Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Een aantal sprekers nemen mogelijk deel via videoconferentie.
Mevrouw De Coninck heeft het woord.
Minister, vorige week verscheen in de pers een artikel over de vergunningsaanvraag die de luchthaven van Luik heeft ingediend. De huidige vergunning voor de luchthaven loopt af op 2 januari 2023 en in de nieuwe vergunningsaanvraag zijn uitbreidingsplannen opgenomen. Volgens de prognoses van de luchthaven zelf zal het passagiersvervoer, dat op dit moment ongeveer 160.000 reizigers per jaar bedraagt, de komende 20 jaar niet stijgen. Het vrachtvervoer zal daarentegen wel toenemen en op termijn zelfs verdubbelen. Dat zou zorgen voor een stijging van 102 procent van de nachtvluchten. Het aantal nachtelijke vluchtbewegingen zou met 27 procent stijgen, tot 2280 nachtvluchten per maand. Concreet schat de luchthaven het aantal bewegingen van vrachtvliegtuigen tegen het jaar 2043 op ongeveer 70.000 bewegingen, ruim het dubbele van het aantal vrachtvluchten in 2020.
Verschillende inwoners uit Limburg die onder de vliegroutes wonen, hebben intussen op eigen initiatief al bezwaar ingediend. Ze vrezen in de toekomst immers nog meer geluidshinder te mogen ervaren als gevolg van de stijging van het aantal zwaardere vliegtuigen en het toenemend aantal nachtvluchten. Ze hopen er via een bezwaar voor te zorgen dat er meer spreiding komt van de opstijgende vluchtroutes en een nachtverbod voor de zwaarste toestellen.
Ook het Vlaamse Gewest is gevraagd een advies te geven. Daarom, minister, had ik de volgende vraag voor u. Heeft het Vlaamse Gewest al advies gegeven en kunt u dat advies nader toelichten?
Minister Demir heeft het woord.
Het Departement Omgeving werd op 10 maart door de Service Public de Wallonie inderdaad verzocht advies te geven over de aanvraag voor de hernieuwing van de milieuvergunning. Verschillende afdelingen van het departement hebben aan dit advies meegewerkt en brachten mijn kabinet hier vorige week woensdag, 4 mei, over op de hoogte.
De aanvraag bevat de volgende onderdelen. Ten eerste, het hernieuwen van de milieuvergunning en uitbatingsvergunning van Liège Airport om de activiteiten te verlengen voor een periode van twintig jaar. De huidige vergunning loopt immers af op 2 januari 2023. Ten tweede, de stedenbouwkundige regularisatie van het huidige containerpark van de luchthaven. Een derde punt is het gedeeltelijk opvullen van de zandgroeve van Fontaine. Een vierde punt is een aanvraag voor het verlengen van de secundaire of noodbaan van de luchthaven van Luik. En ten laatste is er het bouwen en uitbaten van een nieuw kantoorgebouw op parking P1 van de luchthaven.
De luchthaven van Luik bevindt zich op het grondgebied van de gemeente Grâce-Hollogne, op 8 kilometer ten westen van het stadscentrum van Luik en strekt zich uit over een oppervlakte van 400 hectare. De site bevindt zich ook op 8 kilometer van het Vlaamse Gewest, waarbij Herstappe de meest nabije gemeente is.
Aangezien er nu op regelmatige basis klachten over hinder en slaapverstoring zijn van burgers worden er reeds sinds 2002 metingen uitgevoerd in de gemeente Riemst op een permanent meetstation in Val-Meer. Sinds september 2021 werd een bijkomend mobiel meetstation geplaatst in Tongeren, in de deelgemeente Nerem. De resultaten van deze metingen kunt u zelf raadplegen via de website van het Departement Omgeving.
Op basis van de milieueffectenstudie stellen we vast dat vooral de geluidshinder relevant is voor het Vlaamse Gewest. In het milieueffectrapport (MER) wordt echter op geen enkele manier geduid hoe vaak nu al geluidshinder wordt veroorzaakt op Vlaams grondgebied en bij welke aanvliegroutes, welk type vliegtuigen enzovoort, dus wij gaan dat ook evalueren in de toekomst.
Op basis van de meetstations in Tongeren en Riemst blijkt dat er ook geluidshinder optreedt op Vlaams grondgebied, met ’s nachts zelfs pieken van 70 dBa en meer, wat dat ook moge zijn. Ik denk dat de kenners weten wat dat betekent.
Gelet op de feedback van een aantal Limburgse gemeenten met betrekking tot de impact van de nachtelijke vliegbewegingen van en naar de luchthaven van Bierset, lijkt een nader onderzoek omtrent de hinder hier dan ook essentieel.
Hieromtrent is het ook noodzakelijk dat ter beoordeling van de geluidsemissie in de huidige situatie onder meer rekening wordt gehouden met beschikbare meetgegevens van meetstations in het Vlaamse Gewest en dat deze geïntegreerd worden in het onderzoek naar gewestgrensoverschrijdende effecten, en dat zo nodig ook milderende effecten worden voorgesteld.
We brengen dus een ongunstig advies uit en stellen bijgevolg dat een grondige aanvulling op het MER vereist is. We bekijken nog hoe de Waalse vergunningsverlener met onze argumenten en dit advies zal omgaan. Indien nodig kan het instellen van een beroep tegen een beslissing worden overwogen.
Mevrouw De Coninck heeft het woord.
Minister, dank u wel voor uw antwoord, en dank om de belangen van de omwonenden te behartigen. Gelet op het feit dat het MER-document een aantal tekortkomingen heeft, zoals u schetst, denk ik dat het zeker terecht is dat er een negatief advies verleend is. Is het mogelijk dat wij als commissieleden dit advies ontvangen?
Verder had ik geen bijkomende vragen. Maar ik wil nog wel toejuichen dat u die belangen behartigt. Uit wat u zegt, blijkt dat die milieueffecten en die uitbreiding die gevraagd wordt, toch wel vrij substantieel zijn. Ik ben zelf eens gaan kijken naar de website van het Departement Omgeving naar de meetpunten in Val-Meer en Tongeren. Je ziet duidelijk dat door de jaren heen op het meetpunt van Val-Meer de hinder inderdaad toegenomen is. Als dit nu nog gaat toenemen, dan maken we terecht onze bezwaren hieromtrent over aan het Waalse Gewest.
Minister, ik wil uit interesse de vraag stellen in hoeverre de criteria waarop het negatief advies is verleend voor Luik, zich verhouden tot de situatie wat bijvoorbeeld de vrachtvluchten, nachtvluchten en geluidshinder rond Zaventem betreft. Worden dezelfde criteria gehanteerd voor dit advies en voor de normen die in Zaventem gelden? Ik vraag dit gewoon uit interesse.
Minister Demir heeft het woord.
Wat betreft de laatste vraag, ga ik uit van wel. Het zou raar zijn als dat niet het geval zou zijn. Maar ik zal het advies bezorgen aan u en de collega die de vraag heeft gesteld.
Mevrouw De Coninck, hebt u nog een slotwoord?
Neen, het is duidelijk.
De vraag om uitleg is afgehandeld.