de E40 in Loppem en met de E17 in Aalbeke, en ten tweede voor een bypass ter hoogte van de afrit 7 Roeselare Haven -Kachtem.
Wordt dat meegenomen in dat verhaal van de E403? Onze voorkeur gaat uiteraard uit naar de volwaardige rijstrook. Ik vond de idee van collega Fournier in verband met de spitsstroken wel goed maar ik kijk samen met haar uit naar het uitgebreide traject in 2023.
Minister, wat ik ook vaak zie op andere snelwegen, zijn langere afritten. Misschien kan daar ook rekening mee worden gehouden in de opmaak van het uitgebreide traject omdat ik het een optimalisatie vind wanneer je op de autostrade bent, je langzamer de snelweg kunt verlaten.
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Fournier, wat de studie betreft, klopt het dat we eerder gecommuniceerd hadden dat we dat in het voorjaar 2022 in de markt wilden plaatsen. Bij AWV hebben we een heel ruim raamcontract waarbij tal van studies en ontwerpen rond infrastructuurwerken in de breedst mogelijke zin in de markt kunnen worden geplaatst. Initieel was het de bedoeling om dit project mee in dat raamcontract te zetten, dat we sinds mei 2022 hebben. Aan dat raamcontract gaat een hele procedure vooraf. Nu hebben we per provincie al die raamcontracten met al die deelstudies. Maar finaal heeft AWV geoordeeld dat de omvang van dit complex van dien aard is dat we het beter als een aparte studie in de markt plaatsen. Daarom heeft men ervoor geopteerd om alles klaar te maken om het begin 2023 in de markt te kunnen plaatsen.
Een grondige studie moet sowieso nog gebeuren. Ik ben blij dat mensen nog vaak pleiten voor een derde rijstrook of een bijkomende rijstrook. Vanmorgen had ik nog een overleg waarin praten over een derde rijstrook uit de boze was. Het ging niet over West-Vlaanderen, voor alle duidelijkheid.
Kortom, we moeten sowieso kijken hoe we een antwoord kunnen bieden voor een vlotte doorstroming. Dat kan inderdaad soms zijn met langere afritten of het vroeger aankondigen van afritten. We zullen dat zeker allemaal meenemen richting de verdere uitdieping van het project. Maar u zult ook wel begrijpen dat er dan opnieuw een MKBA, een MER en dergelijke moeten komen. Er moet vaak heel wat gebeuren vooraleer we effectief kunnen overgaan tot realisatie.
We houden het dossier alleszins warm en we zullen het zeker blijven opvolgen. Ik volg niet alleen de Limburgse dossiers maar ook de West-Vlaamse dossiers en de dossiers van de andere provincies.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Ik hoop alleen dat er vooruitgang wordt geboekt en dat we dit kunnen meedelen aan onze Voka-sympathisanten. Ik denk dat ze hiermee wel blij zullen zijn maar hopelijk wordt het dan wel in 2024 afgerond en kunnen we effectief overgaan naar een derde rijstrook.
De vraag om uitleg is afgehandeld.