Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Reeds vele jaren wordt de afwerking van het Kanaal Bossuit-Kortrijk als volwaardige verbinding tussen de Leie en de Schelde bestudeerd. Het dossier handelt over het laatste kleine deel om het kanaal aan te sluiten op de Leie, in de toekomst de hoofdas van de Seine-Schelde. De argumentatie was dat zulke afwerking nodig is om louter economische en strategische redenen en om de transportsystemen in Vlaanderen aan te passen aan de uitdagingen van de klimaatverandering. Zowel op de Schelde als op de Leie, ook na de opwaardering van de Leie als onderdeel van de Seine-Schelde, zal er maar één sluis per complex zijn, wat de betrouwbaarheid aantast.
Als we op de websites van het agentschap zoeken naar een stand van zaken lezen we: “Het onderzoek van het complex project Bossuit-Kortrijk is momenteel lopende. Hierdoor kunnen we nog geen concrete timing geven over de start en duur van de werken. Meer informatie volgt zodra de nodige procedures zijn afgerond.” Eenzelfde beeld krijgen we ook uit de schriftelijke vragen. Het project mag dan lijken stil te liggen, dat is duidelijk niet de wens van deze regeringsploeg. In het regeerakkoord van de Vlaamse Regering staat overduidelijk bij de grote Vlaamse projecten voor het Vlaamse grondgebied: “Opwaardering Kanaal Bossuit-Kortrijk (Seine-Schelde)”. Kortom, we verwachten hier vooruitgang.
Ik vind het belangrijk om dit project aan te halen in de commissie, want het gerucht dat reeds enige tijd in de wandelgangen de ronde doet, is dat het project Bossuit-Kortrijk geen prioriteit meer is voor uw diensten. Mocht dit zo zijn, dan is dit opnieuw een complex project dat dreigt te verzanden. Daarom had ik graag geweten of het klopt dat het project Bossuit-Kortrijk plots geen prioriteit meer is. Wat is de stand van zaken in dit dossier?
Minister Peeters heeft het woord.
Ik was de voorbije week nog in West-Vlaanderen. Ik kreeg toen een soortgelijke vraag.
Ik wil zeker met klem ontkennen dat dit project niet meer prioritair zou zijn voor mijn diensten. Integendeel, ik kan u zeggen dat wij het dossier eind vorig jaar hadden klaar gemaakt. Het ontwerp van voorkeursbesluit voor het complex project ‘Opwaardering en/of aanpassing van het kanaal Bossuit-Kortrijk voor klasse Va-schepen’ werd opgesteld voor agendering op de ministerraad van 17 december 2021. Maar er kon toen in de schoot van de Vlaamse Regering geen overstemming bereikt worden over dit dossier. Er was nog geen consensus in de interkabinettenwerkgroep (IKW). Er waren nog heel veel vragen. Wij blijven daar naarstig op voortwerken. Dit dossier is overigens opgenomen in het regeerakkoord. Ik blijf de vragen die hierover rijzen, beantwoorden. Ik hoop meer duidelijkheid te kunnen geven tegen de zomer. Ik hoop dat wij tegen dan het complex project ‘Opwaardering en/of aanpassing van het kanaal Bossuit-Kortrijk voor klasse Va-schepen’ vlot kunnen trekken. Het is nodig voor de modal shift, voor het weghalen van transporten van de weg.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Minister, ik zou u graag bedanken voor uw antwoord, maar uw antwoord stelt mij niet echt tevreden. In deze commissie hebben wij al heel duidelijk gesteld dat wij moeten inzetten op transport over het water. Grote schepen zullen ingezet worden op de verbinding Seine-Schelde, met een equivalent van 220 vrachtwagens per schip. Als wij die 220 vrachtwagens van de weg kunnen halen, is dat erg belangrijk voor de veiligheid van de weggebruikers, vooral voor de fietsers. Ik blijf ervoor pleiten om zoveel mogelijk vrachtverkeer over het water te laten gebeuren.
U zegt dat het dossier klaar was om eind vorig jaar te laten bespreken door de regering. Er was blijkbaar geen overeenstemming tussen de ministers. We zijn intussen eind april en u spreekt van een oplossing tegen de zomer. Dat is opnieuw een vertraging van maanden. Dat is opnieuw een West-Vlaams dossier, naast dat van bijvoorbeeld de zeesluis van Zeebrugge, naast dat van de N8 Ieper-Veurne, dat op de lange baan geschoven wordt. Ik vind uw antwoord jammerlijk. Ik hoop toch dat u hierover op heel korte termijn tot overeenstemming komt binnen de regering.
Ik heb nog een tweede bijkomende vraag. Dit dossier hangt ook samen met de aanpassingen aan de R8, de ring rond Kortrijk. Er moeten drie kruispunten tussen Kortrijk en Harelbeke aangepast worden en er moet een ondertunneling komen in Kuurne. Hebt u hiervan een stand van zaken? Ook voor dit dossier hoop ik op een spoedige aanpak.
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Fournier, ik begrijp uw bekommernissen perfect, maar het dossier is al meerdere keren besproken op de interkabinettenwerkgroepen en telkens opnieuw worden daar nieuwe vragen gesteld. Ik wilde het dossier wel degelijk eind december agenderen, maar het dossier was toen niet rijp. Ik blijf erop voortwerken. Wij zitten perfect op dezelfde golflengte. Ik kan u helaas vandaag niet zeggen dat ik het morgen kan agenderen, gewoon omdat het dossier nu nog niet rijp is; er zijn nog te veel vragen onopgelost.
Maar ik ga met u akkoord dat als wij de modal shift willen bereiken, wij niet alleen moeten inzetten op e-bussen, maar ook op meer goederentransport over het water. Ik hoop dat ik u voor het Kanaal Bossuit-Kortrijk binnen afzienbare tijd beter nieuws kan bezorgen.
Wat de R8 betreft, kan ik u niet exact uit het hoofd zeggen wat de stand van zaken momenteel is. Wij hebben meer dan negenhonderd projecten. Maar die gegevens zijn te raadplegen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.