Verslag vergadering Commissie voor Landbouw, Visserij en Plattelandsbeleid
Verslag
Mevrouw Joosen heeft het woord.
Minister, in 2024 zal België het voorzitterschap opnemen van de Europese Raad. In opdracht van het Departement Landbouw en Visserij werd op 1 april aan de Strategische Adviesraad voor Landbouw en Visserij (SALV) gevraagd om op zeer korte termijn beleidsmatige prioriteiten en aandachtspunten voor dit voorzitterschap te adviseren.
Door het korte tijdsbestek bracht de SALV meteen alle actoren samen en werd het advies door middel van een spoedprocedure op 21 april goedgekeurd. Hoewel het hier nog maar over een voorbereidende fase gaat, stel ik mij toch enige vragen over de snelheid waarmee het advies moest worden geformuleerd. Soms is het ‘too little too late’, maar hier lijkt het me eerder ‘too few too fast’. Het Belgisch voorzitterschap biedt de opportuniteit om een van onze belangrijkste sectoren, de Vlaamse agrovoedingsketen, in de schijnwerpers te zetten. Ik denk dan ook dat we op een doordachte en stevig onderbouwde manier aan de slag moeten gaan om zo geen belangrijke thema’s over het hoofd te zien. Ook de SALV zelf is vragende partij om binnen een ruimer tijdsbestek opnieuw betrokken te worden om de inhoudelijke elementen breder te kunnen uitwerken.
Minister, waarom werd de SALV niet meer tijd gegeven om de kernthema’s te formuleren? Kunnen deze zes kernthema’s nog wijzigen of zijn ze intussen definitief vastgelegd? Is er bij de formulering overleg geweest met de andere twee landen van de trojka, namelijk Spanje, dat onze voorganger is en Hongarije, dat onze opvolger is? Ziet u het als een voor- of nadeel dat we opnieuw een trio vormen met Spanje en Hongarije? Zo ja, wat zijn volgens u de voor- en nadelen van deze samenwerking? Kunt u ons een tijdsschema bezorgen van de verdere planning van de voorbereidingen van het voorzitterschap?
Minister Crevits heeft het woord.
Collega Joosen, u hebt het over ‘too fast’ en ‘too little’. Ik ben het daar eigenlijk niet helemaal mee eens. We zijn volop bezig met de voorbereiding van het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. In januari is ons departement gestart met de opmaak van het inhoudelijk en budgettair plan. Als onderdeel van die opmaak werd beslist om de SALV te bevragen. Zij werden daarvan op de hoogte gesteld op 21 januari. Door de drukke agenda van de SALV zelf konden toelichtingen niet worden gepland op de SALV-zitting van februari. De volgende zitting was oorspronkelijk gepland voor 25 maart, maar werd uitgesteld tot 1 april. Het is niet mijn schuld dat het gebeurt. Vandaar dat de SALV inderdaad maar een beperkte tijd had om in deze fase input te geven. Die input moest daarna nog verwerkt worden. Maar collega Joosen, het zal u hopelijk geruststellen dat mijn administratie van in het begin wel in goed contact was met het SALV-secretariaat om met hen af te stemmen over de timing en het doel van de bevraging.
Zoals u zelf aangaf, zitten we nog altijd in de voorbereidende fase en is er zeker nog ruimte in het verdere proces om input te geven. Dat heeft mijn administratie ook zo laten weten tijdens de toelichting op de SALV-zitting. Het is de bedoeling van de Vlaamse Regering om de komende maanden knopen door te hakken over zowel inhoud als budget. Het SALV-advies kwam perfect op tijd zodat we ook rekening kunnen houden met de speerpunten van de SALV.
België zal het voorzitterschap van de raad opnemen in de eerste helft van 2024. Voor velen onder ons is dit een bijzonder boeiende periode. Tijdens de tweede helft van 2023, net voor ons dus, is het de beurt aan Spanje. Hongarije volgt na ons in de tweede helft van 2024.
Tijdens de voorbereiding is er inderdaad al overleg geweest. Uit dat overleg bleek echter dat de voorbereiding in beide landen nog niet ver gevorderd was, collega Joosen. We blijven in zeer nauw contact met onze partners om gebruik te maken van alle mogelijkheden om wederzijds van gedachten te wisselen. Ik streef er ook naar dat we gedurende die achttien maanden op een vlotte en transparante manier dossiers aan elkaar kunnen doorgeven.
Wat de verdere planning betreft, zal het Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken de plannen bekijken en een eerste vergelijkende analyse opmaken. Nadien zullen de plannen worden gestroomlijnd over de beleidsdomeinen heen. Na de bespreking op het voorzitterscollege zal de Vlaamse Regering zich over deze plannen buigen.
Zodra de budgetten en de inhoudelijke krachtlijnen zijn vastgelegd, kunnen de beleidsdomeinen verder met de voorbereiding. Binnen enkele maanden zal alvast een voorzitterschapscoördinator starten binnen het Departement Landbouw en Visserij en na de zomer start een beleidsmedewerker die zich specifiek zal bezighouden met de voorbereiding op het vlak van visserij.
Mevrouw Joosen heeft het woord.
Minister, dank u wel voor uw antwoord. Ik denk dat dat Raadsvoorzitterschap heel wat opportuniteiten biedt om de Europese agenda te bepalen. Een goede voorbereiding lijkt mij dus absoluut noodzakelijk, niet het minst omdat we natuurlijk in een bijzonder complex land als België leven.
Haast en spoed is zelden goed. Dat vond de SALV blijkbaar toch ook. De tijd was kort. Gelukkig kunnen we met de SALV wel rekenen op een kwaliteitsvol adviesorgaan, dat in de loop der jaren al de nodige expertise en ervaring heeft opgebouwd. Ze hebben op die korte tijd dus wel een waardevol advies kunnen afleveren. Dat wil ik toch expliciet meegeven. De SALV vraagt in het advies ook, op het einde, om te worden betrokken in de verdere voorbereiding van het voorzitterschap. Dat is een belofte die u ook vandaag opnieuw doet. Ik hoop natuurlijk dat men die belofte dan ook waarmaakt en nakomt.
Ik vond een vraag terug uit de Commissie voor Cultuur, Jeugd, Sport en Media aan onze minister-president, waarin het verloop van het tijdstraject wordt geschetst, en het projectplan dat naar de regering zou gaan. Daarbij was er ook sprake van gesprekken die nog zouden lopen tussen de deelstaten om te bekijken wie welke Raadsformatie voor zijn rekening zou nemen. Ik ben toch wel benieuwd of de verdeling van die thema’s intussen is afgeklopt. Indien die is afgeklopt, hoe ziet die verdeling er dan uit?
Minister Crevits heeft het woord.
Die is nog niet afgeklopt, maar zodra dat is gebeurd, zullen wij uiteraard het parlement daarvan in kennis stellen.
Mevrouw Joosen heeft het woord.
Ik wou graag bijkomend nog twee zaken aanhalen die mij opvielen, nu ik de kans heb. Het eerste is dat Frankrijk nu het voorzitterschap op zich neemt en dierenwelzijn als thema hoog op de agenda plaatst. Ik zou er de aandacht voor willen vragen dat we dat toch meenemen als deelaspect bij een aantal thema’s, zoals verduurzaming en het harmoniseren van de regelgeving. Het gelijke speelveld komt hier vaak aan bod. Dit is echt wel relevant voor onze landbouwsector. De lat moet Europees niet laag, zodat iedereen er vlotjes over gaat. De lat voor dierenwelzijn moet Europees hoger worden gelegd, en alle lidstaten moeten daar dan uiteraard aan voldoen.
Ten tweede wou ik nog meegeven dat de SALV ook een aantal suggesties heeft gedaan voor een aantal opportuniteiten om onze agrovoedingsketen in de schijnwerpers te plaatsen. Ik denk dat die suggesties zeer waardevol zijn. Daarom is het mijn expliciete vraag om die zeker onder de loep te nemen.
De minister zal die zaken ongetwijfeld meenemen en misschien aan de coördinator voor het voorzitterschap geven.
Minister Crevits heeft het woord.
Ik weet al waarop ik de focus wil leggen, maar laat eerst het democratische proces spelen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.